Wyceń wartość swojej marki

W procesie przeprowadzania wyceny marki najważniejsze jest indywidualne podejście. Powinno ono uwzględniać konkretną specyfikę marki oraz cele, którym dana wycena ma służyć. Tylko ustalenie i dokładne zrozumienie tych czynników, pozwala prawidłowo i rzetelnie określić wartość danej marki, dlatego dobrze jest skorzystać z pomocy profesjonalistów.
Metody wyceny marki
By odpowiednio oszacować wartość marki, ważne jest dobranie właściwej metody, dopasowanej do wcześniej przeprowadzonej analizy. Wśród typowych metod stosowanych w wycenie marek wyróżnić można: metodę opłat licencyjnych, metodę międzyokresowej nadwyżki dochodów, oraz metodą odtworzeniową. Metoda opłat licencyjnych, opiera się na rynkowej wartości opłaty licencyjnej, którą wniósłby potencjalny licencjobiorca. Metoda międzyokresowej nadwyżki dochodów bada wpływ marki na zwiększenie przychodów oraz zmniejszenie kosztów. Z kolei metoda odtworzeniowa określa wartość na podstawie kosztów, które należałoby ponieść, aby wytworzyć podobny znak towarowy. Oszacowanie wartości marki na potrzeby transakcyjne jest ważnym elementem wielu projektów. Okazuje się niezbędne podczas optymalizacji podatkowych czy kształtowania cen transferowych pomiędzy jednostkami, dlatego warto dysponować rzetelnie sporządzonym raportem z wyceny.
Czym różni się wycena marki od wyceny spółki?
Wycenę spółki przeprowadza się przy użyciu zupełnie innych metod niż wycenę marki, jednak należy przyjąć, że wartość marki nie może być wyższa niż wartość spółki Sp. z o.o., która z niej korzysta i jest jednocześnie jej właścicielem. Pomimo, że zarówno do wyceny marek, jak i wyceny spółek można wykorzystywać metody dochodowe, to metodologia znacznie różnią się od siebie. W przypadku wyceny marek poszukuje się bowiem wpływu marki na generowaną marżę, zaś w przypadku wyceny spółek analizuje się wszystkie źródła przepływów pieniężnych. W przypadku metod porównawczych wartość spółki szacowana jest na podstawie spółek porównywalnych notowanych na rynku kapitałowym, w przypadku wyceny marek poszukuje się danych dotyczących konkretnych transakcji. Niestety często okazuje się, że dostępność takowych jest mocno ograniczona. Z kolei metody majątkowe uwzględniają w przypadku wyceny spółek wartość majątku firmy oraz jej zobowiązań, zaś w przypadku marek nakłady niezbędne na wytworzenie marki o zbliżonym potencjale.
Niezależnie od tego, czy zdecydowałeś się na wycenę marki czy spółki, sam proces jest zindywidualizowany dla każdego projektu. Powierzając to zadanie profesjonalnej firmie, zyskujesz gwarancję rzetelnie wykonanej usługi z wykorzystaniem optymalnych metod. Wysoki profesjonalizm oraz wsparcie partnerów pracujących dla dużych, międzynarodowych grup daje gwarancję wysokiej jakości świadczonych usług. Przeprowadzenie wyceny warto więc powierzyć firmie z wieloletnim doświadczeniem. Dodatkowo otrzymujesz logiczny, spójny i przejrzysty raport, który ułatwi Ci osiągnięcie zamierzonego celu. Co więcej, firma świadcząca tego typu usługi w przypadku jakichkolwiek przyszłych sporów w zakresie sporządzonej wyceny, zawsze stanie w jej obronie i pozwoli uniknąć nieprzyjemności.