Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

6 października 2022

Teatr w czasach lockdownu

Pandemia koronawirusa odcisnęła się na nas wszystkich większym lub mniejszym piętnem. Obostrzenia, zakazy i kwarantanna sprowadziła nasze życie zasadniczo do naprawdę najbardziej podstawowych aktywności niezbędny do przetrwania. Dziś codzienność wielu z nas składa się jedynie praca-dom-zakupy. Zamknięte kina, teatry, odwołane wydarzenia kulturalne i sportowe, wszystko to sprawia, że z coraz większym dystansem podejmujemy aktywność, która mogłaby zwiększyć ryzyko zarażenia wirusem. Jak w tym trudnym czasie radzić mają sobie branże, których podstawowym źródłem dochodu jest publiczność zgromadzona na widowni – branża rozrywkowa czy kulturalna.

Teatr to nie jest elastyczny biznes

Na ograniczeniach i zakazach cierpią wszyscy. Zarówno właściciele pomniejszych teatrów jak i aktorzy, którzy żyją z grania. Z dnia na dzień bez pracy pozostało bowiem tysiące osób, które utrzymywały się z grania w sztukach teatralnych. I choć większość z nas nie potrafi przywołać ich nazwisk to stali oni za sukcesem wielu wspaniałych spektakli. Dziś, jak wyczytać można z doniesień prasowych aktorzy teatralni zostali zmuszeniu do przebranżowienia się. Pracują w usługach, podejmują się prac dorywczych, wszystko po to by przetrwać ten trudny dla nich czas. Wciąż jednak podkreślają gotowość do powrotu na scenę. Teatr to nie jest elastyczny biznes, który potrafi dostosować się do panujących warunków. Teatr albo funkcjonuje, albo nie. I choć rok 2021 daje większą wiarę w poprawę sytuacji, wraz ze szczepionką na koronawirusa, to wciąż jednak nad wszystkim góruje spora niepewność. W takich warunkach trudno o organizację spektakli i wydarzeń teatralnych, trudno o normalne funkcjonowanie opery czy teatru. Czy dla tej branży jest jakaś alternatywa?

Streaming teatru w Polsce

Polska ma już swój pierwszy teatr internetowy. Założony przez Borysa Szyca i Jarosława Kuźniara teatr The Mu Ba, którego spektakle oglądać możemy na platformie VOD o tej samej nazwie, wydaje się doskonałą odpowiedzą na obecne czasy. Na prowadzonej przez teatr platformie VOD odnaleźć można już kilkanaście sztuk, spektakli, a także koncertów symfonicznych.

Jak ugryźć straming z desek teatru?

Transmisja online ma swoją specyfikę, a przez to każdy organizator transmisji ma co najmniej kilka priorytetowych kwestii, nad którymi powinien się zastanowić.

Monetyzacja

Co do zasady modeli monetyzacji transmisji na żywo jest trzy. Po pierwsze, zyski mogą być czerpane z reklam, a więc sponsorów lub reklamodawców. Dwa, zyski mogą być generowane przez ze sprzedaży dostępu do transmisji emitowanej na żywi. Trzy, użytkownicy mogą kupić dostęp do biblioteki materiałów, jeśli taka istnieje. Trzecie rozwiązanie sprawdzi się w szczególności jeśli spektakl ma finalnie być oferowany w systemie VOD, czyli „wideo na życzenie”. Wszystkie trzy modele można ze sobą łączyć, niemniej by to zrobić trzeba wejść w skórę swojego odbiorcy / widza, by poprzez np. niewłaściwy model monetyzacji nie zniechęcić go już na wstępie.

Streaming czy VOD

To pytanie, które leży u podstaw całego przedsięwzięcia, to na nim oparta będzie koncepcja biznesowa. Streaming na żywo to z całą pewnością forma najbliższa prawdziwemu uczestnictwu. Na żywo nie można nagrać dubli, a więc sztukę i kunszt aktorski oglądać będziemy taką jakimi są naprawdę. Platforma VOD daje dostęp do materiałów wideo wszystkim tym, którzy danego dnia nie mogli dołączyć do transmisji na żywo. Oczywiście obie te formy można ze sobą łączyć.

Płatności

Spektakl online jest dostępny dla każdego użytkownika podłączonego do sieci. Niezależnie od tego gdzie się znajduje. Nie wszyscy z nich będą mieli konto bankowe pozwalające na realizację płatności w polskiej walucie. Warto wyposażyć swoje wydarzenie w system pay per view, który obsługuje przynajmniej kilkanaście najpopularniejszych walut.

Zwroty i reklamacje

Obsługa systemu płatności i dostępu do sygnału nie zawsze idzie zgodnie z planem. Często wina leży po stronie bardzo losowych sytuacji. Sesja może wygasnąć, Internet nagle stracić zasięg itd. Obsługa reklamacji i zwrotów musi być oparta o rozwiązania, które radzą sobie z nawet największą liczba zgłoszeń. Automatyzacja procesów reklamacji to jeden z wielu aspektów rozwijanych przez dostawców oprogramowania do streamingu, wybierając go warto przeanalizować oferowane możliwości ze szczególną uwagą.

Oprawa graficzna

Ocena transmisji zawsze odnosi się do jej całości, a wiec każdego jej elementu. Jeśli zależy nam na wysokiej ocenie, to poza wartością jaką samą w sobie nieść będzie sztuka, zadbać należy także o jakość tzw. otoczki, którą będzie widział widz. Mowa tu np. o przerwach pomiędzy poszczególnymi aktami, czy samym wyglądzie strony odtwarzania. Wszystko to musi reprezentować równy poziom.

Źródło: https://streamonline.pl/

0 0 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx