Idealne szkolenie, czyli jakie?
Dobre szkolenia to takie, które przynoszą mierzalne rezultaty, a więc pozwalają uczestnikom na rozwinięcie konkretnych kompetencji, a przy okazji motywują do działania. Jak więc wybrać idealne szkolenia? Na jakie aspekty z tym związane zwracać uwagę? Oto kilka wskazówek praktycznych.
Rynek firm, które proponują szkolenia biznesowe, rozwija się niezwykle dynamicznie. Dlatego tak ważne jest uważne przyjrzenie się ich ofertom i ukierunkowanie swoich poszukiwań.
Szkolenia otwarte czy zamknięte?
Pierwsza decyzja, jaką musisz podjąć, dotyczy charakteru szkoleń, w których będą uczestniczyli pracownicy. Do wyboru masz:
- szkolenia otwarte – dostępne dla szerokiego grona odbiorców. Może się na nie zapisać każdy, kogo interesuje poruszana tematyka. Co ważne, takie szkolenia najczęściej wiążą się z mniejszą inwestycją finansową. Trzeba jednak dopasować się do wyznaczonego terminu i miejsca. Formuła otwarta sprawdza się przy szkoleniach ogólnych – np. dotyczących technik sprzedażowych i negocjacyjnych, a także obsługi konkretnych maszyn czy oprogramowania,
- szkolenia zamknięte – ich program oraz przebieg są ustalane indywidualnie z konkretną firmą i szyte na miarę jej potrzeb biznesowych. Uczestnicy mogą przećwiczyć konkretne sytuacje, powiązane z realiami zawodowymi, w których funkcjonują. Trzeba jednak pamiętać, że szkolenia skrojone na miarę oznaczają zazwyczaj znacznie wyższą inwestycję.
W ostatnich latach coraz popularniejsze są również szkolenia w trybie e-learningowym, które mogą uzupełniać te realizowane „tradycyjnie”. Listę szkoleń stacjonarnych dla biznesu można znaleźć w portalach szkoleniowych, takich jak https://eventis.pl. Serwis Eventis.pl współpracuje z ponad tysiącem firm szkoleniowych, które zamieszczają swoje oferty na jego łamach. Pozwala to w jednym miejscu porównać oferty różnych organizatorów, wybrać program najlepiej odpowiadający naszym potrzebom szkoleniowym czy też, co nie mniej ważne, budżetowi szkoleniowemu jakim dysponujemy.
Jak wybrać firmę szkoleniową?
Typ szkolenia to tylko jedna kwestia, która decyduje o tym, jak będziesz zadowolony z jego przebiegu. Równie istotne są:
- program szkolenia – a więc typy zagadnień, jakie są poruszane w jego trakcie,
- forma prowadzenia zajęć – same wykłady i prezentacje nie wystarczą, aby kursant nabył umiejętności praktyczne. Dlatego warto sprawdzić, czy szkolenie ma część warsztatową,
- jakość – jest warunkowana przez doświadczenie i umiejętności osoby, która poprowadzi szkolenie, a także jej kompetencje merytoryczne,
- kwestie organizacyjne – np. to, w jakiej sali są prowadzone zajęcia i gdzie się ona znajduje. Zwróć uwagę np. na dostępność miejsc parkingowych. Sprawdź też, czy firma szkoleniowa oferuje przynajmniej podstawowy catering dla uczestników.
„Dobrze wybrane szkolenia biznesowe to gwarancja tego, że udział w zajęciach nie będzie stratą czasu, a inwestycją w rozwój profesjonalny.” – mówi Sebastian Nowak z serwisu Szkolenia-News. „Wybierając szkolenie nie powinniśmy się kierować jedynie ceną szkolenia, bo za nienaturalnie niską ceną stoją z reguły kompromisy: niska baza szkoleniowa, a czasami też mało doświadczony trener.”
„Wybór i uczestnictwo w szkoleniu to dopiero część sukcesu. Jako firma zawsze powinniśmy przeprowadzać proces ewaluacji szkolenia, aby ocenić jakie umiejętności udało się rozwinąć w trakcie kursu oraz jak zdobytą wiedzę przenieść do codziennej praktyki biznesowej.” – podkreśla Anna Nowak z Działu Szkoleń firmy Harvest Group.
Wybierając szkolenie czy kurs powinniśmy zatem wziąć pod uwagę cały szereg czynników – pamiętajmy, że tak naprawdę inwestujemy w siebie, swoje umiejętności i zawodową przyszłość.