Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

22 maja 2024

Jak zmiana sprzedawcy gazu zoptymalizuje koszty funkcjonowania firmy?

Sezon grzewczy w tym roku był bardzo łagodny. Rachunki za gaz ziemny były niższe, niż np. rok temu, nie dlatego, że cena jednostkowa 1 kWh dla firm została obniżona tylko dlatego, że z pewnością u większości z przedsiębiorców zużyto po prostu mniej błękitnego paliwa. W praktyce jednak wysokość rachunków za gaz można było w prosty i bezpieczny sposób jeszcze sporo obniżyć. Jak? Skorzystać z możliwości zmiany sprzedawcy gazu.

Z jednej strony łagodna zima spowodowała, że koszty ogrzewania biur, hal produkcyjnych czy też innych miejsc wykonywania pracy nie wzrosła w porównaniu do analogicznych okresów w latach ubiegłych, z drugiej jednak strony ten czynnik spowodował uśpienie potrzeby i możliwości jakie daje zmiana sprzedawcy gazu. Okazuje się, że oferty dostępne na wolnym rynku gazu ziemnego u alternatywnych sprzedawców gazu ziemnego są o kilkanaście procent niższe na każdej 1 kWh zakupionego paliwa gazowego! Jeśli dodamy do tego fakt, że wybór alternatywnej firmy dostarczającej nam paliwo gazowe jest tak samo proste jak zmiana operatora sieci komórkowej, zasadne wydaje się postawienie pytania dlaczego tam mało przedsiębiorców decyduje się na taki krok? W dzisiejszym wpisie postaramy się odpowiedzieć na to pytanie, a także wyjaśnić. Jak zmiana sprzedawcy gazu praktycznie od ręki poprawi budżet naszej firmy, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze będziemy mogli przeznaczyć na faktycznie potrzebne inwestycje. 

Dlaczego zmiana sprzedawcy gazu w Polsce nie jest popularna?

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie: skoro zmiana sprzedawcy gazu jest tak atrakcyjna to dlaczego tylko kilkadziesiąt tysięcy firm z niej skorzystało? Odpowiadamy poniżej:

  1. Strach przez zmianą dostawcy gazu. W ostatnich 2 latach dużo słyszało się o niewypłacalności alternatywnych sprzedawców gazu ziemnego. Prawdą jest, że kilka firm zakończyło działalność. Ich problemy jednak wynikały nie z sytuacji na rynku gazu tylko prądu. Wszystkie tzw. spółki obrotu, czyli firmy posiadające koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki prowadziły równolegle sprzedaż prądu i gazu. Problem tych firm wynikał z sytuacji na rynku energii, a nie gazu. Dziś ten problem nie występuje. Jeśli jednak w przyszłości taka sytuacja się powtórzy to po pierwsze automatycznie nasza firma wróci pod skrzydła PGNiG, bez przerw w dostawie, po drugie będziemy mieli do 3 miesięcy na wybór innej oferty z rynku – tak jak to miało miejsce w przeszłości z pewnością chętnych na świadczenie nam takich usług nie zabraknie. Nasza firma w trakcie obowiązywania nowej umowy zaczyna zyskiwać już od pierwszego – niższego – rachunku za gazu.
  2. Różnice pomiędzy ofertami. Te od roku 2020 są naprawdę widoczne i odczuwalne. W poprzednich latach różnica pomiędzy tym co oferowali alternatywni sprzedawcy, a tym za ile 1 kWh paliwa gazowego była sprzedawana w PGNiG nie była wysoka. Wynosiła maksymalnie 5-8%. Dziś to dużo ponad 10%!
  3. Obawy przed biurokracją. Część właścicieli firm obawia się konieczności załatwiania różnego rodzaju dokumentów. Praktyka jest zupełnie inna. Czytamy i podpisujemy umowę. Cała reszta zostaje załatwiona przez naszego nowego sprzedawcę gazu ziemnego.

