28 października 2020

Jak dobrać akumulator do samochodu?

W nowoczesnych samochodach nie stosuje się już rozwiązań z dawnych lat. Pojawiają się więc także dużo bardziej wydajne akumulatory, dlatego też kwestia ich wyboru nie będzie się ograniczała wyłącznie do parametrów, które wskazał producent. Warto zatem poznać dostępne akumulatory, ażeby wybrać najlepszy spośród nich.

Akumulatory kwasowo – ołowiowe (SLA)

Nazwa akumulatorów kwasowo – ołowiowych wywodzi się z ich budowy. Pojedyncze ogniwo wykonuje się z zespołu płyt akumulatorowych, na które składają się : elektrolit (wodny roztwór kwasu siarkowego), katody wykonane z PbO2 i anody wykonane z ołowiu metalicznego. 

Najczęściej stosuje się akumulatory kwasowo – ołowiowe bezobsługowe, które posiadają napięcie znamionowe 12 V i składają się z 6 ogniw. W motoryzacji używa się ich w praktycznie wszystkich rodzajach pojazdów – począwszy od aut osobowych, kończąc na motocyklach.

Najważniejsze zalety tego typu akumulatora to : możliwość przywrócenia pierwotnych ustawień poprzez naładowanie ,,pustego” akumulatora i odporność na głębokie rozładowanie. Pośród wad należy wymienić : wymóg uzupełniania elektrolitu, a także ryzyko zasiarczenia w wypadku utrzymania całkowitego albo częściowego rozładowania. 

Akumulatory żelowe (GEL) i Absorbed Glass Mat (AGM) 

Akumulatory AGM i GEL mają dość zbliżone parametry, które dotyczą ich regeneracji po rozładowaniu, użytkowania sezonowego, żywotności i odporności mechanicznej. 

Akumulatory AGM wykonuje się przy użyciu elektrolitu w formie płynnej, który zaabsorbowany jest w separatorze z maty szklanej. W przypadku akumulatorów GEL, elektrolity żelowe to w dalszym ciągu wodne roztwory kwasu siarkowego, niemniej jednak dodawany jest do nich składnik żelujący. 

Typ AGM to idelane rozwiązanie do płytkiego, a zarazem szybkiego pobierania prądu, co sprawdza się bardzo dobrze w : autokarach, samochodach policyjnych i karetkach pogotowia. Typ GEL sprawdza się chociażby w samochodach osobowych, które posiadają system Start-Stop, gdzie następuje wolne, ale dużo głębsze rozładowanie. 

Pośród zalet akumulatorów GEL i AGM należy wymienić : bezobsługowość, szczelność, możliwość pracy w różnych pozycjach, jak i odporność na wstrząsy i wibracje. Wady to : konieczność starannego dobrania warunków do ładowania. Ich zawory bowiem otworzą się wyłącznie, kiedy nastąpi silne gazowanie, które wynika z przeładowania, co z kolei może narazić je na zmniejszenie ich pojemności.  

Akumulatory EFB,AFB i ECM 

Akumulatory EFB, AFB i ECM są zmodyfikowanymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, które charakteryzują dużą wytrzymałością, co wiąże się bezpośrednio z ich budową. Mają one dwustronne separatory wykonane z mikrowłókien poliestru i polietylenu, płyty ze stopu cynku, wapnia i ołowiu, jak i większy zbiornik elektrolitu. 

Powyższe rodzaje akumulatorów, ze względu na wytrzymałość, sprawdzą się bardzo dobrze w pojazdach z systemem Start-Stop, a także w samochodach mających rozbudowaną instalację elektryczną. Pośród ich zalet można wymienić chociażby możliwość większej ilości uruchomień silnika, aniżeli ma to miejsce w przypadku starszych modeli. Największą ich wadą jest niestety brak odporności na głębokie rozładowanie, co znacznie obniża ich sprawność.  

Artykuł przygotowany przez Portal o akumulatorach Akustrefa.pl