Jak zarządzać elastycznymi modelami pracy dla pracowników z młodego pokolenia Z?
Elastyczność to jedna z najważniejszych cech nowoczesnej organizacji, która chce skutecznie konkurować o największe talenty. Jak zapewnić „Zetkom” odpowiednio dużą dozę autonomii, jednocześnie nie tracąc kontroli nad efektami ich działań? Sprawdź, jak wprowadzić elastyczny model pracy w swojej organizacji.
Jak wygląda elastyczny model pracy i dlaczego jest tak ważny dla przedstawicieli młodego pokolenia?
Elastyczny model pracy znosi pewne ograniczenia charakterystyczne dla tradycyjnych form zwierzchnictwa, opartych na micromanagmencie. „Zetki” cenią w pracy zarówno elastyczność przestrzenną, jak i czasową. Przedstawiciele nowego pokolenia chętnie pracują w pełni zdalnie lub hybrydowo. Doceniają także benefit w postaci workation, dzięki któremu mogą świadczyć pracę z dowolnego miejsca na świecie, łącząc obowiązki zawodowe z pasją do podróżowania. Możliwość łączenia się z biurem z dowolnego miejsca oraz rozpoczęcia pracy o wybranej godzinie daje im większą swobodę w działaniu. Dzięki temu wykonują swoją pracę z większym zaangażowaniem i często wpadają na kreatywne, nieszablonowe pomysły, które mają ogromny potencjał konkurencyjny.
Pogodzenie potrzeb i oczekiwań nowego pokolenia, związanych z elastycznością w pracy, z celami biznesowymi organizacji może stanowić spore wyzwanie dla pracodawców. Dlatego warto pamiętać o elementach, które ułatwiają zarządzanie.
3 rzeczy, o które warto zadbać, wprowadzając elastyczny model pracy w firmie
Kultura zaufania
Wprowadzenie elastycznego modelu pracy wymaga zbudowania odpowiedniej kultury organizacyjnej, opartej na partnerstwie i zaufaniu. Pracownicy muszą być świadomi nie tylko swoich praw, ale także obowiązków wynikających z tak dużej autonomii, jaką otrzymują od pracodawcy. Budowanie kultury zaufania odbywa się głownie poprzez rozmowę. Dlatego pracodawca powinien regularnie spotykać się ze swoimi pracownikami (czy to stacjonarnie, czy online), pytać o ich opinie i udzielać feedbacku dotyczącego wykonywanej przez nich pracy.
Transparentna komunikacja
Elastyczny model pracy wymaga sprawnej komunikacji. Każda osoba, niezależnie od tego, jak długo pracuje w firmie i skąd się łączy ze swoim zespołem, musi wiedzieć, do kogo może się zwrócić o pomoc w razie trudności.
Rozliczanie za efekty
W elastycznym modelu pracy nie liczy się przepracowane godziny, a efekty, które w tym czasie udało się uzyskać. Pracownicy mają większą swobodę działania – mogą samodzielnie rozłożyć obowiązki w czasie, przeznaczając na ich wykonanie tyle czasu, ile uznają za niezbędne. Z kolei pracodawca płaci wyłącznie za wykonaną pracę. Rozliczanie za efekty nie sprawdzi się w każdej branży, jest jednak z powodzeniem stosowane w IT czy marketingu. Dla wielu przedstawicieli pokolenia Z ten model będzie atrakcyjny, ponieważ będą mogli swobodnie zarządzać swoim czasem, dbając o work-life balance.
Powyższy temat poruszają również eksperci na stronie: https://hrk.pl/pl/baza-wiedzy/artykuly-eksperckie/nowoczesne-pokolenie-z-na-rynku-pracy-oczekiwania-i-wyzwania-dla-managerow