Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

29 stycznia 2023

Kurs mix masteringu – wznieś się na wyższy poziom!

Od wielu lat zajmuje się tematyką inżynierii dźwięku. Dodatkowo prowadzę szkolenia dla osób zainteresowanych tą tematyką.

Kurs mix i mastering to zbiór moich doświadczeń i technik, które dają szybki i odpowiedni rezultat. Masz problem z osiągnięciem zawodowego brzmienia? Chcesz się wznieść na wyższy poziom w tematyce miksu i masteringu? Skorzystaj z oferty dostępnej na mojej stronie.

Jeśli mam podsumować to z czym moi klienci mają najwięcej problemów, to jest to:

  • uzyskanie odpowiedniego brzmienia w niskich częstotliwościach
  • odpowiednia dynamika w utworze
  • przejrzystość i przestrzeń

Co może więc pomóc tobie w rozwiązaniu tych problemów?

Co do uzyskania odpowiedniego balansu w niskich częstotliwościach, to oprócz sprawnego ucha i porównywania swoich produkcji z referencyjnymi utworami ważne są także odpowiednie monitory odsłuchowe oraz akustyka oraz wielkość pomieszczenia.

Monitory powinny w sposób klarowny przenosić niskie częstotliwości. Tak więc do tego typu zadań na pewno przydadzą Ci się takie, których wielkość głośników średnio-nisko tonowych będzie przynajmniej 6,5-7 cali. Tego typu głośnik w porównaniu do 5 calowych monitorów przenosi dużo więcej informacji w niskich częstotliwościach. Dzięki temu będziesz mogła, mógł dużo dokładniej określić ile dodać niskiego brzmienia na stopie i instrumencie basowym, tak aby uzyskać ciepłe i pełne brzmienie w rejonie 40-80 hz.

Oprócz monitorów, ważna jest także odpowiednia akustyka oraz wielkość pomieszczenia. Bardzo niskie częstotliwości roznoszą się powoli w twoim pomieszczeniu tak więc jeśli twój pokój jest mały to ciężko będzie określić ile jest bardzo niskich częstotliwości w miksie. Tak realnie rzecz biorąc potrzebujesz pokoju o powierzchni około 20 m2, aby uzyskać dobre rezultaty na tym polu. Dlatego jeśli rozważasz zakup subwoofera, to miej to na uwadze.

Odpowiednia dynamika w utworze muzycznym?

To pytanie jest dosyć często złożone bo wiele czynników może się na to złożyć. Począwszy od nagranych instrumentów, czyli jakości performansu oraz poziomu realizacji nagrania, kończąc na umiejętnym wykorzystaniu takich narzędzi jak kompresor, czy też saturator. Dlatego jeśli zajmujesz się także nagrywaniem partii wokalnych oraz instrumentów, to pamiętaj żeby na tym etapie zadbać o ich realizację w wymiarach muzycznym oraz sprzętowym. Dodatkowo porównuj swoją produkcję z utworami referencyjnymi i analitycznie słuchając staraj się uzyskać tak samo dynamicznie brzmiący utwór jak w referencjach.

Przejrzystość i przestrzeń?

Wiele w tym temacie zależy od tego jak zbudujemy swój aranż. Z reguły sprawdza się metoda, że im mniej tym lepiej. Nawet dzisiaj kiedy piszę ten artykuł miałem taką sytuację, że dwa utwory które dostałem od klienta były po prostu zapchane podobnymi i mało klarownymi brzmieniami. W takich produkcjach ciężko uzyskać odpowiedni balans brzmienia i przejrzystość. Warto pamiętać o tym podczas produkcji. Dokładaj tylko te brzmienia melodie, harmonie, efekty które naprawdę coś wniosą do produkcji. Co do tematu przestrzeni to wykorzystuj w sposób zbalansowany takie efekty jak echo i pogłos, aby uzyskać pełną przestrzeń w swojej produkcji. Tutaj także kluczem do sukcesu jest porównywanie referencyjne oraz świeże ucho.

Autor tekstu:

Wojciech Klecki – właściciel studia Stereosound. Ponad 20 lat doświadczenia w branży muzycznej. Na bieżąco współpracuję z wieloma artystami w Polsce.

0 0 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx