Dlaczego warto zaprojektować lejek sprzedażowy?

Lejek sprzedażowy to skuteczne narzędzie, które może znacząco ułatwić zarządzanie uwagą grupy docelowej Twojej oferty. Najprościej wyjaśniając, tym terminem określa się drogę konsumenta od punktu, w którym usługi lub produkty przyciągnęły jego uwagę, aż do momentu skorzystania z Twojej propozycji. Innymi słowy, lejek sprzedażowy jest ścieżką w trakcie której konsument zmienia się w klienta. Dlaczego lejek? Ze względu na swój charakterystyczny kształt: na początku ścieżki sprzedażowej liczba potencjalnych klientów jest dość duża, żeby potem zmniejszać się na kolejnych etapach lejka. Fazą końcową jest sfinalizowanie transakcji.
Umiejętnie zaprojektowany lejek sprzedażowy niesie za sobą konkretne korzyści dla Twojego biznesu. Jakie? Co powoduje, że rzeczywiście warto go zastosować w procesie sprzedaży?
Skuteczniejsze zachęcenie konsumenta do zakupów. To Twoje działania decydują o tym, ile osób przejdzie na kolejny poziom lejka. Przykucie uwagi konsumenta nie oznacza, że ostatecznie zdecyduje się on na skorzystanie z Twojej oferty. Wręcz przeciwnie, na różnych etapach procesu sprzedażowego może szybko stracić nią zainteresowanie, ale dzięki prawidłowemu lejkowi sprzedażowemu będziesz w stanie skuteczniej zachęcić potencjalnego klienta do zakończenia transakcji, dobierając odpowiednie, dostosowane do jego potrzeb i oczekiwań, działania. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma pokazanie Twojej firmy jako eksperta w danej dziedzinie. Unikaj natomiast bombardowania konsumentów wyłącznie treściami stricte reklamowymi. Na różnych etapach lejka sprawdzają się różne rozwiązania z zakresu content marketingu – miej to na względzie.
Wytypowanie punktu, w którym konsumenci rezygnują z zakupów. Niestety, mimo Twoich najszczerszych chęci część potencjalnych klientów na którymś etapie „wypadnie” z lejka. Powodów może być wiele: zbyt wysokie ceny, nieefektywna komunikacja, brak preferowanej formy wysyłki w sklepie internetowym itp. Możliwość zidentyfikowania przyczyn, dla których ostatecznie nie dochodzi do sfinalizowania transakcji to klucz do sprzedażowego sukcesu. Na to z kolei pozwala Ci prawidłowo zaplanowany lejek sprzedażowy. Dzięki lejkowi możesz analizować zachowania konsumentów i wytypować punkty „krytyczne”, związane z największą liczbą osób rezygnujących z dalszej interakcji z Twoją ofertą. Ta wiedza pozwoli Ci natomiast na wprowadzenie niezbędnych zmian i udoskonalenie procesu sprzedażowego.
Skonkretyzowanie potrzeb odbiorców Twojego produktu lub usług. Tworząc lejek sprzedażowy masz szansę na dokładne określenie podstawowych potrzeb Twoich potencjalnych klientów. Podstawą projektowania lejka jest bowiem odpowiedź na ich oczekiwania. Dzięki temu zyskujesz szansę na skuteczniejsze dostosowanie proponowanych rozwiązań do wymagań ze strony konsumentów, którzy mogą być zainteresowani konkretnym produktem lub usługą. Nie zapominaj, że podstawą dla przygotowania skutecznego lejka sprzedażowego jest zrozumienie sposobu, w jaki przebiega proces zakupowy typowy dla Twojej grupy docelowej.
Podsumowując: zdobycie zainteresowania potencjalnego klienta to nie wszystko! Wręcz przeciwnie, to dopiero początek drogi sprzedażowej, którą konsument musi pokonać, żeby ostatecznie doprowadzić do zakończenia transakcji. Lejki sprzedażowe są więc bardzo pomocnym rozwiązaniem, które może pomóc Ci w zwiększeniu poziomu sprzedaży dzięki umiejętnemu oddziaływaniu na grupę odbiorców Twojego produktu lub usługi.