Jak zadbać o skrzynię biegów?
Jednym z podstawowych elementów pojazdów z silnikami spalinowymi są skrzynie biegów. Przekładnie odpowiadają za przełożenie pracy silnika na koła. Wybierając wyższe biegi, można jechać z wyższą prędkością, bez potrzeby wprowadzania silnika na wyższe obroty. Skrzynie biegów są ręczne i automatyczne. Co jednak zrobić, gdy nasz pojazd poddany jest znacznej eksploatacji? Jednym z rozwiązań, które warto rozważyć, jest regeneracja skrzyni biegów.
- Pierwsze objawy awarii skrzyni biegów
- Manualna skrzynia biegów — jak naprawić skrzynie ręczne?
- Czy można naprawić automatyczną skrzynię biegów?
Pierwsze objawy awarii skrzyni biegów
W przypadku manualnych skrzyń biegów sprawa jest prosta – podczas jazdy kierowca może mieć trudności z wrzuceniem jednego lub kilku przełożeń. Awaria może wynikać ze zużycia mechanicznych elementów skrzyni, które odpowiadają za wybieranie konkretnych biegów. Profesjonalna regeneracja skrzyni biegów obejmuje wymianę zużytych elementów albo całego komponentu. Do wczesnych objawów można zaliczyć drżenie drążka zmiany biegów i niepokojące dźwięki. Pracujące nieustannie koła zębate z czasem ulegają zużyciu, co prowadzi do coraz mniejszej efektywności skrzyni biegów. Kierowcy, którzy zapomną o wymianie oleju w skrzyni biegów, muszą liczyć się z większą częstotliwością awarii.
Manualna skrzynia biegów — jak naprawić skrzynie ręczne?
W manualnej skrzyni biegów trzeba wymieniać olej co około 60 tysięcy kilometrów, zgodnie z zaleceniami producenta. Podczas naprawy manualnej przekładni sprawdza się stan wszystkich elementów, takich jak koła zębate, wybierak czy łożyska. Szybko zauważona awaria będzie związana z mniejszymi kosztami, natomiast przeoczenie lub zignorowanie awarii może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu na drodze. Kompleksowa naprawa skrzyni biegów obejmuje także wymianę stabilizatorów. Ich awarię można rozpoznać po niemożliwości wybrania konkretnych przełożeń przy pomocy drążka.
Do najpoważniejszych usterek zalicza się uszkodzenia kół zębatych. W skrajnych przypadkach może się okazać, że konieczna będzie wymiana całej skrzyni. Objawem tej usterki jest między innymi luz na drążku zmiany biegów lub jego nagłe przemieszczanie. Do naprawy skrzyni biegów wykorzystywane są przeważnie specjalne zestawy naprawcze, które pozwalają na wymianę najbardziej narażonych na zużycie komponentów. Naprawa automatycznej skrzyni biegów jest znacznie bardziej skomplikowana.
Czy można naprawić automatyczną skrzynię biegów?
Wyższy poziom skomplikowania podczas naprawy automatycznej skrzyni biegów wynika z odmiennej budowy tego typu urządzenia. Automaty posiadają zwykle większą liczbę przełożeń, co powoduje, że cały mechanizm jest bardziej złożony i trudniejszy w naprawie. Często integralną częścią automatycznej skrzyni biegów jest sprzęgło. Problemy z automatyczną przekładnią mogą wynikać także z nieprawidłowej pracy urządzeń elektronicznych, w które wyposażony jest cały układ.
Podczas naprawy automatycznej skrzyni biegów kluczowa jest prawidłowa diagnostyka. Podobnie jak w przypadku manualnych przekładni możliwe jest wykorzystanie dedykowanych zestawów naprawczych. Niektóre elementy przekładni można wymieniać bez potrzeby ingerencji w pozostałe. Pozwala to szybko usunąć usterkę i przywrócić pierwotne właściwości jezdne pojazdu. Sprawna praca skrzyni biegów przekłada się na efektywną, bezpieczną i ekonomiczną jazdę.
Regularna wymiana oleju, cykliczne przeglądy oraz wdrażanie prac regeneracyjnych może znacząco przedłużyć żywotność pojazdu mechanicznego i zapewnić komfort, oraz bezpieczeństwo jazdy.