Możemy do powyższych punktów dorzucić jeszcze jeden, a mianowicie brak dużych kampanii mediowych. To na szczęście też się zmienia. Widzimy i słyszymy przecież coraz więcej reklam, w których np. firmy kojarzone do tej pory ze sprzedażą prądu oferują także drugi produkt jakim jest gaz ziemny. To tylko potwierdza nasze argumenty, że rynek gazu ziemnego funkcjonuje, ma się dobrze i tylko od Ciebie – właściciela restauracji, piekarni, sklepu, firmy usługowej czy dowolnego innego biznesu zależy czy za dokładnie ten sam towar zapłacisz nawet kilkaset złotych mniej.

Jak bezpiecznie porównać i wybrać oferty na zakup gazu ziemnego dla firm?

Jeśli już zdecydowaliśmy się na krok w kierunku obniżenia kosztów zakupu dokładnie tego samego gazu ziemnego należy wiedzieć co trzeba zrobić, aby wybrana przez nas oferta była tą najlepszą. Na szczęście w przypadku gazu ziemnego jest to dość łatwy proces. Decydując się na zmianę dostawcy gazu ziemnego zmianie ulegną 2 opłaty, które widzimy na rachunku. Są to:

  • comiesięczna opłata abonamentowa
  • cena 1 kWh za paliwo gazowe

Koszty dystrybucji gazu pozostają na tym samym poziomie. Nie ma znaczenia, którego sprzedawcę gazu wybierzemy. Aby łatwiej i sprawniej wybrać ofertę przed wyborem firmy przeczytajmy opinie klientów na jej temat, a także skorzystajmy z darmowych narzędzi do porównywania ofert. Nie będziemy tutaj wskazywać konkretnego narzędzia. Warto jednak skorzystać z takiej strony, która w swoim zestawieniu oferuje porównanie największej liczby firm. Mamy wtedy pewność, że faktycznie wybieramy najlepsze dla nas rozwiązanie.

Zmiana sprzedawcy gazu dla firm dostępna dla każdego odbiorcy

Na koniec napiszmy jeszcze kilka zdań na temat podmiotów, które mogą sprzedawcę gazu ziemnego zmienić. W praktyce są to wszystkie podmioty przyłączone do sieci dystrybucyjnej gazu ziemnego. W ponad 95% obszaru Polski, za dystrybucję gazu odpowiada Polska Spółka Gazownictwa. Jeśli jesteś jej klientem, a Twoim sprzedawcą gazu od zawsze była firma PGNiG to możesz mieć pewność, że problemy z wyborem alternatywnego sprzedawcy gazu występować nie będą.

W przypadku pozostałych firm, które są podpięte pod lokalne sieci dystrybucji gazu ziemnego odpowiedź nie jest tak jednoznaczna. Sprzedawcy gazu ziemnego mogą działać tylko na obszarach, w których mają zawarte tzw. Generalne Umowy Dystrybucyjne. To umowa pomiędzy firmą zajmującą się dystrybucją gazu a sprzedawcą gazu ziemnego. Określa ona m.in. sposób przekazywania sobie danych o zużyciu gazu czy też formę rozliczenia pomiędzy sprzedawcą, a dystrybutorem. Przed podpisaniem umowy alternatywny sprzedawca gazu z pewnością zweryfikuje taką możliwość. Gdyby jednak okazało się, że np. handlowiec popełni błąd i podpisze w imieniu sprzedawcy gazu umowę z klientem podłączonym do sieci dystrybucyjnej, z którą ten sprzedawca nie ma podpisanej generalnej umowy dystrybucyjnej – taka umowa nie wejdzie w życie.

Z praktyki wiemy jednak, że takich obszarów właściwie nie ma. U każdego dystrybutora jest możliwość zawarcia umowy z więcej niż jednym podmiotem. To bardzo ważne. Pamiętajmy, że nic tak pozytywnie nie wpływa na końcową ceną zakupionego towaru jak konkurencja.