6 maja 2021

Umowa na pozycjonowanie strony internetowej – na co zwrócić uwagę?

Każda z agencji SEO posiada własny szablon umowy, zatem nie dziwi fakt, że klienci bywają zdezorientowani natłokiem informacji. Czasem pojawiają się w nich jednak zapisy, które budzą wiele wątpliwości. Czy słusznie? Na co zwrócić uwagę podpisując umowę z agencją marketingową?

Przedmiot umowy

To jeden z najistotniejszych aspektów całości. Właśnie w tym fragmencie umowy znajdziesz informacje dotyczące zakresu działań drugiej ze stron stosunku. Jeżeli jedyną informacją, jaką możesz znaleźć w treści dokumentu jest to, że przedmiotem umowy jest pozycjonowanie strony – domagaj się doprecyzowania. Tak niejasny zapis w praktyce może niestety oznaczać, że firma nie będzie wiele robić, a Ty będziesz pozbawiony/-a jakiejkolwiek broni do walki z takim stanem rzeczy.

Choć zasadniczo zakres usług przedsiębiorstwa faktycznie sprowadza się do pozycjonowania strony, warto prosić o wybór dookreślonego przedmiotu umowy i jego zakresu. W umowie powinien znaleźć się zapis co wchodzi w skład działań on-site (optymalizacja serwisu) oraz off-site (linkbuilding).

Okres trwania współpracy

Umowa na pozycjonowanie strony internetowej powinna trwać przez przynajmniej pół roku gdyż sam proces jest czasochłonny. Nie oznacza to jednak, że musisz wiązać się kilkuletnim kontraktem, którego nie można wypowiedzieć. W końcu jeśli strony są zadowolone ze współpracy, można odnowić umowę – w przeciwnym przypadku powinno być dostępne jej zakończenie, za wypowiedzeniem umowy.

Na chwilę obecną przyjmuje się, że w zależności od zakresu działań i oczekiwanego efektu – taki dokument można podpisać na okres od pół roku do roku. Wystrzegaj się agencji marketingowych, które próbują Cię namawiać na trwający dwa czy trzy lata kontrakt na pozycjonowanie, bez możliwości jej wypowiedzenia bez kar umownych. Dobra agencja marketingowa nie zaproponuje Ci kar umownych, gdyż nie będzie musiała się obawiać, że z niej zrezygnujesz.

Działania podejmowane w ramach umowy

To jeden z istotniejszych punktów całości. Nawet jeśli jako klient masz niewielkie pojęcie na temat pozycjonowania, zadaniem specjalistów z tej branży jest tak przedstawić informacje, by były one zrozumiałe. Unikaj niejasnych i nieprecyzyjnych sformułowań w tym punkcie, jak „pozycjonowanie”, „podwyższanie ratingu strony” i inne tego typu. Poproś o wskazanie listy konkretnych działań, jakie zostaną podjęte w celu poprawy pozycji strony w wyszukiwarce.

Czy należy obawiać się klauzuli braku gwarancji?

I tak, i nie. Niemalże każda umowa na pozycjonowanie strony internetowej zawiera informację o tym, że firma nie gwarantuje efektów działań. Ma to związek nie tyle z jej nieskutecznością, co z brakiem szczegółowych informacji ze strony Google. Choć firma ta udostępnia szereg wskazówek dla firm pozycjonujących i webdeveloperów na temat swojego algorytmu – nigdy nie ujawniła jego samego. Ponadto nigdy nie wiemy, kiedy i w jakim zakresie nastąpi zmiana algorytmu. Dlatego też zupełnie naturalnym elementem każdej umowy jest brak gwarancji: firmy zajmujące się pozycjonowaniem wypracowują techniki działania metodą prób, błędów, analizą case study i wskazówkami od Google. Każda, nawet niewielka zmiana w algorytmie może sprawić, że dotychczasowe metody działania będą mniej lub bardziej skuteczne.

Nie bój się pytać

Nade wszystko pamiętaj: wstępując w stosunek umowny, nie obawiaj się zadawać pytań. Nie zabrzmisz głupio, chcąc uzyskać szczegółowe informacje na temat sformułowań, które wydają Ci się być niejasne. Poświęć także odpowiednią ilość czasu na zapoznanie się z przedstawionymi dokumentami. Pośpiech może nie być dobrym doradcą, a naciski agencji marketingowej na zaakceptowanie zapisów budzących naszą wątpliwość, powinny zapalić nam czerwoną lampkę.

Źródło: Warszawskagm.pl

5 1 vote
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami na Ofio: reklamajola@wp.pl
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx
()
x