Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

27 lipca 2024

Czy Polacy potrafią zadłużyć się dla przyjemności kupowania?

Badanie Smart Shopper Index przeprowadzone wśród krajów OECD przez platformę sprzedażową BravoKupony (https://www.bravokupony.pl/smart-shopper-index), oferującą kody rabatowe i kupony, porównuje rozsądne zachowania konsumenckie oraz wydatki mieszkańców poszczególnych krajów OECD. Wśród wszystkich krajów, Polska zajęła ostatnie miejsce w rankingu w niektórych kategoriach.

Badanie przeprowadzone przez BravoKupony obejmowało zwyczaje konsumenckie, czyli między innymi sposoby oszczędzania przez gospodarstwa domowe, ich zadłużenie, przemyślane zachowania konsumentów i wydatki ogólne w stosunku do wydatków ponoszonych na utrzymanie gospodarstw. Pod uwagę wzięto również relację między kosztami żywności a kosztami życia.

Najnowsze badanie Smart Shopper Indeks pokazuje, że to mieszkańcy Francji są najlepsi w smart shoppingu. Zajmują również najwyższe miejsce jeśli chodzi o dogłębne zachowania konsumenckie. Jeśli chodzi o generowanie oszczędności przez gospodarstwa domowe, tutaj przodują Niemcy i Holendrzy. Ale Francuzi spadają tutaj tylko na trzecią pozycję, zajmując nadal wysokie miejsce w rankingu. Wyprzedzają ich Irlandczycy, którzy potrafią kalkulować wydatki i wykazują się wstrzemięźliwością, jeśli chodzi o zakupy, zwłaszcza zakup żywności, co daje im drugie miejsce w rankingu. W tym zestawieniu Polska zajmuje ostatnie miejsce, chociaż jest na znacznie lepszej pozycji, jeśli chodzi o wskaźnik zadłużenia domowego budżetu.

Tylko 61% Polaków deklaruje, że potrafi przemyśleć każdą decyzję o zakupie i rozważyć wszystkie za i przeciw tak, żeby zaoszczędzić jak najwięcej. Tutaj nie wykazujemy się smart shoppingiem tak bardzo, jak pozostałe kraje biorące udział w badaniu i zajmujemy ostatnią lokatę. Mieszkańcy pozostałych krajów OECD analizują i sprawdzają możliwość skorzystania z kodów rabatowych i zniżek w poszukiwaniu jak najlepszej oferty. Natomiast, jeśli chodzi o wskaźnik zadłużenia domowego budżetu, tutaj Polacy wypadają najlepiej. Zadłużenie budżetu domowego to średnio 62% dochodu w skali roku. Wstrzemięźliwość, jeśli chodzi o obciążenie domowego budżetu jest pozytywnym wynikiem w porównaniu z Brytyjczykami, którzy są skłonni zadłużyć budżet domowy nawet do 144% rocznego, przez korzystanie z pożyczek, kredytów i niekontrolowane płatności kartą kredytową.

Jeśli chodzi o zakupy internetowe, Polacy spadają na przedostatnie miejsce w rankingu Smart Shopping. Wpisywanie hasła „jak oszczędzać w wyszukiwarce Google nie przychodzi nam do głowy. Tylko około 7 mln naszych rodaków próbuje zgłębić ten temat odwiedzając strony ze wskazówkami jak zaoszczędzić. Tym samym nasze zainteresowanie kodami rabatowymi, promocjami i obniżką cen okazuje się niekoniecznie interesujące dla wszystkich. Polacy generują 4 razy mniej wyszukiwań tych haseł w Google niż Francuzi czy Brytyjczycy w skali miesiąca.

Smart Shopper Index przeanalizowało również wyszukiwania konsumentów za pośrednictwem wyszukiwarki Google. W badaniu wzięto pod uwagę siedem największych rynków konsumenckich, tj. Wielką Brytanię, Francję, Niemcy, Stany Zjednoczone, Włochy, Hiszpanię i Polskę. Okazuje się, że istnieje zależność między tym, czego szukają konsumenci w Google, a tym jak kształtuje się ich świadomość i skłonność do oszczędzania. Wniosek nasuwa się sam: im częściej zaglądamy do Google, tym więcej udaje nam się zaoszczędzić.

Spośród siedmiu wymienionych powyżej krajów, większość kieruje się zdrowym rozsądkiem i korzysta z kodów rabatowych oraz promocji podczas zakupów, zwłaszcza jeśli chodzi o zakupy odzieży i artykułów wyposażenia wnętrz. Najpopularniejszą marką smart shopper w Polsce, okazało się Zalando, oferujące przyjazne ceny i zniżki dla konsumentów.

5 1 vote
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx