Influencer Marketing – czy warto wybrać ten rodzaj promocji?

Współpraca z influencerami zyskuje na popularności. Firmy decydują się na promowanie swojej marki, produktów, usług i wydarzeń z pomocą osób, które gromadzą wokół siebie zaangażowaną społeczność. To, co jednak warto wiedzieć, to że influencer marketing nie należy do najtańszych narzędzi marketingowych. Czy warto w niego zainwestować? Jak dobrać influencerów do kampanii, by to się opłaciło? Sprawdź!
Na czym polega influencer marketing?
Influencer to osoba, która w mediach społecznościowych (choć czasem również na swoim blogu czy w innym miejscu w sieci), gromadzi wielu odbiorców. Śledzą oni publikowane przez influencera treści, a często też utożsamiają się z jego opinią i tym samym chętnie korzystają z poleceń. Taka kooperacja stanowi się umowę pomiędzy przedstawicielami marki a twórcą, który zgodnie z ustalonym zakresem działań promuje daną markę. Influencer marketing może odbywać się na zasadzie barteru bądź płatnej umowy. W ostatnim czasie coraz częściej stosuje się to drugie rozwiązanie, choć mniejsze konta (o mniejszym zasięgu) chętnie decydują się także na barter.
Wady i zalety influencer marketingu
W dobie przesytu informacjami i komunikatami marketingowymi, korzystanie z rekomendacji osób, które mają podobne do odbiorców upodobania, wartości, zainteresowania, styl itd., jest znaczącym uproszczeniem. Otrzymują oni przefiltrowane informacje, zaprezentowane w przystępny sposób, a do tego proces zakupu jest uproszczony – wystarczy kliknięcie w link, by przenieść się na stronę sklepu i zrobić zakupy albo wykręcić numer, by na przykład umówić wizytę w rekomendowanym salonie masażu.
Dlaczego influencer marketing to taka skuteczna forma promocji dla marek? Ponieważ ludzie wolą interakcje z innymi ludźmi, aniżeli korporacjami. Lubią obserwować, jakie efekty przynosi stosowanie danego produktu (np. kosmetyku), jak dana rzecz prezentuje się na kimś (np. ubrania, obuwie), jak przebiega dany zabieg (np. wizyta w SPA), a do tego chętnie czerpią inspiracje, zasięgają opinii, dyskutują.
Czy współpraca z influencerami ma swoje wady? Przede wszystkim jest to dość kosztowna forma promocji – każdy twórca ma swoje stawki, ale im bardziej zasięgowe konto, tym są one wyższe. Poza tym nie zawsze influencer wykona swoją pracę tak, jak marka sobie wyobraża. Jedni pracują w oparciu o dokładny brief, inni preferują swobodę w działaniach. Efekt nie zawsze jest zgodny z oczekiwaniami. Poza tym nigdy nie mamy gwarancji, czy zainwestowane w kampanię środki się zwrócą.
Jak dobierać influencerów do kampanii?
Influencer marketing pomaga markom w docieraniu do szerokiego grona odbiorców w kreatywny sposób. Niezbędne jest jednak, by do kampanii i współprac były wybierane osoby, których wartości i styl komunikacji są spójne z marką.
Nie mniej ważna jest grupa docelowa. Na przykład kobiety, które mają dzieci, często na swoim profilu przekazują treści parentingowe i wokół ich konta skupia się wiele mam. Jeśli prowadzisz firmę z dziecięcymi ubrankami – będzie to odpowiedni wybór do współpracy. Jeśli jednak chcesz promować ekstremalne wycieczki na koło podbiegunowe, lepiej wybierz influencera, który prowadzi konto podróżnicze.
Poza tym uwzględnij budżet na współpracę, swoje oczekiwania (np. typ contentu, na jakim Ci zależy), harmonogram działań. Wybierając influencera nie kieruj się wyłącznie liczbami na profilu (ilością obserwujących, polubienia pod postami), ale pamiętaj, że ważne są także zaangażowanie odbiorców, kompatybilność z marką czy jakość publikowanych treści.
Więcej na ten temat znajdziesz na stronie Agencji Social Media Influencer Marketingu Tears of Joy.