Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

24 kwietnia 2024

Czym jest Shatavari?

Shatavari (Asparagus racemosus) to dziki szparag, który od lat cieszy się popularnością w ajurwedzie. Rośnie w niezwykle wymagającym środowisku, gdzie mierzy się z licznymi stresorami. Wykształcił jednak mechanizmy przystosowawcze, dzięki którym opanował trudno dostępne tereny. Shatavari zalicza się do adaptogenów. Wspomniana roślina zawiera wiele cennych substancji, które mogą wspierać zdrowie człowieka w różnych obszarach. Komu zaleca się jej suplementację?

Adaptogeny – co warto o nich wiedzieć?

Adaptogeny to grupa roślin i grzybów, którą utworzyli botanicy kilkadziesiąt lat temu. Zauważyli oni, że niektóre gatunki ziół stanowią nieocenione wsparcie w sytuacjach stresowych. Pomagają człowiekowi lepiej je znosić i funkcjonować w okolicznościach, w których doszło do naruszenia naturalnej równowagi. Suplementacja adaptogenów może przyczyniać się do przywrócenia homeostazy. Ich przyjmowanie uchodzi za stosunkowo bezpieczne, ponieważ jednym z kryteriów klasyfikacyjnych jest ich nietoksyczność. Botanicy dostrzegli właściwości adaptogenne shatavari.

Właściwości adaptogenne shatavari – z czego wynikają?

Dziki szparag to roślina zielarska, która naturalnie występuje w Indiach, Himalajach i na Sri Lance. Opanowała niezwykle wymagające środowiska, w których nieustannie jest narażona na stres fizjologiczny. Wiatr, skalista gleba, niskie nawodnienie i wysokość nad poziomem morza to czynniki, które wymusiły na niej wykształcenie mechanizmów przystosowawczych. Shatavari nauczyła radzić sobie ze stresorami, syntetyzując przeciwutleniacze.

Antyoksydanty z shatavari jako naturalne wsparcie dla osób żyjących w stresie

Shatavari stanowi bogate źródło antyoksydantów. Z dzikiego szparagu wyodrębniono m.in. racemofuran, racemozol i asparagaminę A. Wspomniane substancje wykazują właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające. Oznacza to, że mogą neutralizować wolne rodniki, które powstają m.in. w sytuacjach stresowych. Kiedy liczba tych reaktywnych cząstek przewyższa ilość antyoksydantów, dochodzi do uszkodzeń makromolekuł komórkowych. Wolne rodniki usiłują odebrać elektrony białkom, lipidom i kwasom nukleinowym, prowadząc do ich utlenienia. Shatavari dostarcza antyoksydanty, które zapobiegają temu niekorzystnemu procesowi. Przeciwutleniacze występują w owocach, warzywach i ziołach takich jak dziki szparag.

Dziki szparag a kobiece libido i zdrowie seksualne

Dziki szparag zyskał dużą popularność w ajurwedzie. Podawano go kobietom, aby te mogły cieszyć się libido i udanym życiem seksualnym. Uważano, że warto przyjmować go wspomagająco, planując ciążę. Shatavari zawiera bowiem przeciwutleniacze, które łagodzą stres oksydacyjny. Współczesne kobiety doświadczają go m.in. wskutek zachwiania naturalnej równowagi emocjonalnej. Życie w długotrwałym napięciu nerwowym, które przekłada się na stres oksydacyjny, nie służy poczęciu.

Shatavari a PMS

Stres, który stał się udziałem współczesnych kobiet, wpływa negatywnie na ich samopoczucie podczas cyklu menstruacyjnego. Wiele pań w jego końcowej części skarży się na PMS. Zespół napięcia przedmiesiączkowego prowadzi do ogólnego rozdrażnienia, problemów z koncentracją, bólu w podbrzuszu i tkliwości piersi. Dokuczliwe dolegliwości może złagodzić suplementacja shatavari.

Fitoestrogeny z shatavari dla kobiet w wieku okołomenopauzalnym

Menopauza to jeden z etapów w życiu kobiety, który ma charakter fizjologiczny i wiąże się z utratą zdolności reprodukcyjnych. Kobiety w okresie przekwitania często skarżą się na uciążliwe dolegliwości, w tym uderzenia gorąca, zlewne poty i huśtawki nastroju. Większość z symptomów wynika ze spadku syntezy estrogenów. Jajniki już ich nie wytwarzają, więc wspomniane substancje powstają wyłącznie w skórze. Kobiety w wieku okołomenopauzalnym mogą rozważyć suplementację fitoestrogenów. Wspomniane związki chemiczne występują w niektórych ziołach, w tym shatavari.

Asparagus racemosus – nieocenione wsparcie przy wzmożonej pracy umysłowej

W życiu każdego człowieka zdarzają się okresy wzmożonej aktywności intelektualnej. Przygotowania do egzaminu, obsługa nowego oprogramowania czy praca nad wymagającym projektem to sytuacje, które stanowią spore obciążenie dla umysłu. Zmęczenie, które narasta, prowadzi do trudności z koncentracją i pamięcią. Osobom, które wykonują pracę intelektualną, rekomenduje się suplementację dzikiego szparaga. Shatavari może bowiem wspierać funkcje poznawcze.

0 0 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx