Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

24 lipca 2024

Probiotyki. Dlaczego warto włączyć je do swojej diety?

Mówi się, że jelita to „drugi mózg”. Nie bez przyczyny – ich stan wpływa na nasze ogólne samopoczucie, a problemy jelitowe mogą w konsekwencji prowadzić do różnych chorób. Co robić, by utrzymać jelita w dobrej kondycji? Przede wszystkim zadbać o dobrą dietę, bogatą w probiotyki.

Czy wiesz, że w swoich jelitach nosisz ok. 2 kg dobrych bakterii? Dbają one o Twoje trawienie i dobre samopoczucie, a także chronią przed chorobami. Niestety wiele czynników, takich jak przewlekły stres, niewłaściwa dieta (dużo cukru!), spożywanie alkoholu, negatywnie wpływa na mikroflorę jelitową. W jej odbudowie pomagają probiotyki. Co to takiego? Kiedy warto wdrożyć suplementację probiotykami? Poznaj odpowiedzi na te pytania!

Co to są probiotyki?

Probiotyki to żywe kultury bakterii oraz drożdży, które pozytywnie wpływają na mikroflorę jelitową człowieka.

Jako probiotyki najczęściej wykorzystywane są bakterie kwasu mlekowego Lactobacillus oraz Bifidobacterium oraz drożdże Saccharomyces boulardii. Aby bakterie były uznane za probiotyczne muszą spełniać szereg wymagań, np. wykazywać odporność na działanie kwasu żołądkowego oraz działać przeciwnie do bakterii chorobotwórczych. 

Naturalne probiotyki

Probiotyki możemy dostarczać do organizmu w codziennej diecie. Naturalnym źródłem bakterii probiotycznych jest sfermentowany nabiał: jogurty, kefir, kwaśne mleko. Nawyk popijania tych napojów do śniadania lub kolacji z pewnością wyjdzie Ci na zdrowie.

Kolejnym doskonałym źródłem bakterii probiotycznych są kiszonki. Dlatego też warto dołożyć sobie porcję kiszonej kapusty do obiadu czy plasterki ogórka kiszonego na kanapkę. Lubisz kulinarne eksperymenty? Sprawdź, czy będą Ci smakować kiszone buraki, rzodkiewki lub… cytryny.

Jest też dobra wiadomość dla amatorów azjatyckiej kuchni. Probiotyki znajdziemy w kombuczy, miso, tempehu oraz kimchi.

Kiedy warto suplementować probiotyki?

Nie zawsze probiotyki występujące naturalnie w pokarmach wystarczą do zachowania lub odbudowania prawidłowej mikroflory jelitowej. Warto wówczas sięgnąć po leki lub suplementy diety zawierające bakterie probiotyczne.

Suplementacja probiotyków zalecana jest zwłaszcza podczas przyjmowania antybiotyków. Antybiotyki zwalczają nie tylko chorobotwórcze bakterie, ale również te, które zamieszkują nasze jelita. Leczenie antybiotykami bez osłony w postaci probiotyków może skończyć się biegunką poantybiotykową, bólami brzucha czy zaburzeniem równowagi immunologicznej (spadkiem odporności).

Warto pamiętać, by zachować ok. 2-godzinny odstęp między przyjmowaniem probiotyku i antybiotyku. W przeciwnym razie antybiotyk będzie zwalczał dobre bakterie probiotyczne.

Inne sytuacje, w których należy sięgnąć po probiotyki:

  • biegunka, w tym biegunka podróżnych;
  • infekcje intymne oraz dróg moczowych;
  • atopowe zapalenie skóry;
  • zakażenie bakterią Helicobakter pyroli (H. pyroli)
  • zespół jelita nadwrażliwego.

Suplementy diety zawierające probiotyki dostępne są w formie kapsułek, tabletek czy proszku do sporządzenia zawiesiny.

0 0 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx