nie. Gru 15th, 2019

Psychologia na czterech kółkach, czyli jak oceniamy kierowców

Samochód to urządzenie, bez którego wielu z nas nie wyobrażają sobie codziennego funkcjonowania. Ulubiona toyota w Warszawie nie tylko zawiezie nas w konkretne miejsce, ale przede wszystkim ułatwi załatwianie wielu spraw. Auto jest jednak nie tylko przedmiotem użytkowym. Dla wielu stało się obiektem fascynacji a nawet dobrym sposobem na podryw.

Forma czy funkcjonalność

Kupujący samochody kierują się różnymi intencjami. Kierowca toyoty w Warszawie będzie uchodził za osobę, która ceni funkcjonalność oraz niezawodność. Właściciel modelu sportowego dość szybko zostanie oceniony jako ktoś, komu koniecznie zależy na zrobieniu wrażenia na otoczeniu. Ta opinia ma swoje poparcie w badaniach. Wynika z nich, że auta sportowe dość jednoznacznie są odbierane jako samochody podrywaczy. Co ciekawe, twierdzą tak zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Auto, które dobrze wygląda niekoniecznie jest funkcjonalne. Bywa, że siedzenie jest tak nisko osadzone, że osoba mniej sprawna ruchowo może mieć problemy z wsiadaniem i wysiadaniem. Mimo niejednokrotnie braku wygody auta o atrakcyjnym, często futurystycznym wyglądzie nadal mają powodzenie. 

Auto a temperament

Ankietowani wypowiadali się również na temat kolorystyki samochodów, również wspomnianej toyoty z Warszawy. I tak, kolor czarny większości kojarzy się z osobowością agresywną. Kierowcę srebrnego auta chętnie oceniamy jako opanowanego introwertyka. Zielone auto kojarzymy z kimś aktywnym, żółte z idealistą. Niebieskie auto zdaniem większości pytanych kupują osoby ostrożne, refleksyjne. Biel utożsamiamy z towarzyskim trybem życia a czerwień z witalnością i energią. Kierowca auta w kremowym kolorze jest oceniany jako osoba opanowana. Widząc atrakcyjne auto, którym być może zostaniemy zawiezieni na randkę, nie tracimy spostrzegawczości. Większość pytanych zwraca baczną uwagę na czystość w samochodzie, popiół papierosowy w popielniczce, obecność odświeżaczy powietrza, muzykę, jaką serwuje nam kierowca oraz ozdoby, znajdujące się we wnętrzu. 

Analiza charakteru

Ciekawe spostrzeżenia dotyczą odpowiedzi na pytania o konkretne typy aut. Małe samochody najczęściej utożsamiamy z miłymi i przyjaznymi ludźmi. Takimi, którzy nie lubią ostentacyjnie pokazywać swojego majątku i mają na uwadze troskę o środowisko. Średniej klasy samochody kojarzą się nam z pragmatykami, którzy nie przepadają za zmianami w życiu. W luksusowym aucie zwykle widzimy spełnionego, wykształconego człowieka sukcesu, najpewniej pracoholika. Większe auta utożsamiane są z lepiej zarabiający pragmatykami nie lubiącymi zmian. Pickupy to dla nas auta dla klasy średniej, średnio otwartej na nowości. Minivany i vany to dla nas auta osób rodzinnych, kochających tradycyjne wartości i przebywanie wśród osób bliskich. 

Luksusowe auto nadal jest przedmiotem pożądania większości kierowców. Jednak jego właściciel musi się liczyć z dużą nieufnością wobec siebie. Może liczyć na dystans, zazdrość i podejrzenie o nieczyste intencje, takie jak poszukiwanie mocnych wrażeń.