Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

23 maja 2022

Jak zacząć biegać? – 3 rady dla początkujących

Bieganie to jedna z najbardziej popularnych dyscyplin sportowych. Do rozpoczęcia przygody z joggingiem wystarczy niewiele, dlatego można ją uprawiać w każdym wieku i o każdej porze. Chcesz zacząć biegać, ale nie wiesz jak zacząć? Sprawdź, o czym należy pamiętać.

Wraz z nadejściem wiosny widać wzmożoną aktywność sportowo-rekreacyjną. Poza spacerami, czy jazdą na rowerze, chętnie uprawiany jest jogging. Regularne treningi biegowe to nie tylko sposób na zrzucenie kilku kilogramów po zimie, ale również cała gama benefitów zdrowotnych. Niestety jak każdy sport może przynieść niechciane kontuzje, dlatego przed rozpoczęciem treningów biegowych, warto wiedzieć jak się do nich przygotować.

Zadbaj o wygodny strój

Odzież biegacza musi być nie tylko wygodna, ale również funkcjonalna. Większości początkujących wydaje się, że wystarczy włożyć sportowe buty i wyjść z domu. Rzeczywistość pokazuje jednak, że dla zachowania zdrowia i optymalnej formy ważny jest każdy element odzieży. Wiosną i latem odzież musi wykazywać zdolności wentylacyjne, tak by ciało mogło oddawać nadmiar ciepła. Dobrym rozwiązaniem są legginsy, których duży wybór znajduje się na stronie https://www.trec.pl/odziez/ona/leginsy/. Natomiast jesienią i zimą przydaje się odzież termiczna, zapewniająca odpowiednio poziom ciepła przy jednoczesnej gwarancji swobody ruchu.

Bardzo duże znaczenie mają również buty. Muszą posiadać odpowiednio wyprofilowaną podeszwę, która będzie amortyzować stopę przed przeciążeniami. Ich cholewka powinna być wykonana z siateczki, pozwalającej na swobodne przepuszczanie powietrza. Nie mogą być ani za luźne, ani też uwierać.

Rozgrzewka i stretching

Tak jak przed każdym treningiem, tak również przed treningiem biegowym niezbędne jest przygotowanie stawów do wzmożonego wysiłku. Szczególnie ścięgna, które są narażone na działanie wielu różnych sił, powinny być rozluźnione i gotowe do pracy. Rozgrzewka nie musi być długa. Wystarczy kilka prostych ćwiczeń takich jak:

– przywodzenie i odwodzenie biodra,

– ruchy okrężne bioder, kostek oraz kolan,

– skręty tułowia,

– kilka serii pajacyków,

– kilka minut biegu w miejscu.

Natomiast po bieganiu niezbędne jest wykonanie, rozciągania mięśni. W trakcie joggingu mięśnie pracują, powodując dodatkowe napięcia. Stretching ma na celu zarówno odpowiedni relaks mięśni, jak i uelastycznienie ścięgien oraz zmniejszenie zakwasów. Pominięcie rozciągania to prosta droga do ewentualnych kontuzji.

Wybierz odpowiednie miejsce

Osoby zaczynające przygodę z bieganiem zazwyczaj decydują się na najbliższą okolicę swojego miejsca zamieszkania. Trenujący biegają wtedy po chodnikach lub asfaltowych ścieżkach. Niestety nie służy to zbyt dobrze stawom. Wielu ekspertów od biegania stoi na stanowisku, że twarde podłoże, typu asfalt, jest niebezpieczne dla kondycji układu kostnego. Dla początkujących lepsze będzie bieganie po leśnych ścieżkach. Podłoże jest tam bardziej miękkie i sprężyste, co pozwala uniknąć potencjalnego bólu stawów.

0 0 votes
Article Rating
Materiał Partnera. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami na Ofio: reklamajola@wp.pl
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx
()
x