czw. Sie 13th, 2020

Czy merchandising jest w Polsce popularny?

Zarówno osoby zarządzające placówkami handlowymi, jak i producenci poszczególnych towarów doskonale zdają sobie sprawę, że merchandising w sklepie jest dzisiaj niezbędny.

Merchandising to zbiór działań, których główny cel stanowi zwiększenie sprzedaży poprzez nakłonienie klientów do nabycia określonych dóbr albo usług. We współczesnym handlu detalicznym istotną rolę odgrywa orientacja na konsumentów. Aby wyniki sprzedażowe były coraz lepsze, stosuje się między innymi  rozmaite metody aranżacji przestrzeni handlowej, a także właściwego lokowania poszczególnych produktów, dostosowane właśnie do potrzeb konsumenckich. Tego rodzaju aktywności cieszą się dużą popularnością, a co najważniejsze – mają wysoką skuteczność. 

Merchandising w Polsce i na świecie

Początków merchandisingu należy szukać w Stanach Zjednoczonych. To właśnie tam, u zarania XX wieku, wraz z powstaniem sklepów samoobsługowych, widać próby aktywacji sprzedaży poprzez atrakcyjną i urozmaiconą prezentacją towarów. 

W Polsce od połowy lat 90. XX wieku zaczęły powstawać sklepy wielkopowierzchniowe. Skorzystano w nich z potencjału merchandisingu po raz pierwszy. W domach towarowych, super- i hipermarketach wprowadzano stopniowo działania, które miały nakłonić klientów do nieplanowych zakupów dokonywanych pod wpływem impulsu.

Wraz z pojawianiem się kolejnych marketów, wzrastało zapotrzebowanie na merchandising w sklepach, a to z kolei powodowało dynamiczny rozwój tego rodzaju aktywności.

Współczesny merchandising 

Obecnie merchandising jest wszechobecny i trudno odmówić mu popularności. W każdym, nawet najmniejszym punkcie sprzedaży stosowane są złote zasady merchandisingu. Odpowiednia organizacja przestrzeni handlowej, właściwe rozlokowanie towarów (jak np. gorące strefy, strefa wzroku, materiały POS) – to podstawowe działania, które się dzisiaj prowadzi.

Na nich jednak nie koniec – merchandising uwzględnia szeroki zakres usług. Zalicza się do nich między innymi właściwe oznakowanie sklepu, aby klient bez trudu do niego trafił. Nie bez znaczenia pozostaje coraz większy stan wiedzy na temat psychologii, np. mechanizmów rządzących konsumentem, a dokładniej jego decyzjami zakupowymi. Dzięki takim informacjom można jeszcze skuteczniej przeprowadzać akcje promocyjne.

Stale rosnący wybór produktów oraz idąca za nim konkurencja pomiędzy producentami sprawiają, że działania merchandisingowe cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Badania dowodzą, iż aktywności reklamowe w miejscu sprzedaży są niezwykle skuteczne. Można śmiało powiedzieć, że obecnie walka o uwagę klienta toczy się na sklepowych półkach, a nie w mediach masowych, jak to było przed laty.

W związku z tym producenci, podobnie jak managerowie placówek handlowych, oczekują innowacyjnych działań merchandisingowych przekładających się bezpośrednio na optymalizację i efektywność procesów sprzedażowych. Merchandising od MerService stanowi gwarancję doświadczonego partnera, który zapewni powodzenie każdego projektu, realizując postawione przed nim cele.

0 0 vote
Oceń Post
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami na Ofio: reklamajola@wp.pl
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx
()
x