Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

30 lipca 2021

Szybkość czy bezpieczeństwo – czym kierować się przy wyborze diety?

Nadwaga i otyłość to coraz częstszy problem współczesnego społeczeństwa. Siedzący tryb życia, często spowodowany wykonywaną pracą, a także brak czasu na aktywność fizyczną i zdrowe odżywianie, potrafią wyrządzić spore szkody naszej sylwetce. Jednak warto zadbać o siebie nie tylko ze względu na wygląd, ale przede wszystkim na zdrowie, gdyż nadmiarowe kilogramy nie są korzystne dla naszego organizmu. Otyłość może prowadzić do problemów ze stawami, cukrzycy, nadciśnienia, czy problemów skórnych. Starania o powrót do formy warto zacząć od wyboru dobrej, skutecznej diety, dopasowanej do naszego trybu życia, abyśmy byli w stanie ją jak najdłużej utrzymać.

Dieta kopenhaska – test silnej woli

Ten sposób odżywiania polega na ścisłym stosowaniu się do jadłospisu, w którym nie możemy wprowadzać żadnych zmian, aby uzyskać pożądane efekty. To jedna z najbardziej restrykcyjnych diet, podczas której dziennie spożywamy jedynie kilkaset kalorii. Dieta kopenhaska oprócz redukcji wagi ma na celu także przyspieszenie metabolizmu i poprawę przemiany materii. Zaletą jest jest prostota i niski koszt, ale niestety wiąże się to też ze sporą monotonią. Co ważne, przed rozpoczęciem odchudzania powinniśmy zrobić sobie komplet badań, aby wykluczyć ewentualne schorzenia, przy których tak restrykcyjna dieta jest przeciwwskazana. Ze względu na duże ograniczenie spożywanych pokarmów, nie wolno stosować tego jadłospisu dłużej niż 13 dni. 

Dieta proteinowa – więcej wad niż zalet

Główną zasadą tego sposobu odżywiania jest wyeliminowanie większości tłuszczów i węglowodanów, i zastąpienie ich białkiem. Również w tym przypadku powinniśmy przebadać się przed rozpoczęciem diety, gdyż jest ona przeznaczona głównie dla osób zdrowych. Dużą zaletą takiego żywienia jest dostarczanie odpowiedniej ilości kalorii, nie musimy odmawiać sobie posiłków gdy jesteśmy głodni. Ponadto pierwsze efekty pojawiają się dość szybko, co daje dodatkową motywację aby wytrwać w swoim postanowieniu. Niestety takie odchudzanie ma też sporo wad – tu również wkrada się monotonia, ponadto ograniczenie węglowodanów zmniejsza koncentrację i osłabia siłę mięśni. Poza tym tak duże spożycie białka mocno obciąża nerki.

DASH – dieta dla każdego?

Idealnym rozwiązaniem wydaje się być dieta DASH, opracowana przez naukowców poszukujących sposobów na walkę z rosnącą liczbą chorych na nadciśnienie. Najważniejsze założenie to ograniczenie spożycia żywności wysokoprzetworzonej, nasyconych kwasów tłuszczowych i cukru. Powinniśmy za to zwiększyć w diecie ilość świeżych warzyw i owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych, chudego mięsa i nabiału oraz zdrowych tłuszczów w postaci przykładowo orzechów czy ryb. Ponieważ dieta DASH jest po prostu zdrowym sposobem odżywiania, nadaje się dla każdego – zarówno dla osób zdrowych, jak i cierpiących na choroby przewlekłe, a także dla seniorów. Nie jest to co prawda dieta nastawiona na odchudzanie, jednak wprowadzenie w życie jej założeń wraz z utrzymaniem ujemnego bilansu kalorycznego z pewnością spowoduje spadek wagi.

Najlepsze efekty osiągniemy łącząc dietę z odpowiednią dla siebie aktywnością fizyczną. Na początku, aby się nie zniechęcić, wystarczą same spacery, potem w miarę możliwości możemy zwiększać intensywność treningów. Pamiętajmy, że najzdrowsze tempo odchudzania to 0,5 – 1 kg na tydzień; utrzymując je zmniejszymy ryzyko efektu jo-jo oraz zrzucimy wagę z sposób bezpieczny i skuteczny.

0 0 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami na Ofio: reklamajola@wp.pl
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx
()
x