Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

23 lipca 2021

Czy kawa jest zdrowa?

O prozdrowotnych właściwościach kawy mówi się w różnym kontekście. Niektóre z nich są pewne, podczas gdy inne jedynie prawdopodobne. Specjaliści są jednak zgodni co do tego, że w ogólnym rozrachunku picie umiarkowanej ilości kawy nie ma żadnego negatywnego wpływu na zdrowie. Spożywanie kawy może być bardzo korzystne, dlatego nie warto rezygnować z tej przyjemności.

Kofeina i antyoksydanty

Wysoka zawartość kofeiny sprawia, że kawa pobudza i poprawia koncentrację. W połączeniu z teofiliną i teobraminą, oddziałuje ona na centralny układ nerwowy i przyspiesza przepływ impulsów elektrycznych w mózgu. Kofeina zwiększa tym samym pamięć krótkotrwałą i usprawnia procesy myślowe.

Dobrej jakości kawa alternatywna zawiera także cenne antyoksydanty, które neutralizują wolne rodniki w organizmie i oczyszczają go ze szkodliwych toksyn. Nie bez znaczenia pozostaje usprawnienie mechanizmów obronnych i ochrona materiału genetycznego komórek przed uszkodzeniami, a tym samym niektórymi chorobami nowotworowymi.

Kawa – obniżone ryzyko chorób

Długofalowo kawa może obniżać ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona. U osób regularnie przyjmujących kofeinę początkowe etapy rozwoju tego schorzenia mają miejsce później, niż u osób niespożywających kawy. W porównaniu do osób niespożywających kawy, redukcja ryzyka wyniosły nawet 30 proc. Efekt protekcyjny osiągnąć można przy konsumpcji ok. 3 filiżanek dziennie, jednak podwyższenie dawki kofeiny nie koreluje z nasileniem jego działania. Korzystny wpływ kawy na przeciwdziałanie tym chorobom jest bardziej zauważalne u mężczyzn, niż u kobiet.

Inne właściwości kawy

Kawa może pobudzać perystaltykę jelit w stopniu zbliżonym do spożycia posiłku, co ma szczególne znaczenie dla osób miewających problemy z wypróżnianiem. Wbrew powszechnej opinii, kofeina nie ma istotnego wpływu na ciśnienie krwi i nie podnosi ryzyka nadciśnienia tętniczego. Kawa wykazuje nie większe od wody działanie moczopędne, dlatego nie odwadnia organizmu. Jej wpływ na poziom magnezu i wapnia w organizmie także jest znikomy. Dobrej jakości kawa arabica może też zmniejszać ryzyko cukrzycy typu 2, marskości wątroby, kamieni nerkowych, raka endometrium czy depresji. Z dużym prawdopodobieństwem ogranicza ryzyko wystąpienia niealkoholowego stłuszczeniowego zapalenia wątroby, astmy, czerniaka czy udaru mózgu. U kobiet kawa może też zmniejszyć ryzyko raka piersi po menopauzie.

Czy picie kawy ma negatywne skutki?

Kofeina nie jest substancją silnie uzależniającą, jednak jej nagłe odstawienie może powodować nerwowość, niepokój, senność i ból głowy. Picie kawy podczas jedzenia może zmniejszać wchłanianie żelaza niehemowego, dlatego zaleca się spożywanie między posiłkami. W przypadku kawy niefiltrowanej występuje też ryzyko podniesienia poziomu cholesterolu.

5 2 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami na Ofio: reklamajola@wp.pl
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx
()
x