16 kwietnia 2021

Czym się różnią crossover i SUV? Odpowiedź wcale nie jest taka łatwa

Gdyby zorganizować plebiscyt na motoryzacyjne słowo dekady, „crossover” na pewno byłby co najmniej na podium. Co kryje się pod tą nazwą? Jakie używane crossovery warto kupić?

Jeżeli któryś z czytelników biegle zna język angielski, słowo „crossover” mogło być mu znane już od dawna – a w każdym razie na długo zanim trafiło do terminologii samochodowej. Określało się w ten sposób łączenie różnych stylistyk, tematyk, gatunków czy znaczeń. O crossoverach mówi się w filmach, gdy w jednej produkcji spotykają się wątki lub bohaterowie z innych. Podobna sytuacja występuje w świecie komiksów.

Mianem crossovera określa się też muzykę, która zawiera w sobie cechy różnych gatunków. Mówi się tak nawet na pewną odmianę gry w bilard.

Jak jest w motoryzacji?

Aby odgadnąć znaczenie tego pojęcia w motoryzacji, należy iść tym samym tropem, co w przypadkach opisanych powyżej. Crossover to wóz, który łączy w sobie cechy aut kilku segmentów. Przyjęło się uznawać, że to wozy mające cechy SUV-a i auta „tradycyjnego”, osobowego, np. segmentu B czy C.

Granica między crossoverami a autami typu SUV jest cienka. Tak naprawdę nie ma jasnej definicji, która odróżnia jeden typ od drugiego. Nawet sami producenci aut nie zawsze wiedzą, czy to co właśnie wprowadzają na rynek to bardziej SUV czy crossover… 

Jeżeli już jednak pojawia się jakiś podział, zwykle jest następujący: SUV-y są większe, bardziej „uterenowione” i mogą mieć napęd na cztery koła. Crossovery są za to samochodami bardziej miejskimi. Nie mają żadnych terenowych ambicji. Łatwiej się je parkuje, ze względu na mniejsze rozmiary zewnętrzne. Napędzają je zwykle mniejsze i bardziej ekonomiczne silniki. Przekonują do siebie nie tyle zdolnościami poza asfaltem, co po prostu ciekawszym i modnym wyglądem, a także wyższą pozycją za kierownica.

Crossovery zyskały na popularności w ciągu ostatnich kilku lat. Jeśli chodzi o ich historię, niektórzy za protoplastę tego segmentu uznają Toyotę RAV4. Inni mówią raczej o zdecydowanie mniej uterenowionej Hondzie HR-V pierwszej generacji. Zdarza się też, że za crossovera jest uznawany Ford Fusion, który kilkanaście lat temu występował w gamie marki jako podniesiona wersja Fiesty.

Spójrzmy na to, jakie używane samochody typu SUV są dostępne na rynku

W związku z tym, co napisaliśmy wyżej, może się zdarzyć, że niektórzy czytelnicy na widok pewnych propozycji oburzą się i stwierdzą, że to przecież SUV-y, a nie crossovery. Jak już wspominałem, podział jest trudny do ustalenia… dlatego nie traćmy czasu, tylko zerknijmy, jakie samochody używane z tego segmentu warto kupić!

Nie da się pisać o crossoverach i nie wspomnieć o Nissanie Juke’u. Na rynek właśnie wchodzi druga generacja tego modelu, ale pierwsza nadal jest w sprzedaży. Mało tego – wciąż jest bardzo chętnie wybierana przez klientów! Również wśród osób planujących zakup używanego samochodu, Juke ma mnóstwo zwolenników. Nic dziwnego – jest odważnie stylizowany, przez co wyróżnia się na ulicy. Zwłaszcza że można go kupić np. w kolorze żółtym. Pod maską ma zazwyczaj prosty, niezawodny silnik benzynowy 1.6. Ale zwolennicy diesli albo mocniejszych jednostek też powinni znaleźć coś dla siebie.

Jeśli nie Juke, to może Opel?

Mokka to model, który konkuruje z Juke’iem. Ma spokojniejszą stylizację od Nissana, dlatego może przekonać do siebie bardziej konserwatywnych klientów. Pod maską większości egzemplarzy pracuje silnik 1.4 turbo. To dobry kompromis między osiągami a zużyciem paliwa. Dodatkowym plusem jest możliwość dość łatwej i relatywnie niedrogiej przeróbki na LPG.

Inna godna uwagi propozycja to chociażby niezawodne Suzuki SX-4 S-Cross. Warto zwrócić się też w stronę modeli marki Kia. Oprócz większego Sportage’a, można kupić też świeżego Stonica.

Jaki jeszcze jest wybór?

Dacia Duster to model, który może wzbudzić wspomnianą dyskusję pod tytułem „Czy to SUV czy crossover?”. Ma bowiem wymiary crossovera, czyli jest niedużym, łatwym do parkowania samochodem. Jednocześnie Duster często występuje z napędem 4WD i jest samochodem cenionym za całkiem niezłe zdolności terenowe. Niejeden kierowca był zdziwiony, jak dzielnie Dacia radzi sobie w błocie, piachu albo na bardzo złych nawierzchniach.

Oprócz tego, to prosty i bardzo solidny wóz. Nie przekona do siebie tych, którzy szukają luksusu i pięknego, biżuteryjnego wykonania. Ale trudno o konkurencję dla tego wozu w kategorii „stosunek ceny do jakości”. Dostaje też punkty za odporność na trudne warunki. Klienci go lubią, co widać na ulicach. Duster obydwu generacji to bardzo popularny model.

Rynek crossoverów jest oczywiście jeszcze większy. Wśród propozycji warto wymienić m.in. Toyotę CH-R, Hondę HR-V drugiej generacji, Hyundaia Konę, Renault Captura, Peugeota 2008 czy auta klasy premium, takie jak Mercedes GLA czy Volvo XC40.

Podstawa to znalezienie zaufanego sprzedawcy.

Jeśli używane samochody, to tylko z dobrego źródła. Najlepiej – ze Spotawheel. Oprócz crossoverów i SUV-ów, firma oferuje też m.in. samochody miejskie, rodzinne vany czy sedany.

Dlaczego warto wybrać Spotawheel? Po pierwsze, oferuje wyłącznie zadbane, dokładnie sprawdzone samochody. Po drugie, sprzedaje je z wyjątkowo długą, solidną gwarancją. Bez żadnych wpisów drobnym drukiem

Poza tym, w czasie zakupów ze Spotawheel można trochę powybrzydzać. Nie chodzi o stan samochodów, bo wszystkie są dobre… ale o modele i ich wygląd. Dokładniej: po zakupie wozu, można go w ciągu 7 dni zwrócić bez dodatkowych kosztów. Na przykład gdyby ktoś stwierdził, że wygląd Nissana Juke’a jednak nie do końca mu odpowiada, albo woli Hyundaia zamiast Opla. To pod każdym względem nowa jakość na polskim rynku samochodów używanych!

0 0 vote
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami na Ofio: reklamajola@wp.pl
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx
()
x