Czy Polacy potrafią zadłużyć się dla przyjemności kupowania?
Badanie Smart Shopper Index przeprowadzone wśród krajów OECD przez platformę sprzedażową BravoKupony (https://www.bravokupony.pl/smart-shopper-index), oferującą kody rabatowe i kupony, porównuje rozsądne zachowania konsumenckie oraz wydatki mieszkańców poszczególnych krajów OECD. Wśród wszystkich krajów, Polska zajęła ostatnie miejsce w rankingu w niektórych kategoriach.
Badanie przeprowadzone przez BravoKupony obejmowało zwyczaje konsumenckie, czyli między innymi sposoby oszczędzania przez gospodarstwa domowe, ich zadłużenie, przemyślane zachowania konsumentów i wydatki ogólne w stosunku do wydatków ponoszonych na utrzymanie gospodarstw. Pod uwagę wzięto również relację między kosztami żywności a kosztami życia.
Najnowsze badanie Smart Shopper Indeks pokazuje, że to mieszkańcy Francji są najlepsi w smart shoppingu. Zajmują również najwyższe miejsce jeśli chodzi o dogłębne zachowania konsumenckie. Jeśli chodzi o generowanie oszczędności przez gospodarstwa domowe, tutaj przodują Niemcy i Holendrzy. Ale Francuzi spadają tutaj tylko na trzecią pozycję, zajmując nadal wysokie miejsce w rankingu. Wyprzedzają ich Irlandczycy, którzy potrafią kalkulować wydatki i wykazują się wstrzemięźliwością, jeśli chodzi o zakupy, zwłaszcza zakup żywności, co daje im drugie miejsce w rankingu. W tym zestawieniu Polska zajmuje ostatnie miejsce, chociaż jest na znacznie lepszej pozycji, jeśli chodzi o wskaźnik zadłużenia domowego budżetu.
Tylko 61% Polaków deklaruje, że potrafi przemyśleć każdą decyzję o zakupie i rozważyć wszystkie za i przeciw tak, żeby zaoszczędzić jak najwięcej. Tutaj nie wykazujemy się smart shoppingiem tak bardzo, jak pozostałe kraje biorące udział w badaniu i zajmujemy ostatnią lokatę. Mieszkańcy pozostałych krajów OECD analizują i sprawdzają możliwość skorzystania z kodów rabatowych i zniżek w poszukiwaniu jak najlepszej oferty. Natomiast, jeśli chodzi o wskaźnik zadłużenia domowego budżetu, tutaj Polacy wypadają najlepiej. Zadłużenie budżetu domowego to średnio 62% dochodu w skali roku. Wstrzemięźliwość, jeśli chodzi o obciążenie domowego budżetu jest pozytywnym wynikiem w porównaniu z Brytyjczykami, którzy są skłonni zadłużyć budżet domowy nawet do 144% rocznego, przez korzystanie z pożyczek, kredytów i niekontrolowane płatności kartą kredytową.
Jeśli chodzi o zakupy internetowe, Polacy spadają na przedostatnie miejsce w rankingu Smart Shopping. Wpisywanie hasła „jak oszczędzać w wyszukiwarce Google nie przychodzi nam do głowy. Tylko około 7 mln naszych rodaków próbuje zgłębić ten temat odwiedzając strony ze wskazówkami jak zaoszczędzić. Tym samym nasze zainteresowanie kodami rabatowymi, promocjami i obniżką cen okazuje się niekoniecznie interesujące dla wszystkich. Polacy generują 4 razy mniej wyszukiwań tych haseł w Google niż Francuzi czy Brytyjczycy w skali miesiąca.
Smart Shopper Index przeanalizowało również wyszukiwania konsumentów za pośrednictwem wyszukiwarki Google. W badaniu wzięto pod uwagę siedem największych rynków konsumenckich, tj. Wielką Brytanię, Francję, Niemcy, Stany Zjednoczone, Włochy, Hiszpanię i Polskę. Okazuje się, że istnieje zależność między tym, czego szukają konsumenci w Google, a tym jak kształtuje się ich świadomość i skłonność do oszczędzania. Wniosek nasuwa się sam: im częściej zaglądamy do Google, tym więcej udaje nam się zaoszczędzić.
Spośród siedmiu wymienionych powyżej krajów, większość kieruje się zdrowym rozsądkiem i korzysta z kodów rabatowych oraz promocji podczas zakupów, zwłaszcza jeśli chodzi o zakupy odzieży i artykułów wyposażenia wnętrz. Najpopularniejszą marką smart shopper w Polsce, okazało się Zalando, oferujące przyjazne ceny i zniżki dla konsumentów.