23 listopada 2020

Problemy z ciśnieniem – co jeść i czego unikać?

Problemy z ciśnieniem

Szacuje się, że już co 3 osoba cierpi na nadciśnienie. Dodatkowo lekarze podkreślają, że farmakologia nie jest rozwiązaniem idealnym. W walce z nadciśnieniem ma sprzyjać przede wszystkim prawidłowa dieta. Na czym polega tzw. dieta na nadciśnienie i czy rzeczywiście musi być trudna w przestrzeganiu? O tym w naszym artykule.

Czego unikać?

Osoba zmagająca się z nadciśnieniem musi wykluczyć ze swojego jadłospisu wszystkie produkty, które przyczyniają się do wzrostu ciśnienia. Zakazane są zatem: słodycze, tłuste mięsa, wędzone ryby, zupy w proszku, gotowe sosy, żółty ser, słone przekąski, orzeszki ziemne, fast foody, pełne mleko i jego przetwory.

W walce z nadciśnieniem szczególnie niewskazana jest sól kuchenna. Jej nadmiar zwiększa wydzielanie angiotensyny II, czyli związku zwężającego naczynia krwionośne. Sprzyja on zatrzymywaniu soli i wody we krwi, a to podnosi ciśnienie i to znacząco. Trzeba ponadto podkreślić, że Polacy zjadają średnio 2-3 razy więcej soli niż potrzeba. Oznacza to, że jej ograniczenie musi być duże. Przy nadciśnieniu można zjeść jedynie pół łyżeczki soli dziennie, przy czym należy pamiętać, że sól znajduje się w większości już gotowych produktów (chleb, sery, masło i inne).

Dodatkowo należy też ograniczyć część pozornie nieszkodliwych produktów. Są to: białe pieczywo, drobnoziarniste kasze, biały ryż, makaron z białej mąki. Można je spożywać, ale w małych ilościach.

Waga a nadciśnienie

Jak podkreślają lekarze, czynnikiem sprzyjającym nadciśnieniu jest tusza. Szacuje się, że u 6 na 10 osób mających problem z ciśnieniem problemem jest również nieprawidłowa waga (za duża o ok. 20%). Co więcej, wystarczy zrzucić jedynie kilka kilogramów, aby znacznie obniżyć lub nawet ustabilizować ciśnienie. Zdaniem specjalistów redukcja wagi ciała o 1 kg powoduje spadek ciśnienia o 2-3 mmHg.

Dieta na nadciśnienie, czyli jaka?

Biorąc pod uwagę odradzane produkty i to, że nadciśnienie idzie w parze z nieprawidłową wagą, można dojść do prostego wniosku. Aby obniżyć ciśnienie, należy prawidłowo się odżywiać. Dieta powinna być bogata w pełnowartościowe produkty i odpowiednio zbilansowana. Nierzadko wskazana jest jednocześnie dieta odchudzająca.

To jednak terminy, które brzmią mgliście dla wielu ludzi. Ponadto, ułożenie zbilansowanej diety samemu wcale nie jest łatwym zadaniem, co potwierdza zjawisko jojo występujące nie tylko u osób z otyłością. Dlatego obecnie uważa się, że wyjątkowo dobrym rozwiązaniem, które obniży ciśnienie, jest skorzystanie z cateringu dietetycznego. Za sprawą tzw. diety pudełkowej organizm dostaje odpowiednią dawkę wartości odżywczych, a jadłospis jest sam w sobie smaczny. Oznacza to, że osoba z nadciśnieniem może bez większych problemów zmienić swoje nawyki żywieniowe i tym samym ustabilizować poziom ciśnienia. Należy jednak pamiętać, aby wybrać catering dietetyczny od dobrej firmy.

Duże znaczenie ma też ruch

Aktywność fizyczna połączona z prawidłową dietą stanowi doskonały sposób na nadciśnienie. Warto o tym pamiętać, ponieważ osoby mające problem z ciśnieniem często ograniczają się jedynie do lekkiej modyfikacji diety. Tymczasem dłuższy spacer czy 2 treningi w tygodniu mogą zrobić naszemu ciału naprawdę dużą różnicę.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na https://suvibox.pl.

5 1 vote
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami na Ofio: reklamajola@wp.pl
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx
()
x