Co warto wiedzieć, gdy zakładasz startup?

Startupy, jak umownie nazywa się innowacyjne technologicznie firmy, to początkowy etap wielu firm, które nierzadko zmieniają rzeczywistość, w jakiej żyjemy. O sukces jednak niełatwo, gdyż tylko kilka do kilkunastu procent takich biznesów nie upada w kilka lat od swego powstania. Jak więc możesz zmaksymalizować swoje szanse na sukces?
Dobrze zaplanuj start
Dobre przygotowanie to podstawa w wielu dziedzinach życia, także i w biznesie. Im lepiej zaplanujesz swoją działalność i przanalizujesz konkretne jej aspekty, tym większej liczby potencjalnych niebezpieczeństw unikniesz. Co warto zrobić na początku swojej działalności? Jedną z pierwszych czynności, jaką polecamy wykonać, jest analiza SWOT. To narzędzie pozwoli Ci ocenić, jakie są mocne i słabe strony Twojego pomysłu, a także oszacować szanse i zagrożenia dla jego realizacji.
Opracuj także model biznesowy. To narzędzie pozwoli Ci scharakteryzować produkt bądź usługę, którą oferujesz. Tworząc model biznesowy, przeanalizujesz, jak i na czym Twój biznes będzie zarabiał.
Przygotuj odpowiednie materiały
Jeżeli Twój pomysł na biznes, wraz z jego wykonaniem, zostaną dobrze przyjęte przez rynek, nadejdzie moment, w którym będziesz musiał zdecydować, co dalej. Najczęściej staniesz przed wyborem pomiędzy organicznym rozwojem opartym na pieniądzach, którymi Twoja firma dysponuje obecnie, a pozyskaniem zewnętrznego kapitału. To drugie rozwiązanie jest szczególnie kuszące dla startupów stricte technologicznych, których działalność jest łatwo skalowalna, co sprawia, że są interesującą inwestycją.
Decydując się na pozyskanie finansowania z zewnątrz, ponownie staniesz przed wyborem: aniołowie biznesu, fundusze venture capital, crowdfunding inwestycyjne czy może jeszcze inna droga Ciężko wskazać idealne rozwiązanie, bo będzie ono inne dla każdego z biznesów. Niezależnie od tego, kto będzie Twoim inwestorem, będziesz musiał dobrze przygotować się do negocjacji i prezentacji swojego pomysłu. W tym pomogą Ci profesjonalne narzędzia: pitch deck, teaser inwestycyjny czy one pager.
Określ cele, do których zmierzasz
Jeżeli, co bardzo prawdopodobne, zaczniesz współpracę z zewnętrznymi inwestorami, musisz mieć przygotować choć szczątkowy plan na tzw. exit, czyli wyjście z inwestycji. Czy chciałbyś, by Twoja firma znalazła się pewnego dnia na giełdzie? A może planujesz ją rozwinąć, sprzedać i podjąć się kolejnych wyzwań? Jeżeli wiesz, dokąd chcesz poprowadzić swój projekt, komunikuj to jasno od samego początku — szczerość i transparentność to cecha, która zjedna Ci wielu ludzi.