Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

18 maja 2024

Co to jest lean management? Sprawdź nasze wyjaśnienie!

Co to jest lean management

Lean management, z czego niewiele osób zdaje sobie sprawę, istnieje w każdym zakładzie pracy. Lean jest taką strategią, za pomocą której firma dostarcza klientom oczekiwanych produktów w jak najbardziej przystępny sposób, z zachowaniem szacunku dla załogi, która w tej firmie pracuje.

Istota lean management

Strategia lean opiera się na trzech filarach. Określa i tworzy wartości dla klienta. Za jej pomocą zachodzi ciągłe doskonalenie na każdej płaszczyźnie poprzez eliminowanie marnotrawstw. Nie istnieje bez poszanowania załogi i dobrego przywództwa kadry zarządzającej.

Głównymi założeniami lean management są: elastyczność struktury organizacyjnej firmy, ciągłe doskonalenie, powoływanie zespołów do pracy nad określonym zadaniem oraz podział odpowiedzialności. Stosując tą strategię, dochodzi do obserwacji przez każdego swojej pracy i zastanowienie się, co jeszcze można poprawić, aby klienci czuli się usatysfakcjonowani. Każdemu kontrahentowi należy zaproponować wysoką jakość i szybką realizację usługi przy jednoczesnych jak najmniejszych nakładach własnych.

Stosując strategię lean dąży się do uzyskania jak najkrótszego cyklu produkcyjnego, dążenia do stuprocentowej terminowości dostaw, minimalizowanie zapasów a także najlepsze wykorzystanie zdolności produkcyjnych. Zakłada dążenie do perfekcji poprzez redukcję wszystkich zbędnych procesów.

Historia lean

Nazwa lean została spopularyzowana przez Jamesa Womacka, który studiował produktywność fabryk w Stanach Zjednoczonych, Europie i Japonii. Procesy Japończyków określone zostały jako szczupła produkcja. Jako wzór zarządzania odchudzonego przedstawia się system produkcyjny Toyoty. To on, jako pierwszy gwarantował dobrą jakość wykonanych produktów, mimo że pochłaniał mniej zasobów od jego odpowiedników na innych kontynentach. Jego głównymi założeniami było dostosowanie się do potrzeb klientów, wolny, ale ciągły rozwój oraz wzniesienie poziomu wytwórczego na wyższy poziom poprzez postawienie na płynny przepływ informacji i materiałów.

Aby zaszczepić takie modele w innych krajach, na początku przenoszono metody, jakimi posługiwało się kierownictwo azjatyckich przedsiębiorstw. Do najbardziej znanych należą: Just in Time, Kanban, Jidoka, 5S czy TPM. W obecnych czasach najwięcej uwagi zwraca się na trochę zaniedbany obszar, który może doprowadzić do zmian w przedsiębiorstwie. Jest nim podejście kadry kierowniczej do ekipy pracowniczej. Aby poprawić współpracę między różnymi szczeblami firmy stosuje się metodę Lean Leadership.

Zastosowanie lean

Idea lean zakłada długotrwałą współpracę z kontrahentami poprzez wykorzystanie metody Just in Time. Jeśli dany aspekt działalności przedsiębiorstwa nie jest dla niego kluczowy, zakłada się powierzenie firmom zewnętrznym wykonywanie tychże zadań. Wtedy każdy pracownik jest skupiony na swoim celu, firma nie ponosi kosztów związanych z danym projektem lub nawet utworzeniem specjalnego zespołu do wykonania operacji, przy jednoczesnej pewności, że wykonuje ją ekipa specjalistów. Aby zoptymalizować działanie przedsiębiorstwa, wykorzystywana zostaje metoda controllingu.

Artykuł powstał we współpracy z Leadership Center
0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx