Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

3 października 2022

Wodór, automatyka, innowacje – nowości Alstom na targach TRAKO 2021

Coradia iLint, czyli pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy sprawdzony w ruchu komercyjnym, lokomotywa Traxx DC3 oraz Automatyczne Prowadzenie Pociągu (ATO) to najważniejsze nowości prezentowane przez firmę Alstom na 14. Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2021 odbywających się w Gdańsku w dniach 21-24 września 2021.

Coradia iLint to pociąg całkowicie bezemisyjny – jego ogniwa paliwowe przetwarzają wodór na energię elektryczną, emitując jedynie parę wodną i wodę. Jako pierwszy na świecie został już sprawdzony w eksploatacji pasażerskiej. Dysponując zasięgiem 1000 km na jednym ładowaniu rozpędza się do 140 km/h, a na pokład zabiera do 300 pasażerów.

Druga z nowości, lokomotywa czteroosiowa Traxx DC3, została wyposażona w moduł dojazdowy Last Mile, który umożliwia dotarcie na niezelektryfikowane bocznice kolejowe i terminale. Pojazd przeznaczony do ruchu na liniach kolejowych zasilanych w systemie 3KV DC oferuje zwiększoną siłę pociągową i zaawansowaną kontrolę przyczepności.

Już 100 nowoczesnych lokomotyw typu Traxx jest w użytku przewoźników pasażerskich i towarowych w Polsce. W całej Europie tego typu pojazdy są dopuszczone do użytku w 20 krajach i rocznie przejeżdżają ponad 300 mln km, co świadczy o ich wysokiej jakości oraz przydatności w różnych zastosowaniach.

Coradię iLint i Traxx DC3 udostępniono zwiedzającym na torach obok hali wystawienniczej TRAKO 2021. Na stoisku producenta zaprezentowano za to symulator automatycznego prowadzenia pociągu (Automatic Train Operation; ATO). Według zapewnień Alstom, do 2023 roku wszystkie produkowane przez firmę pociągi mają być autonomiczne.

To innowacyjne rozwiązanie zwiększy przepustowość sieci i zredukuje zużycie energii, co przełoży się na poprawę efektywności i dostępności transportu dla pasażerów. Alstom ma już ponad 70 autonomicznych pociągów metra, a kolejne testy tej technologii przeprowadza obecnie na liniach kolejowych.

Alstom to obecnie największy producent i eksporter w branży kolejowej w Polsce. Zatrudnia łącznie ponad 4 tys. osób w 11 zakładach, w które w ciągu ostatnich 25 lat zainwestował już 300 mln EUR. W zakresie działalności ma między innymi produkcję kompletnych pociągów pasażerskich, nadwozi do lokomotyw, wózków i systemów sterowania ruchem kolejowym.

Trzon firmy stanowią trzy największe zakłady o ponad 100-letniej tradycji. Pafawag we Wrocławiu odpowiedzialny jest za produkcję taboru, Konstal w Chorzowie produkuje kompletne pojazdy pasażerskie, natomiast ZWUS w Katowicach zajmuje się projektowaniem i budową systemów automatyki kolejowej.

Wprowadzone przez Alstom na polskie tory pierwsze pociągi dużych prędkości Pendolino przemierzają dziennie 21 tys. km docierając do 34 miast w całym kraju. Wagony Metropolis tego producenta stanowią też 25 proc. floty warszawskiego metra. W Kolejach Mazowieckich swoją obecność Alstom zaznacza za to 37 wagonami piętrowymi Twindexx.

Firma może się również pochwalić wdrożeniem pierwszego w Polsce Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) poziomu 2. na 9 polskich liniach (2 odcinki E30, E59, E65, E75, CMK, L227, L278 oraz PKM). W zakresie systemów z zakresu sterowania i kierowania ruchem kolejowym producent ma imponujące doświadczenie.

Systemy sterowania ruchem kolejowym na większości głównych linii kolejowych w Polsce oraz w ośmiu polskich miastach zostały zaprojektowane i wyprodukowane właśnie przez Alstom. Rozwiązania tego producenta są stosowane także na 1. oraz 2. linii Metra Warszawskiego.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx