Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

18 czerwca 2024

Jak założyć sklep internetowy?

Polacy robią zakupy coraz częściej przez Internet. W e-sklepach nabywane są już nie tylko produkty trwałe i usługi, ale nawet żywność. Ten duży boom na zakupy online sprawia, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na otwarcie własnego sklepu internetowego.

Polski rynek e-commerce przeżywa gwałtowny rozwój. W 2018 roku jego wartość osiągnęła poziom 45 mld zł, natomiast w 2019 roku może osiągnąć poziom nawet 50 mld zł. Co prawda udział e-handlu w całym polskim handlu detalicznym to na razie tylko 5%, ale wzrost sprzedaży online rośnie co roku dwucyfrowo. To jednak nie koniec. Wszystko wskazuje na to, że w 2020 roku rynek e-commerce w naszym kraju przekroczy 60 mld zł, a jego udział w całym handlu wzrośnie do 10% (źródło: https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2019/06/HBRP-raport-IAB-05-191.pdf). Nic dziwnego, że w tej sytuacji coraz więcej przedsiębiorców postrzega sklep internetowy jako atrakcyjny pomysł na biznes. W 2018 roku liczba polskich e-sklepów przekroczyła liczbę 30 tys. W tym czasie przybyło 1,8 tys. nowych sklepów internetowych (źródło: https://www.bisnode.pl/wiedza/newsy-artykuly/wzrost-liczby-sklepow-internetowych-w-polsce/). Skoro własny e-sklep to przyszłościowy biznes, postanowiliśmy sprawdzić, jak uruchomić taki kanał sprzedażowy.

Wybór asortymentu i strategia

Od razu należy podkreślić, że nie każdy sklep działający online odnosi sukces. Kluczowy jest bowiem wybór asortymentu, jaki cieszy się największym zainteresowaniem w sieci. Badania pokazują, że Polacy kupują najczęściej przez Internet ubrania, akcesoria i dodatki, a także książki i płyty. Jeśli dodać do tego, że 60% internautów (mamy ich obecnie 27,5 mln) robi zakupy w polskich e-sklepach (źródło: https://www.gemius.pl/e-commerce-aktualnosci/ubrania-i-ksiazki-te-produkty-polacy-kupuja-w-sieci.html), to można liczyć na naprawdę wielu klientów. Oczywiście wybierając asortyment, należy przeanalizować, jak silna jest konkurencja. Od razu należy także opracować strategię marketingową sklepu. Warto przy tym skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych firm.

Zaplecze techniczne e-sklepu

Nawet najlepiej zaplanowany sklep internetowy nie będzie sprawnie funkcjonował bez dobrej infrastruktury. Można oczywiście skorzystać z różnych gotowych rozwiązań i platform, ale to znacznie ogranicza pole działania. Warto zatem zamówić wykonanie e-sklepu od podstaw. Oczywiście pliki sklepu muszą zostać umieszczone na wydajnym serwerze (hosting), konieczne jest wykupienie odpowiedniej domeny internetowej, certyfikatu SSL i zaopatrzenie się w intuicyjne oprogramowanie. Nie warto jednak kupować tego wszystkiego osobno. Coraz częściej renomowani dostawcy usług internetowych oferują wiele ze wspomnianych wyżej produktów w pakietach (np. firma Domeny.pl). To najkorzystniejsza opcja – w jednym miejscu można wykupić wiele usług (a nawet wypróbować przez pewien czas hosting za darmo), zapłacimy za to taniej, a do tego otrzymujemy do wszystkich usług jedno wsparcie techniczne.

Założenie działalności gospodarczej

Uruchamiając sklep internetowy, nie można zapomnieć o rozpoczęciu działalności gospodarczej (PKD 47.91.Z). Forma prowadzenia firmy jest w zasadzie dowolna (np. spółka, jednoosobowa działalność gospodarcza itd.). Warto także móc wystawiać faktury VAT (szczególnie dla klientów-przedsiębiorców), co oznacza zgłoszenie do US jako płatnik tego podatku. W wielu przypadkach konieczne będzie także zaopatrzenie sklepu w kasę fiskalną.

Oczywiście na tym nie kończy się praca nad sklepem internetowym. Należy go nieustannie rozwijać, promować i reagować na potrzeby rynku. Wtedy mamy dużą szansę, że ten biznes odniesie sukces.

Dodatkowa lektura: o hostingu www dla sklepu internetowego.