Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

26 września 2022

Czy od faz snu zależy nasz rytm dobowy?

Fazy snu, faza REM, faza NREM i głęboki sen – te zagadkowe pojęcia przybliżą nam nieco zagadnienie, jakim jest jeden z najważniejszych procesów zachodzących w naszym organizmie – sen. Co warto wiedzieć o nocnym wypoczynku?

Ile jest faz snu?

Na ogół przyjmuje się podział na dwie podstawowe fazy snu – NREM (non-rapid eye movement – wolne ruchy gałek ocznych; sen głęboki) i REM (rapid eye movement – szybkie ruchy gałek ocznych; sen paradoksalny). W zależności od opracowania główne etapy mogą być dzielone na podfazy. Całość powtarza się w kilku cyklach, zazwyczaj cztery lub pięć razy w ciągu nocy.

Najbardziej szczegółowy podział zazwyczaj dotyczy pięciu części nocnego wypoczynku:

  1. Czuwanie – jesteśmy świadomi, obecne są fale alfa i beta, możemy mieć zamknięte lub otwarte oczy.
  2. N1 – etap pierwszy. Zaczynamy oddychać regularnie, a nasze mięśnie wciąż są napięte.
  3. N2 – spadek tempa i temperatury. Wchodzimy powoli w sen głęboki.
  4. N3 – głęboki sen. W tym momencie jesteśmy „w krainie snów” – gdy ktoś nas obudzi, nie wiemy do końca, co się dzieje, a sama pobudka nie należy do łatwych. Będąc w tej fazie, jesteśmy w stanie znieść spory hałas bez otwierania oczu.
  5. Faza REM – to najciekawsza faza, podczas której śnimy. Choć sny mogą wydawać się bardzo długie, ten etap nocnego odpoczynku jest dość krótki – przynajmniej na początku cyklu. Jeden cykl trwa 90 minut, a im dłużej śpimy, tym bardziej wydłuża się właśnie faza REM.

Czy fazy snu mają wpływ na rytm dobowy?

Zasadniczo uznaje się, że zachodzi odwrotny mechanizm – rytm okołodobowy reguluje sen. Sam cykl naszego dnia ewoluuje w trakcie życia, a razem z nim zmienia się także nasz sen i jego podział na fazy. Noworodki mają zdolność do błyskawicznego wchodzenia w fazę REM – aż 50% ich snu odbywa się właśnie w tym stadium. U dorosłych wygląda to natomiast zgoła inaczej; zazwyczaj spotkamy się z wartością w okolicach 20%.

Różnice występują także w ilości czasu przeznaczanego na sen. Dorosły człowiek poświęca na nocny wypoczynek od 7 do 8 godzin. W trakcie dorastania wymagana wartość wynosi od 8 do nawet 10 godzin. Choć może nam się wydawać, że sen wygląda u każdego podobnie, jest to znacznie bardziej złożony temat.

Fazy snu – jak zdrowo spać?

Przede wszystkim musimy dostosować nasz sen do potrzeb naszego organizmu – może to zabrzmieć banalnie, lecz najlepszą metodą będzie posłuchanie swoich wewnętrznych instynktów – gdy czujemy wieczorną senność, idźmy spać, nie siedźmy np. przed telewizorem. Kiedy jednak mamy problemy z zasypianiem i utrzymaniem stabilnego snu, warto poznać ich przyczynę.

Skuteczne metody na zdrowy sen to między innymi zapewnienie tak zwanej higieny świetlnej – powinniśmy ograniczyć kontakt z ekranami w godzinach wieczornych. Sen musi dodatkowo przebiegać w czystym łóżku i na dobrym materacu. Można też zastosować syntetyczną melatoninę w formie suplementu diety np. Miralo Sen.

Źródło:

  1. Physiology, Sleep Stages, Aakash K. Patel; Vamsi Reddy; John F. Araujo. StatPearls Publishing 2020.
0 0 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx