Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

27 lipca 2024

Ruszyły prace nad terminalem kontenerowym w Świnoujściu

Świnoujście to duże, prężnie rozwijające się miasto, które zyska swój niezależny głębokowodny terminal kontenerowy. Spełniał on będzie wszystkie standardy bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska naturalnego. Prace przy jego budowie nie będą miały negatywnego wpływu na zdrowie i życie bałtyckich ssaków morskich i ptaków. Nie utrudnią też dostępu do popularnych miejsc turystycznych. Proekologiczne podejście ma wyróżniać każdy etap realizacji inwestycji.

Wielki projekt w Świnoujściu – budowa terminala kontenerowego

Głównymi w naszym kraju terminalami kontenerowymi są obecnie Baltic Hub w Gdańsku oraz BCT Gdynia (Bałtycki Terminal Kontenerowy). Zmieni się to dzięki zawartej umowie z belgijsko–katarskim konsorcjum, zobowiązanym do wybudowania nowego terminala w Świnoujściu. Zgodę na to wydał poprzedni wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Termin oddania inwestycji do użytkowania planowany jest na rok 2028. Pierwsze przetargi są już w toku. Dotyczą budowy falochronu wraz z torami podejściowymi. Wykonane mają zostać badania na morzu oraz badania laboratoryjne wody. Planowany jest także wywiad ferromagnetyczny. Kolejny przetarg dotyczy studium wykonalności, raportu OOŚ oraz raportu na odkład urobku wraz z opracowaniem pomocniczym.

Bałtycki transport morski i wzrost jego pozycji

Polska spedycja morska zyskuje nowe możliwości. Port w Świnoujściu posiada strategiczne znaczenie nie tylko dla naszego kraju, ale też dla Czech oraz Słowacji. Powstający głębokowodny terminal kontenerowy stanie się konkurencją dla Hamburga, będącego obecnie jednym z najważniejszych portów europejskich. Strona niemiecka obawiała się również wpływu inwestycji na ich turystykę oraz środowisko naturalne. Nowy port kontenerowy ma bowiem powstać zaledwie 8 km od popularnego w Niemczech uzdrowiska Ahlbeck. Ostatecznie jednak udało się dojść do porozumienia we wszystkich tych kwestiach w ramach postępowania transgranicznego.

Nowy projekt realizowany w Świnoujściu znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe. Rocznie będzie można przeładować 1,5–2 mln TEU. Nowoczesny terminal kontenerowy będzie przyjmował największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na bałtyckie wody. Podwodny przekop stworzy dla kontenerów kanał o długości 65 km, a głębokości 17 m. Nowa infrastruktura głębokowodna sprawi, że możliwa stanie się spedycja morska nie tylko największych jednostek, ale też mniejszych, o zwiększonym zanurzeniu. Terminal w Świnoujściu, czyli w południowo–zachodnim rejonie Morza Bałtyckiego, jest bardzo potrzebny. Jego powstanie to odpowiedź na rosnący popyt na transport kontenerowy LCL oraz FCL ładunków z całego świata.

Kontenerowy transport morski należy do najbezpieczniejszych. Terminal w Świnoujściu będzie zlokalizowany w znacznej odległości od zabudowy. Zyska też bezpośrednie połączenie z linią kolejową i drogą S3. Ładunki będą docierać również żeglugą śródlądową. W planach jest także zbudowanie promenady wzdłuż plaży wraz z niezbędną infrastrukturą. Z pewnością wzbogaci to turystykę oraz stworzy ogromne szanse rozwoju dla całego regionu zachodniopomorskiego.

5 1 vote
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx