Jak poprawić atmosferę w firmie?

Dobra atmosfera stanowi istotny element funkcjonowania każdej firmy. Jeżeli ludzie czują się dobrze w przedsiębiorstwie, chętniej angażują się w wykonywanie obowiązków zawodowych i robią to o wiele efektywniej. Pracodawca powinien więc dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić im komfortowe warunki.
Dobre warunki zatrudnienia
Atmosfera w firmie w dużej mierze zależy od tego, czy pracownicy są zadowoleni z oferowanych im warunków pracy. Jeżeli są one satysfakcjonujące, przekłada się to pozytywnie na samopoczucie podwładnych. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest większy optymizm, który może bezpośrednio wpływać na relacje między współpracownikami i ogólną atmosferę w przedsiębiorstwie.
Sposobem na zwiększenie zadowolenia zatrudnionych jest, np. zaproponowanie im korzystnych dodatków do pensji w postaci benefitów pozapłacowych. Ciekawe świadczenia tego typu dostarcza firma Edenred. Wśród nich znajdują się m.in. karty podarunkowe, karnety sportowe i kulturalne czy bony lunchowe. Pracownicy mogą samodzielnie dostosować takie bonusy do własnych preferencji i wykorzystać je w dowolny sposób. Dzięki temu wzrasta ich satysfakcja, przez co chętniej angażują się w wykonywanie obowiązków zawodowych i unikają konfliktowych sytuacji. Jeżeli przydatne benefity otrzymują wszyscy pracownicy, eliminuje to również ewentualną zazdrość czy niechęć.
Ciekawym benefitem jest również dofinansowanie wypoczynku. Powinny z niego skorzystać zwłaszcza osoby przemęczone. Pracownicy bez energii, znajdujący się na skraju wypalenia zawodowego wprowadzają złą atmosferę w przedsiębiorstwie. Warto więc zaoferować im odpoczynek, dzięki któremu nabiorą nowych sił i z optymizmem spojrzą na swoje obowiązki.
Odpowiednie zarządzanie i przyjazny klimat w firmie
Podstawą dobrej atmosfery w firmie jest zgrany zespół, zarządzany przez kompetentną osobę. Pracodawca musi więc zadbać o poprawne ukształtowanie grupy. Na jej czele powinien stanąć doświadczony lider, który wyróżnia się dużą charyzmą, a także komunikatywnością, umiejętnością jasnego delegowania poleceń oraz zdolnością sprawiedliwego rozwiązywania sporów. Jeżeli zespołem zarządza odpowiedni manager, w krótkim czasie może on wprowadzić do grupy pozytywną energię, a tym samym przyczynić się do poprawy atmosfery w całym przedsiębiorstwie.
Na atmosferę w pracy wpływają także zasady funkcjonowania firmy. W miejscu, w którym obowiązuje elastyczny czas pracy, a pracownicy mają wpływ na działalność przedsiębiorstwa, wzrasta poziom satysfakcji. W efekcie tego poprawiają się również relacje zarówno między podwładnymi a przełożonymi, jak i wśród współpracowników.
Organizacja wyjść integracyjnych
Sprawdzoną metodą na poprawę atmosfery w przedsiębiorstwie jest organizowanie cyklicznych wyjść lub wyjazdów integracyjnych. Pracownicy, znajdując się poza firmą, czują się o wiele swobodniej, ponieważ nie podlegają ocenie ze strony podwładnych. Taki klimat luzu, odprężenia i relaksu zachęca ich do wspólnej zabawy i rozrywki. Dzięki temu mogą spojrzeć na siebie z innej perspektywy, pobyć i porozmawiać ze sobą, a co za tym idzie – lepiej się poznać, pozbywając się przy tym ewentualnych uprzedzeń i niechęci. Wyjazd integracyjny pomaga więc w nawiązaniu dobrych relacji między pracownikami na gruncie prywatnym. Konsekwencją tego może być też poprawa jakości kontaktów interpersonalnych w miejscu pracy.