nie. Gru 15th, 2019

Jak założyć sklep internetowy?

Polacy robią zakupy coraz częściej przez Internet. W e-sklepach nabywane są już nie tylko produkty trwałe i usługi, ale nawet żywność. Ten duży boom na zakupy online sprawia, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na otwarcie własnego sklepu internetowego.

Polski rynek e-commerce przeżywa gwałtowny rozwój. W 2018 roku jego wartość osiągnęła poziom 45 mld zł, natomiast w 2019 roku może osiągnąć poziom nawet 50 mld zł. Co prawda udział e-handlu w całym polskim handlu detalicznym to na razie tylko 5%, ale wzrost sprzedaży online rośnie co roku dwucyfrowo. To jednak nie koniec. Wszystko wskazuje na to, że w 2020 roku rynek e-commerce w naszym kraju przekroczy 60 mld zł, a jego udział w całym handlu wzrośnie do 10% (źródło: https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2019/06/HBRP-raport-IAB-05-191.pdf). Nic dziwnego, że w tej sytuacji coraz więcej przedsiębiorców postrzega sklep internetowy jako atrakcyjny pomysł na biznes. W 2018 roku liczba polskich e-sklepów przekroczyła liczbę 30 tys. W tym czasie przybyło 1,8 tys. nowych sklepów internetowych (źródło: https://www.bisnode.pl/wiedza/newsy-artykuly/wzrost-liczby-sklepow-internetowych-w-polsce/). Skoro własny e-sklep to przyszłościowy biznes, postanowiliśmy sprawdzić, jak uruchomić taki kanał sprzedażowy.

Wybór asortymentu i strategia

Od razu należy podkreślić, że nie każdy sklep działający online odnosi sukces. Kluczowy jest bowiem wybór asortymentu, jaki cieszy się największym zainteresowaniem w sieci. Badania pokazują, że Polacy kupują najczęściej przez Internet ubrania, akcesoria i dodatki, a także książki i płyty. Jeśli dodać do tego, że 60% internautów (mamy ich obecnie 27,5 mln) robi zakupy w polskich e-sklepach (źródło: https://www.gemius.pl/e-commerce-aktualnosci/ubrania-i-ksiazki-te-produkty-polacy-kupuja-w-sieci.html), to można liczyć na naprawdę wielu klientów. Oczywiście wybierając asortyment, należy przeanalizować, jak silna jest konkurencja. Od razu należy także opracować strategię marketingową sklepu. Warto przy tym skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych firm.

Zaplecze techniczne e-sklepu

Nawet najlepiej zaplanowany sklep internetowy nie będzie sprawnie funkcjonował bez dobrej infrastruktury. Można oczywiście skorzystać z różnych gotowych rozwiązań i platform, ale to znacznie ogranicza pole działania. Warto zatem zamówić wykonanie e-sklepu od podstaw. Oczywiście pliki sklepu muszą zostać umieszczone na wydajnym serwerze (hosting), konieczne jest wykupienie odpowiedniej domeny internetowej, certyfikatu SSL i zaopatrzenie się w intuicyjne oprogramowanie. Nie warto jednak kupować tego wszystkiego osobno. Coraz częściej renomowani dostawcy usług internetowych oferują wiele ze wspomnianych wyżej produktów w pakietach (np. firma Domeny.pl). To najkorzystniejsza opcja – w jednym miejscu można wykupić wiele usług (a nawet wypróbować przez pewien czas hosting za darmo), zapłacimy za to taniej, a do tego otrzymujemy do wszystkich usług jedno wsparcie techniczne.

Założenie działalności gospodarczej

Uruchamiając sklep internetowy, nie można zapomnieć o rozpoczęciu działalności gospodarczej (PKD 47.91.Z). Forma prowadzenia firmy jest w zasadzie dowolna (np. spółka, jednoosobowa działalność gospodarcza itd.). Warto także móc wystawiać faktury VAT (szczególnie dla klientów-przedsiębiorców), co oznacza zgłoszenie do US jako płatnik tego podatku. W wielu przypadkach konieczne będzie także zaopatrzenie sklepu w kasę fiskalną.

Oczywiście na tym nie kończy się praca nad sklepem internetowym. Należy go nieustannie rozwijać, promować i reagować na potrzeby rynku. Wtedy mamy dużą szansę, że ten biznes odniesie sukces.

Dodatkowa lektura: o hostingu www dla sklepu internetowego.