O czym pamiętać, otwierając salon fryzjerski?
Każdy fryzjerski praktykant czy pracownik salonu marzy o otwarciu własnej działalności, na swoich zasadach. I w większości przypadków jest to bardzo dobry pomysł na biznes – kilkutygodniowe kolejki udowadniają, że na terenie sporej części kraju fryzjer jest obecnie zawodem deficytowym, zwłaszcza że rosnąca świadomość pielęgnacji skłania do częstych wizyt w salonach zarówno kobiety, jak i mężczyzn oraz dzieci. Przeszkodą mogą być oczywiście fundusze, ale także brak znajomości formalnych zasad, które trzeba spełnić. Sprawdź, czego dopilnować, jeśli marzysz o własnej firmie.
Co oferuje konkurencja?
Na dobry początek – sprawdź, z kim i w jakim zakresie będzie konkurował twój biznes. Ile salonów fryzjerskich znajduje się w najbliższej okolicy? Na ile są one dostępne i przyjazne m.in. dla osób z niepełnosprawnościami czy dla matek z małymi dziećmi? Jakie usługi oferują, jakich produktów używają? Jak długo trzeba czekać na termin? Ile kosztują najpopularniejsze zabiegi?
Mając tę wiedzę, możesz dokonać pierwszej weryfikacji – czy na obecnym etapie swoich umiejętności jesteś w stanie zaproponować klientom coś co najmniej równie atrakcyjnego, a najlepiej jeszcze ciekawszego. Podczas tej oceny postaw na szczerość – to, że nie jesteś gotów na własny salon w tym momencie, nie oznacza, że sytuacja nie zmieni się w ciągu roku czy dwóch. Lepiej poczekać niż zaliczyć falstart.
Jakie dokumenty są potrzebne do prowadzenia salonu fryzjerskiego?
Własna działalność gospodarcza wymaga przede wszystkim zgłoszenia do urzędu miasta i gminy. Możesz zrobić to osobiście albo złożyć wniosek CEIDG-1 w formie elektronicznej. Konieczne będzie również zgłoszenie do ZUS (w celu odprowadzania składek) oraz do Urzędu Skarbowego (aby regulować zobowiązania podatkowe).
Niektóre działalności, w tym salony fryzjerskie, potrzebują dodatkowych dokumentów: zgód, koncesji czy opinii. W tym przypadku jeszcze zanim przywitasz w drzwiach pierwszego klienta, musisz otrzymać pozytywną opinię Sanepidu, potwierdzającą zgodność lokalu z przepisami. Podstawą do jej wydania jest projekt technologiczny, czyli specyficzna mapa lokalu, zawierająca zarówno elementy stałe (ściany, drzwi, okna), jak i lokalizację wszystkich sprzętów niezbędnych do prowadzenia działalności oraz szlaków komunikacyjnych czy toalet, uzupełnioną o szczegółowy opis (więcej szczegółów doczytaj na https://horeca-design.pl/projekty-technologiczne-salonow-beauty/). Najlepiej powierzyć wykonanie projektu specjalistycznej firmie – jego samodzielne sporządzenie może przysporzyć wielu kłopotów osobom nie znającym przepisów oraz rysunku technicznego, a niewłaściwy projekt zostanie przez Sanepid odrzucony, generując straty dla twojej działalności jeszcze zanim na dobre się zaczęła.
Idealny lokal na salon fryzjerski – jak go rozplanować?
Z projektem technologicznym wiąże się rozplanowanie przestrzeni w salonie fryzjerskim. Najprościej jest wtedy, gdy wynajmujesz lokal, który wcześniej pełnił identyczną funkcję. Jeśli jednak dostajesz puste pomieszczenia do samodzielnej aranżacji, czeka cię więcej zachodu, ale i też zyskujesz więcej możliwości.
Zastanów się przede wszystkim nad funkcjonalnością. Pokój socjalny czy duży schowek powinny znaleźć się z tyłu, aby od frontu móc pokazać klientom przestrzeń uporządkowaną i zachęcającą już na pierwszy rzut oka. Zadbaj o to, aby myjki czy suszarki były rozmieszczone w jak najbardziej ergonomiczny sposób, ułatwiając poruszanie się po salonie i jego sprzątanie. Nie zapominaj o kilku miejscach dla następnych klientów, oczekujących na swoją kolej, czy też dla osób towarzyszących.
Jak niedrogo reklamować swój biznes?
Aby przebić się do świadomości społecznej z nowym biznesem, wcale nie trzeba dysponować ogromnymi środkami. Dobrze zaplanowana kampania lokalna w mediach społecznościowych czy mały happening przed wejściem sprawdzą się nawet lepiej, niż wielkie billboardy czy reklama w dużych mediach.
Dobrym rozwiązaniem jest też wystawienie stoiska pokazowego w trakcie jakiejś większej, miejskiej imprezy. W ten sposób możesz nie tylko poinformować o otwarciu lokalu, ale także zaprezentować próbkę swoich umiejętności czy wręczyć wizytówki.
Najtrudniejsze są zawsze początki – zorientowanie się w przepisach, dopełnienie wszystkich formalności, stworzenie realnego biznesplanu, pozyskanie funduszy. Jeśli jednak jesteś dobry w swoim fachu a przede wszystkim lubisz to, co robisz, istnieje duża szansa na udany biznes. Nie rezygnuj ze swoich marzeń tylko dlatego, że na pierwszy rzut oka wydają się mało realne. Z czasem przekonasz się, że być może największą przeszkodą był brak wiary w siebie a jego przezwyciężenie otworzyło ci drogę do przynoszącej zyski i satysfakcję działalności.