Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

18 kwietnia 2024

Pierwszy e-bike z silnikiem sterowanym przez sztuczną inteligencję

Firma Acer stworzyła pierwszy e-bike, którego silnik jest sterowany za pomocą sztucznej inteligencji. Dzięki modułowi GPS oraz nowoczesnym czujnikom system AI dopasowuje wsparcie do zachowania użytkownika i specyfiki trasy. Rekomendowana przez producenta cena roweru wynosi 1999 euro.

Analogicznie do rosnącego rynku e-samochodów zwiększa się dostępność e-bike’ów, co przyczynia się do rozwoju elektromobilności. Tendencja jest widoczna między innymi w ofertach popularnych sklepów, takich jak CentrumRowerowe.pl, w których rośnie liczba rowerów elektrycznych w stosunku do klasycznych modeli. Już niedługo oferta dystrybutorów w Polsce może zostać poszerzona o nowinkę wykorzystującą sieci neuronowe.

Acer ebii to innowacyjny e-bike, wyposażony w dwa czujniki, które mierzą moment obrotowy i szybkość jazdy roweru. Dodatkowo moduł GPS pozwala rejestrować zmiany w nachyleniu drogi. Informacja o ukształtowaniu terenu w połączeniu z danymi pochodzącymi z dwóch czujników daje szeroki wgląd dla sztucznej inteligencji. Dzięki temu AI ma lepiej pomagać podczas zjazdów i wspinaczki.

Zamiast przerzutek – sztuczna inteligencja w trzech trybach

Model ma dwa napędy – klasyczny z tyłu i zasilany prądem elektrycznym napęd przedni. Pod tym względem e-bike tajwańskiej firmy nie różni się więc od innych rowerów elektrycznych. Acer ebii nie ma jednak kasety, a co za tym idzie – tylnej przerzutki. Ze zmiany biegów przez użytkownika zrezygnowano, powierzając ją całkowicie AI.

Do wyboru jest za to tryb pracy sztucznej inteligencji, jeden z trzech – Eco, My ebii oraz Boost. Pierwszy z nich pozwala zaoszczędzić energię elektryczną, przydając się na najdłuższych trasach. My ebii to tryb automatycznego dostosowywania szybkości, dzięki któremu można wyważyć zużycie prądu oraz moc wsparcia dla rowerzysty. Ostatnia z opcji, czyli Boost, także ma polegać na adaptacji, ale względem warunków na drodze i odległości pozostałej do przejechania.

Aplikacja ebii-GO pozwala użytkownikowi wybierać tryb oraz korzystać z informacji pobranych z czujników. Na ekranie smartfonu wyświetlają się podpowiedzi nawigacyjne, aktualna prędkość i pozostały czas zasilania. Acer ebii ma też zabezpieczenie antykradzieżowe, włączane po zaparkowaniu na nóżce. Jeśli ktoś spróbuje ukraść rower, aplikacja wywoła alarm, a moduł GPS zacznie wskazywać lokalizację roweru.

Moc silnika wynosi 250 W, a maksymalna wartość momentu obrotowego – 40 Nm. Zasilanie roweru jest możliwe dzięki akumulatorowi umieszczonemu w ramie. Dostarcza on także energię do obu lampek, które zainstalowano na jednośladzie. Pojemność baterii wynosi 460 Wh, co pozwala przejechać więcej niż 100 km po jednym naładowaniu.

Dodatkową funkcją akumulatora jest możliwość uzupełnienia energii w telefonie czy tablecie. Bateria, którą można wyjąć z roweru, waży 2,8 kg i ma długość około 83 cm. Dzięki diodom LED użytkownik odczyta stan naładowania akumulatora i ostrzeżenia wysyłane przez system radarowy, który wykrywa pobliskie pojazdy na drodze. Warto dodać, że to właśnie przy baterii umieszczono moduł AI kontrolujący pracę silnika.

Innowacyjny rower elektryczny – nie tylko dzięki AI

Rower jest kompaktowy i waży jedynie 16 kg, co jak na rower elektryczny stanowi niską wartość. Model udostępniono w jednym rozmiarze, odpowiednim dla osób o wzroście 1,45-1,85 m i ważących nie więcej niż 120 kg. Zamiast klasycznych dętek zastosowano niepompowane koła, które są odporne na przebicia. W miejscu łańcucha umieszczono karbonowy pas Cycle Drive System. Wystarczy spojrzeć z przodu, aby dostrzec, że brakuje także prawej goleni widelca. Doświadczonym rowerzystom może to przywodzić na myśl amortyzator Lefty marki Cannondale.

Biorąc pod uwagę wszystkie nieszablonowe cechy, rower Acer ebii należy określić jako innowacyjne i śmiałe rozwiązanie. W najbliższych latach e-bike może stać się inspiracją dla projektantów innych marek i w najbliższych latach przyczynić się do rozwoju elektromobilności.

5 1 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx