Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

16 maja 2022

Jak sieci sklepów przyczyniają się do poprawy warunków życia kur? Trzecia edycja rankingu Stowarzyszenia Otwarte Klatki

Fot.: Henryk Borawski

Już po raz trzeci Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało ranking sieci sklepów, które zadeklarowały wycofanie ze sprzedaży jajek z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 roku. W tegorocznym badaniu wzięło udział 14 firm, na podium znaleźli się Biedronka, Carrefour i Auchan.

Badanie ankietowe zostało przeprowadzone między grudniem 2021 roku a lutym br. Zaproszone do badania zostały 23 firmy, a odpowiedzi udzieliło 14 z nich: Biedronka, Carrefour, Auchan, Kaufland, Społem, Aldi, Lidl, PHU Topaz, Rella Investments (bi1), Schiever (Auchan Zielona Góra, Auchan Racibórz), PSD Gama, Arhelan, Stokrotka i Żabka.

W badaniu wzięto pod uwagę transparentność złożonej deklaracji, postęp w wycofywaniu jaj klatkowych, udział w sprzedanych sztukach jaj z chowu alternatywnego oraz dodatkowo przystąpienie do porozumienia European Chicken Commitment.

Pierwsze miejsce w rankingu zajęła Biedronka, tuż za nią uplasowali się Carrefour oraz Auchan. Biedronka została wyróżniona za ogromny postęp i przyspieszenie procesu wycofywania jaj klatkowych. We wszystkich sklepach tej sieci od stycznia 2022 r. można kupić jedynie świeże jaja z hodowli bezklatkowych, a jaja klatkowe będące składnikiem produktów gotowych marki własnej sieci zostaną wycofane z produkcji już z końcem marca tego roku. Sieć Carrefour również poczyniła duży postęp w zmniejszaniu sprzedaży jaj klatkowych – już 71% sprzedanych w 2021 r. w sklepach jaj świeżych to jaja z chowu alternatywnego. W sieci Auchan jaja z chowu bezklatkowego stanowią ponad połowę udziału sprzedanych jaj świeżych, a w produktach z działów cukierniczego i piekarniczego nie używa się już w ogóle jaj klatkowych.

Część sieci otrzymała również dodatkowe wyróżnienia za swoje starania. Społem za największy udział w sprzedanych sztukach jaj świeżych z hodowli bezklatkowych, Kaufland za przyspieszenie terminu wycofania ze sprzedaży świeżych jaj klatkowych (sieć Kaufland ma wycofać świeże jaja klatkowe do końca marca 2022 roku), Aldi za promocję w social mediach kupna jaj z hodowli bezklatkowych, oraz Lidl za największy udział produktów gotowych marki własnej zawierających w składzie jaja z hodowli bezklatkowych.

Z 29 sieci handlowych w Polsce, które zobowiązały się do wycofania jaj pochodzących z chowu klatkowego, trzem udało się z sukcesem zakończyć ten proces na długo przed deklarowanym ostatecznym terminem w 2025 r. W Netto od listopada 2021 r. kupimy jedynie jaja z chowu bezklatkowego. MAKRO udało się to niedługo później, bo w styczniu bieżącego roku. Pierwszą siecią, która wycofała jaja klatkowe z oferty w 2019 roku był supermarket online Frisco.

Sieci sklepów w swoich działaniach wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Badania przeprowadzone w 2022 roku przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat wskazują, iż 81% respondentów uważa chów klatkowy za nieodpowiedni dla kur pod względem warunków do życia, a dla 78,5% badanych istotne znaczenie przy zakupie jaj mają warunki hodowli kur. 


Dziękujemy sieciom handlowym i hurtowym, które wycofują jaja z chowu klatkowego ze sprzedaży, a w szczególności tym, które w imię transparentności i budowania zaufania wśród konsumentów, wzięły udział w naszym badaniu. Dzięki działaniom sieci sklepów w Polsce możliwa jest poprawa warunków życia milionów zwierząt – mówi Julia Pająk, Specjalistka ds. Kampanii Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

Od 2016 roku niemal 30 sieci handlowych w Polsce podjęło decyzje o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego. W tym roku szczególnie widać efekty tych zobowiązań, a w kolejnych latach zmiany będą z pewnością jeszcze bardziej widoczne.

Ranking Otwartych Klatek dostępny jest pod tym linkiem.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx
()
x