Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

16 stycznia 2022

Kiedy używać odżywki proteinowej? Czy bez suplementu proteinowego też można ćwiczyć?

Odżywki i suplementy diety często są wręcz gloryfikowane w środowisku sportów siłowych. Czy dieta dla sportowców może być skomponowana bez odżywki białkowej?

Czym są suplementy?

W skrócie – suplementy to żywność, środki spożywcze. Są środkami, których zadaniem jest dostarczenie organizmowi rozmaitych substancji odżywczych i/lub bądź regulacyjnych/ergogenicznych/wspierających funkcje organizmu – mogą to być witaminyskładniki mineralnesubstancje wspierające rozwój masy mięśniowej, makroskładniki, a także inne substancje które charakteryzować się będą wykazywaniem wpływu fizjologicznego na nasz organizm. Warunkiem koniecznym jest by suplementy nie zaburzały naturalnych funkcji organizmu (a więc nie szkodziły), a także by nie charakteryzował ich  wpływ leczniczy (nie można im także takowego wpływu przypisywać – suplementy diety nie są lekami).

Czym są odżywki białkowe?

Chciało by się powiedzieć, że to „białko w proszku” i wiele by się człowiek z prawdą nie minął. To jednak niezmiernie duże uproszczenie. Odżywka białkowa jest skoncentrowanym źródłem jednego z najistotniejszych makroskładników – białka, stanowiącego źródło aminokwasów.

W zależności od rodzaju odżywki (o czym niżej) – skład aminokwasowy, zawartość białka (a także tłuszczu i węglowodanów) oraz kinetyka trawienia (a więc tempo i „rozłożenie w czasie” dostępności aminokwasów). A skoro o rodzajach mowa…

Rodzaje odżywek białkowych

Na rynku uświadczymy szerokiego wyboru protein opartych o białka mleka, a mianowicie – serwatkowe oraz kazeinowe.

Wybierać możemy spośród 3 rodzajów białek serwatkowych 

  • izolatu – WPI – najbardziej oczyszczonego, o najwyższej zawartości białka, ale jednocześnie dosyć drogiego. Co ważne – w izolacie nie powinniście znaleźć laktozy (informacja gł. dla osób nie tolerujących cukru mlecznego) 
  • koncentratu – WPC – najpowszechniejszego, wcale nie gorszego rodzaju aniżeli WPI, o nieco mniejszej zawartości białka, ale i przystępniejszej cenie. Tu laktoza pojawić się może, choć zazwyczaj w niewielkich ilościach. Jeśli jej nie tolerujesz – ostrożnie
  • hydrolizatu – WPH – środkowi poddanemu wstępnemu trawieniu enzymatycznemu, dzięki czego jego trawienie i wchłanianie w organizmie zachodzi błyskawicznie

Białka serwatkowe charakteryzuje szybka kinetyka trawienia, dobra strawność i wysoka przyswajalność. Często określane są jako „najlepsze białko”, jednak w niektórych przypadkach warto sięgać po alternatywne rozwiązania, jak np, białka kazeinowe – trawione znacznie dłużej, a jednocześnie pozwalające uzyskać gęstą konsystencję „napoju” i komponowanie wysokobiałkowych deserów.

To oczywiście nie jedyne białka w proszku dostępne na rynku. W sklepach z odżywkami i suplementami diety (nawet w sklepach internetowych) znajdziemy także proteiny wołowe, drobiowe, pochodzące z jaj, a także roślinne alternatywy – chociażby z soi, grochu, konopi czy ryżu. Każda z tych odżywek stosowana może być przez kobiety i mężczyzn.

Po co stosuje się „białko”?

Oczywiście w celu uzupełnienia diety! Stosowanie suplementów proteinowych pozwala zwiększyć spożycie białka wraz z dietą. Jednocześnie w niektórych sytuacjach stanowi bardzo wygodną, smaczną i szybką alternatywę dostarczenia organizmowi budulca pod postacią aminokwasów. Ta forma pozwala także na „podbicie wartości” odżywczej ulubionych domowych ciast i deserów w stronę „zdrowej żywności”.

Czy da się bez protein w proszku?

Zazwyczaj tak! Często jednak kwestia wygody jest elementem, który popycha nas ku decyzji by sięgnąć po odżywkę. Nic w tym złego – pamiętaj jedynie by bazować głównie na żywności konwencjonalnej!

Zastanawiasz się jak sprawdzić czy potrzebuję odżywki? Przeanalizuj swój jadłospis. Jeśli widzisz, że przydałoby się w niej więcej protein, a niespecjalnie widzisz dla nich miejsce w dotychczasowym jadłospisie – koktajl białkowy może być pewnym rozwiązaniem.

materiał partnera