Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

23 lipca 2024

Kładka dla pieszych nad wykopem – tymczasowa kładka budowlana

Kładki dla pieszych to rozwiązanie często stosowane w celu zapewnienia bezpiecznej, tymczasowej organizacji ruchu pieszego, rowerowego lub w ramach nowo projektowanych inwestycji deweloperskich, urbanistycznych oraz komunikacyjnych. Tymczasowe kładki dla pieszych mogą być umieszczone nad rzeką, wykopem, torami oraz ruchliwą drogą.

Tymczasowa kładka dla pieszych

Kładki pieszo-rowerowe kojarzą się najczęściej z przeprawami nad zbiornikiem wodnym, niewielkim rowem lub rzeką w parku. To charakterystyczna, najczęściej stalowa konstrukcja, która ułatwia osobom poruszającym się pieszo lub na rowerze przedostanie się na drugą stronę. Współczesne modułowe i mobilne kładki stanowią alternatywę dla obiektów drewnianych lub betonowych. Remont drogi, przeprawa nad rzeką, wykopami remontowo-budowlanymi to sytuacje, w których dobrze sprawdza się tymczasowa kładka pieszo-rowerowa.

Kładka dla pieszych w miejskiej infrastrukturze

Kładka dla pieszych to idealne rozwiązanie, gdy potrzebny jest separator oddzielający ruch pieszych i jednośladów od motorowego. Często jest wykorzystywana do budowy przepraw nad rzeką aut, czyli przy ruchliwych trasach. Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskują wszyscy uczestnicy ruchu drogowego. Piesi i rowerzyści mogą bezpiecznie przekroczyć ruchliwą jezdnię, nie ryzykując potrącenia przez samochód. Natomiast ruch pojazdów jest płynny, ponieważ nie trzeba na trasie montować przejść dla pieszych lub świateł.

W okresie intensywnych opadów lub roztopów śniegu często woda występuje ze swojego koryta, co powoduje utrudnienia w przeprawie przez rzekę. W takich przypadkach woda zalewa również mosty i drewniane kładki. Przydatne do przeprawy przez wylaną rzekę mogą okazać się modele kompozytowe lub stalowe kładki, które można szybko i w krótkim czasie zmontować w potrzebnym miejscu.

Kładka pieszo-rowerowa – parametry i wytrzymałość

Na rynku dostępne są dwa rodzaje kładek pieszo-rowerowych. Pierwsze z nich powstają jako produkt do użytku w określonym czasie. Są one wykonane ze stali i muszą spełniać normy Eurocode LM4. Maksymalne obciążenie w tym rodzaju kładek to 500 kg/m2, a maksymalna szerokość wynosi 3 metry, natomiast długość może wynieść do 67 metrów.

Druga kategoria kładek budowlanych dla pieszych to modele odpowiednie do całorocznego użytkowania. Dzięki nim ruch pieszych i rowerzystów odbywa się bezpiecznie oraz bezkolizyjnie z samochodami jadącymi drogą. Kładki stałe muszą zostać wykonane z materiału wytrzymałego, który charakteryzuje się długą żywotnością. Tego typu rozwiązania, inaczej niż tymczasowe kładki, nie mają ograniczeń co do szerokości. Mają jednak wytyczne dotyczące długości – może ona maksymalnie wynosić 30 metrów. 

Nowoczesne kładki budowlane dla pieszych muszą być tak skonstruowane, aby przeprawa, niezależnie od jej długości, była bezpieczna dla użytkowników. Wysokie metalowe ściany zapobiegają przypadkowym wypadnięciom i uniemożliwiają wychylanie się. Podłoże kładki powinno być antypoślizgowe, wykonane z odpowiedniego kruszywa, co będzie chronić użytkowników przed poślizgnięciem się i przewróceniem na mokrej nawierzchni. Kładka dla pieszych może być rozwiązaniem tymczasowym, zastosowanym w czasie robót budowlanych lub wiosennych roztopów. Jednocześnie może to być rozwiązanie zastosowane na stałe do przeprawy przez głęboki rów lub rzekę. Ważne jest to, że kładka taka musi spełniać odpowiednie normy i zapewniać bezpieczeństwo pieszym oraz rowerzystom. Dodatkowo musi być wykonana z trwałych i odpornych na warunki atmosferyczne materiałów oraz być wyposażona w elementy odblaskowe

0 0 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx