Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

14 lipca 2024

Jaką dietę wybrać, aby skutecznie schudnąć?

Dodatkowe kilogramy to problem, który dotyka coraz większej ilości osób. Pierwsza myśl, która pojawia się w głowie, kiedy chce się schudnąć to dieta. Należy pamiętać, że nie każda może być dla nas korzystna, dlatego w tym artykule zostaną przedstawione niektóre z nich.

Jaką dietę wybrać?

Jaką dietę wybrać? Wybór diety zależy od kilku czynników, m. in. od tego, czy chcemy schudnąć, czy tylko zachować zdrowie i zwiększyć odporność organizmu; od tego, jak szybko i na ile chcemy schudnąć czy od naszej aktywności fizycznej. Warto zastanowić się nad naszym dziennym zapotrzebowaniem kalorycznym, w czym prócz dietetyka mogą pomóc różnego rodzaju strony internetowe i aplikacje. Dobranie diety do naszego organizmu pozwoli uniknąć efektu jo-jo i sprawi, że będziemy czuć się odmłodzeni. Dieta ≠ brak słodyczy! Obecnie można znaleźć wiele zdrowszych alternatyw dla ukochanych deserów, które zaspokoją nasze pragnienie słodkości. Dobrze dobrana dieta nie oznacza zatem braku przyjemności.

Dieta proteinowa

Dieta proteinowa, inaczej dieta białkowa, której podstawową zasadą jest spożywanie produktów bogatych w białko, ma na celu wyeliminowanie węglowodanów. Spowodowany przez eliminację węglowodanów brak glukozy w organizmie prowadzi do ketozy, która polega na przekształcania zgromadzonego tłuszczu w ciała ketonowe (zastępcze źródła energii). Białko z kolei zapewnia uczucie sytości na długo, dzięki czemu łatwiej zgubić dodatkowe kilogramy. Istnieje jeszcze kilka ważnych zasad, których należy się trzymać, przechodząc na dietę proteinową:

  • należy jeść wyłącznie produkty przeznaczone do konkretnego etapu diety, ale bez restrykcji kalorycznych,
  • rezygnacja z wszelkiego rodzaju tłuszczu w pierwszym i drugim etapie diety,
  • wypijanie dwóch szklanek wody do każdego posiłku,
  • ograniczanie ćwiczeń w pierwszych tygodniach diety ze względu na chwilowe osłabienie organizmu,
  • suplementowanie witamin, szczególnie podczas pierwszego i drugiego etapu.

Etapy diety proteinowej

  • Faza I diety proteinowej – faza uderzeniowa, trwająca zazwyczaj od 1 do 10 dni. Im więcej kilogramów chce się zrzucić, tym dłużej powinna trwać ta faza, jednak należy poradzić się dietetyka, aby ustalić taką ilość dni, która byłaby dopasowana do możliwości organizmu. Należy jeść wyłącznie produkty bogate w białko i pić przynajmniej 1,5 litra płynów dziennie. Na tym etapie traci się od 1 do nawet 2 kilogramów dziennie.
  • Faza II diety proteinowej – faza naprzemienna, trwająca do momentu osiągnięcia celu wagowego. Charakteryzuje się naprzemiennością objawiającą się w spożywaniu przez jeden dzień tylko produktów białkowych i przez jeden dzień produktów białkowych w połączeniu z warzywami. Jak w poprzedniej fazie, należy pić przynajmniej 1,5 litra płynów dziennie. Tempo chudnięcia wynosi ok. 1 kg tygodniowo.
  • Faza III diety proteinowej – faza utrwalająca, trwająca w zależności od ilości zrzuconych kilogramów, ponieważ każdy zrzucony kilogram to 10 dni fazy trzeciej. Na tym etapie jeden dzień w tygodniu jest białkowy, a reszta warzywna. Do tego codziennie należy włączać do diety: jedną porcję owoców, porcję żółtego sera i niewielką ilość pieczywa pełnoziarnistego. Raz w tygodniu powinno się zjeść 200g makaronu/kaszy. Dodatkowo można spożyć dwa dowolne posiłki w ciągu tygodnia. 
  • Faza IV diety proteinowej – faza stabilizacji, która powinna trwać jak najdłużej (najlepiej do końca życia). Polega na tym, że przez 6 dni w tygodniu można jeść dowolne posiłki, a jednego dnia spożywać wyłącznie dania wysokobiałkowe. 

Dieta DASH

Dieta DASH jest polecana osobom z nadciśnieniem tętniczym i chorobami układu krążenia. Od lat zajmuje 1. miejsce w rankingu najzdrowszych diet na świecie. Polega na ograniczeniu spożycia żywności wysokoprzetworzonej. Jej charakterystyczną cechą jest zmniejszone spożycie sodu, tłuszczu i cukru w produktach, za to zwiększone spożycie warzyw i owoców, chudego nabiału, pełnoziarnistych produktów zbożowych, a także, ryb, drobiu, suchych nasion roślin strączkowych i orzechów. Twórcy diety DASH stworzyli kilka zasad, których należy przestrzegać podczas jej stosowania:

  • spożywaj ok. 6-8 porcji produktów pełnoziarnistych dziennie,
  • spożywaj ok. 4-5 porcji warzyw i owoców dziennie,
  • spożywaj ok. 2-3 porcje chudego nabiału dziennie,
  • spożywaj ok. 2-3 porcje chudego mięsa (zwłaszcza drobiu i ryb) dziennie,
  • spożywaj 2 porcje tłuszczów dziennie,
  • spożywaj ok. 4-5 porcji orzechów i nasion w tygodniu,
  • spożywaj maksymalnie 5 porcji słodyczy w tygodniu,
  • wypijaj ok. 1,5 litra płynów dziennie.

Dieta DASH jest idealnym sposobem na prawidłowe ciśnienie i właściwy poziom cukru we krwi. Dodatkiem do diety jest spadek wagi, ponieważ ogranicza się słodycze i żywność wysokoprzetworzoną. Twórcy diety odradzą również palenia papierosów i picia alkoholu.

Obie przedstawione diety mają swoje plusy, natomiast dieta DASH słynie z tego, że właściwie nie ma minusów (chyba, że ktoś lubi mocno przyprawione dania, jednak sól można zastąpić mieszanką ziół). Stosować ją powinno się przez całe życie. Z kolei dieta proteinowa charakteryzuje się początkowym dużym spadkiem wagi, brakiem narzucenia ilości spożywanych posiłków i możliwością kontynuowania jej elementów do końca życia. 

0 0 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx