Co to jest packshot? Fotograf produktowy wyjaśnia
Packshot to inaczej zdjęcie produktowe, które z powodzeniem znajduje zastosowanie w sklepach i hurtowniach internetowych, platformach sprzedażowych (np. Allegro, Amazon czy eBay). Wykorzystuje się je w wirtualnych lub drukowanych katalogach, gazetkach, ulotkach czy plakatach. Takie zdjęcie wykonuje reklamowy fotograf produktowy w swoim studiu lub cały zespół ludzi. Zdjęcia produktowe najczęściej są robione na białym tle (rgb: 255, 255, 255), ale nie zawsze. Packshot może być wykonany też na transparentnym, co pozwala później na podmienianie na dowolne tła.
Czy można robić samemu zdjęcia produktowe?
Owszem, można, tylko czy będziesz mieć czas na robienie tego typu zdjęć i czy osiągniesz pożądany efekt? Wielu właścicieli sklepów internetowych samych wykonuje fotografie, z mniejszym lub większym powodzeniem. Wbrew powszechnej opinii zrobienie sprzedażowego zdjęcia produktowego nie ogranicza się jedynie do wyzwolenia migawki aparatu (nie wspomnę o robieniu zdjęć telefonem, ponieważ to jazda bez trzymanki dobra na amatorskie aukcje na Vinted, OLX, lub Marketplace). Fotograf produktowy oprócz aparatu posiada przede wszystkim wiedzę i praktykę oraz odpowiednio przystosowane i wyposażone studio. Sprzedawcy WWW najczęściej nie mają czasu zgłębiać arkanów fotografii produktowej, tylko muszą skupić się na swoim własnym fachu. Gdy w domu zepsuje się instalacja elektryczna nie naprawiasz jej na własną rękę, tylko wzywasz fachowca. Zdobycie samej wiedzy jest potwornie czasochłonne, więc lepiej zgłosić się do specjalisty niż tracić nerwy na dziedzinę, w której zupełnie się nie odnajdujesz. Wiedza, praktyka są kluczowe, ale nie tylko to. Odpowiednie akcesoria studyjne są nieodzownym elementem w fotografii produktowej. Ważne jest oświetlenie błyskowe lub stałe, modyfikatory, stoły, izolatory itd. Sam sprzęt kosztuje niemało. Do tego potężna stacja robocza, oprogramowanie, które “pójdzie” na niej, kalibratory, wzorniki… W przypadku packshotów odzieży jak zdjęcia ubrań typu duch (ghost) na niewidocznym manekinie potrzebne są przede wszystkim fotograficzne manekiny: męskie, damskie, dziecięce, młodzieżowe, plus size, ciążowe oraz parownice, żelazka, stojaki czy wieszaki.
Zdjęcia ubrań typu duch na niewidocznym manekinie ghost – packshot inny niż wszystkie
Jeśli prowadzisz sklep odzieżowy w necie i nagle zamarzysz o zrobieniu sobie “ducha”, to jedyny duch jakiego zobaczysz to ten w horrorze, który sobie sam sprawisz. Po wydaniu fortuny na manekiny, sprzęt, oprogramowanie – stwierdzisz, że nie masz pojęcia co robić. Początkowo pełen entuzjazmu, nawet po 3 filmikach instruktażowych z Youtube’a, zwyczajnie go stracisz, a zniechęcenie przerodzi się w frustrację: co mam teraz z tym całym sprzętem zrobić? Sprzedać za pół ceny? Żeby uniknąć takich sytuacji, lepiej od razu zwrócić się do fotografa produktowego. Zdjęcia typu duch wymagają odpowiedniego przygotowania, szkoleń, a ponad wszelką wątpliwość wyobraźni, ponieważ ubrania niejednokrotnie nie współpracują. Ich przygotowanie, modelowanie na manekinie i późniejsza obróbka, by uzyskać pożądany efekt, który usatysfakcjonuje klienta, to lata praktyki. Przykładem kunsztu w fotografii odzieży jest profesjonalne zdjęcie bielizny erotycznej z łańcuchami, piórami, ćwiekami, obręczami, tiulem i koronką. Na jednego ducha może składać się kilkanaście oddzielnych zdjęć. Znajomość aktualnych trendów w modzie bardzo pomaga.
Packshot cena – od czego zależy?
Od czego fotograf produktowy uzależnia stawkę packshotów? Skąd takie różnice pomiędzy kwotami za zdjęcia poszczególnych produktów? Jaka będzie cena packshot? O cenie packshotu decyduje rodzaj fotografowanego obiektu, liczba zdjęć przypadająca na obiekt oraz ogólna liczba produktów do zdjęć. Im więcej, tym taniej wychodzi na zdjęciu. Inaczej się wycenia zwykłe obuwie, galanterię, a inaczej biżuterię czy zdjęcia typu duch. Pierwsze jest wyraźnie tańsze, a drugie zawsze będzie droższe, ponieważ wymaga większych nakładów pracy. Nie należy zapominać, że takie jedno zdjęcie nie sprzedaje jednej sztuki, tylko dziesiątki, setki czy tysiące egzemplarzy tego samego produktu: robisz jedno zdjęcie koszulki, a na stanie masz ich 500 szt. Na cenę packshotu składa się przygotowanie towaru, jego rozpakowanie, wstępne czyszczenie, odklejanie czy odczepianie metek; stworzenie koncepcji i usystematyzowanie pracy, modelowanie światła i modelowanie samego obiektu, który ma być fotografowany, kalibracja kolorów. Potem zdjęcia, wywoływanie z RAW-u, korekcja kolorów, obróbka, retusz oraz optymalizacja wywoływanych zdjęć pod kątem stron WWW lub do druku. W przypadku ubrań dochodzi jeszcze prasowanie, podpinanie, formowanie. Po wykonanej sesji towar należy złożyć, tak jak przyjechał i należycie spakować.
Podsumowanie
Zdecydowanie rozsądniej jest zdać się na profesjonalne studio fotografii produktowej. Zaoszczędzi się czas i pieniądze, a sprzedaż dzięki profesjonalnym zdjęciom wzrośnie o ok. 20%. Ludzie kupują oczami i lubią, gdy coś ładnie jest zaprezentowane, zwracają uwagę na to czy sprzedawca profesjonalnie podchodzi do klienta, a porządne zdjęcia są tego świadectwem.