Impact’21: Łukasiewicz ma kompetencje, by budować gospodarkę wodorową

„W tym roku w ramach dotacji celowych uruchomiliśmy program >>Gospodarka wodorowa<<, jesteśmy w trakcie oceny blisko 30 zgłoszonych projektów. Realizujemy też 6 projektów z tej dziedziny. Mamy więc kompetencje, by aktywnie stymulować rozwój prac nad wykorzystaniem wodoru jako paliwa” – mówił w trakcie kongresu Impact’21 dr Marcin Kraska, wiceprezes Sieci Badawczej Łukasiewicz ds. badań i rozwoju.
Sieć Badawcza Łukasiewicz była organizatorem „okrągłego stołu” poświęconego rozwojowi gospodarki wodorowej w trakcie tegorocznej edycji kongresu Impact.
„Spotkaliśmy się, by rozpocząć cykl spotkań i dyskusji na temat współpracy w obszarze gospodarki wodorowej. Zaprosiliśmy zarówno firmy, urzędy, jak i organizacje badawcze, które są poza Łukasiewiczem” – powiedział dr Marcin Kraska.
W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele podmiotów zainteresowanych rozwojem gospodarki opartej na wodorze: Politechniki Poznańskiej, Instytutu Energetyki, Banku Gospodarstwa Krajowego, ARP, Urzędu Dozoru Technicznego i Toyoty.
„Rozmawialiśmy o założeniach, które zostały zdefiniowane w strategii wodorowej. Głównie skupiliśmy się tematyce >>local content<< – powiedział wiceprezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.
14 października z inicjatywy ministra klimatu i środowiska Michała Kurtyki przedstawiciele administracji rządowej, środowiska przedsiębiorców, nauki oraz jednostek otoczenia biznesu podpisali „Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce”. Zakłada ona, że do 2030 roku „local content”, czyli polski wkład w łańcuch realizacji zamówień na potrzeby budowy gospodarki wodorowej będzie wynosił 50 proc.
„Przed Polską stoi duże wyzwanie, by dostarczyć polską myśl technologiczną w obszarze wodoru na tym poziomie. Wniosek z dyskusji był jeden: potrzebna jest współpraca wielu podmiotów, bo w pojedynkę nie jesteśmy w stanie konkurować na rynku europejskim czy światowym” – powiedział dr Marcin Kraska.
Sieć Badawcza Łukasiewicz to 32 instytuty badawcze, z czego 17 zajmuje się obszarem wodorowym.
Jednym z realizowanych w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz projektów jest e-Van, którego celem jest stworzenie uniwersalnego pojazdu dostawczego o napędzie elektrycznym z wodorowym ogniwem paliwowym i modułową wielofunkcyjną zabudową przestrzeni ładunkowej, realizowanym w konsorcjum, w którym jest Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki.
„Przeszliśmy właśnie do II etapu, pod koniec roku zostaną ocenione specyfikacje pojazdu. Miejmy nadzieje, że zaklasyfikujemy się do III etapu, który przewiduje już budowę prototypu” – dodaje wiceprezes Kraska.
Źródło informacji: PAP MediaRoom