Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

9 sierpnia 2022

Jak stworzyć prezentację, która zachwyci?

Chcesz zainteresować inwestorów i zachęcić ich do zainwestowania w Twój biznes? Poszukujesz nowych klientów? Ubiegasz się o stypendium na realizację badania naukowego? W każdym z tych przypadków trudno będzie obejść się bez przemyślanej prezentacji w wysokiej jakości. Nawet, jeśli posiadasz wyjątkowy talent oratorski, a Twój pomysł jest nowy, świeży i potencjalnie opłacalny, to wizualny element wystąpienia będzie miał wpływ na ostateczną opinię słuchaczy. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie rad dotyczących tworzenia wysokiej jakości prezentacji. Najważniejsze z nich, które gwarantują zdobycie publiczności, zebraliśmy w tym artykule.

Każda praca rozpoczyna się od wytyczenia celów 

Niezależnie od tego, w jakim celu tworzysz prezentację, powinna ona mieć określony cel. Jeśli mowa o prezentacjach biznesowych, to wszystkie służą do motywowania osób przeglądających do podjęcia określonych czynności. Mogą to być zarówno czynności związane z niewielkimi wydatkami, na przykład zakupem produktu lub usługi, ale też wiążące się z dużymi transakcjami finansowymi, jak na przykład inwestowanie w otwarcie nowego przedsiębiorstwa. Znając i rozumiejąc cel prezentacji projektant dokładnie wie, jakie wymagania przed nim stoją i szybciej może wymyślić odpowiedni design. 

Cel służy także jako podstawa do ustalenia typu prezentacji, z których podstawowymi  są:

  • ze względu na cele: sprzedające, zaznajamiające, szkoleniowe, rozrywkowe;
  • ze względu na odbiorców docelowych: dla klientów, inwestorów, partnerów, widzów;
  • ze względu na rodzaj treści: biznesowe, intelektualne, komunikujące, rozrywkowe itd.

Ta klasyfikacja jest odpowiednia dla każdej prezentacji, niezależnie od tego, czy jest ona przeznaczona do ilustracji przemówienia przed setkami osób, czy też kilkuosobowym zespołem lub nawet indywidualnym interesariuszem, Po podjęciu decyzji o celu i rodzaju prezentacji, należy także opracować jej plan, uwzględniając takie wymagania wobec treści, jak: występowanie zwięzłej struktury, płynność przekazu oraz emocjonalne oddziaływanie na odbiorców.

Prezentacja jako rodzaj historii

Ludzie lubią różnego rodzaju historie, a więc nie ma w tym nic dziwnego, że za najlepsze są uważane prezentacje, których struktura i treść zostały zbudowane na zasadach storytellingu. Budując takie opowieści przede wszystkim należy zadać kilka ważnych pytań:

  • W jaki sposób informacje z prezentacji zgadzają się z potrzebami i celami odbiorców?
  • W jaki sposób prezentacja może pomóc obserwującym?
  • Co audytorium powinno zrozumieć po przeglądaniu (i przesłuchaniu) prezentacji?

Podstawowy schemat prezentacji kluczowych punktów prezentacji powinien przypominać treść ciekawego filmu lub książki prowadząc od rozpaczy do nadziei, a następnie do nowego momentu rozpaczy, natomiast kończyć się spełnieniem nadziei. Brzmi może w nieco skomplikowany sposób, ale wyjaśnimy to na podstawie prostego schematu. Załóżmy, że zadaniem prezentacji jest pozyskanie inwestycji, jej struktura wówczas powinna przedstawiać się w taki oto sposób:

  • prezentacja problemu (rozpacz);
  • informowanie o cechach produktu lub usługi, za pomocą których problem może zostać rozwiązany (nadzieja);
  • opis problemów związanych z realizacją usługi lub procesem produkcji, najczęściej jest to pieniędzy (rozpacz);
  • sposoby wykorzystania potencjalnych inwestycji i przewidywane zarobki inwestorów (nadzieja).

Taka struktura pomoże zainteresować i utrzymać uwagę, a także osiągnąć zamierzone cele. 

Precyzyjna struktura slajdów

Zaleca się, by każdy slajd w prezentacji zawierał tylko jedną ideę, wyrażoną maksymalnie zwięźle i precyzyjnie. Optymalna ilość slajdów w prezentacji to od 15 do 25, chociaż w zależności od celów, tematyki i innych czynników ta liczba może się zmieniać. W ten sposób odbiorcy będą mogli łatwiej dostrzec Twoje pomysły i nie będą przytłoczeni informacjami.

Obrazów na slajdach powinno być zdecydowanie więcej niż tekstu. Każda informacja, która nie pozwala zwięźle przekazywać idei prezentacji, powinna zostać wyeliminowana. Warto wiedzieć, że pojedyncze słowa są nawet bardziej skuteczne niż długie zdania. Postaraj się wykorzystać jedną tezę i jedno zdjęcie, które doskonale się uzupełniają. Zdjęcia mogą być pozyskane z różnych źródeł: własnego archiwum lub zrobione na zamówienie, fotografia stokowa także może świetnie sprawdzić się do przedstawienia Twojej idei. 

Jednak zdjęcia nie są jedyną zawartością wizualną, której możesz użyć. Dane statystyczne w postaci wykresów i diagramów, infografiki itp. są także jak najbardziej akceptowane. Dobrze sprawdzają się w prezentacjach rysunki wektorowe, które można wykorzystywać zarówno samodzielnie, jak i jako elementy bardziej skomplikowanego designu. 

Akcenty są niezwykle ważne

Już strona tytułowa prezentacji powinna wzbudzać zainteresowanie, dlatego zarówno na niej, jak i na każdym innym slajdzie powinny być rzetelnie dobrane kolory, wykorzystywane zasady wizualnej hierarchii i równowagi, stosowane odpowiednie czcionki itp. Wszystkie te zasady teoretyczne są dobrze znane wykwalifikowanym projektantom graficznym, a jeśli dopiero ktoś zaczyna przygodę w tej branży, powinien przeczytać kilka artykułów lub podręcznik, w których krok po kroku będą rozpisane wymagania wobec nowoczesnych prezentacji.

Gama kolorystyczna i czcionki

Już było o nich wspomniane wcześniej, ale ze względu na to, że często decydują o sukcesie prezentacji, warto skupić się na nich bardziej szczegółowo. Dzięki tonom i odcieniom możesz uzyskać określony nastrój, stworzyć równowagę i podkreślić przesłanie. Teoria koloru będzie tu bardzo pomocną wiedzą, ale zawsze należy pamiętać także o tym, że odbiór tych samych kolorów przez różne grupy docelowe może się różnić. Tworząc prezentację warto pamiętać też o bieżących trendach graficznych w designie. Jeśli chodzi o czcionki, to podstawowym wymaganiem jest ich zgodność ze sobą, kiedy korzysta się z więcej niż jednej. Wykwalifikowani graficy zalecają używać maksymalnie dwóch czcionek, w wyjątkowych sytuacjach – trzech.

Teraz wiesz już sporo o tym, jak stworzyć doskonałą prezentację. Czas zrealizować tę wiedzę w praktyce, a  systematycznie pracując w tym kierunku zdecydowanie odniesiesz sukces! 

5 1 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx