Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

27 lipca 2024

Lotus Emira – sportowy samochód klasy premium wykonany z zaawansowanych materiałów kompozytowych

Ktokolwiek widział najnowszą wersję modelu Lotus Emira, zwrócił zapewne uwagę na uderzającą stylizację jego nadwozia. Ten sportowy samochód klasy premium z silnikiem o średniej mocy zawdzięcza smukły wygląd nadwozia między innymi panelom zewnętrznym wykonanym z zaawansowanych materiałów kompozytowych dostarczonych przez firmę Teijin Automotive Technologies. Mówiąc ściślej, firma Teijin Automotive Technologies dostarczyła prawe i lewe drzwi, prawe i lewe panele nadwozia z tyłu oraz wewnętrzne, zewnętrzne i spodnie powłoki tylnej klapy.

Drzwi, panele tylne oraz panele zewnętrzne tylnej klapy zostały wykonane z zastrzeżonego przez firmę materiału o nazwie TCA Ultra Lite®. Ten materiał wykończeniowy klasy A o małej gęstości jest nawet o 43 procent lżejszy od tradycyjnych materiałów kompozytowych, a jego masa jest zbliżona do masy aluminium. Ponieważ jednak jest on odlewany pod ciśnieniem, umożliwia osiągnięcie efektownej stylizacji, której nie sposób uzyskać w przypadku tłoczenia metalu, i jest odporny na wgniecenia i korozję. Ten nagradzany materiał jest wytwarzany na należącej do firmy ultranowoczesnej linii do wytłaczania laminatu SMC, która znajduje się we francuskiej miejscowości Pouancé.

Przejawem specyficznego wzornictwa jest między innymi kształtowy odcinek w drzwiach, który kieruje strumień powietrza do wlotu znajdującego się w tylnym panelu nadwozia. Taka konstrukcja pełni dwie funkcje: doprowadzanie powietrza dolotowego oraz chłodzenie komory silnika.

„Panele karoserii modelu Lotus Emira musiały spełnić szereg wymogów, w tym pod względem aerodynamiki konstrukcji oraz estetyki, a zarazem musiały być lekkie, wytrzymałe i posiadać wysokiej jakości wykończenie klasy A – wyjaśnia Paul Tedstone, dyrektor wykonawczy ds. dostaw w Lotus Cars. – Dzięki użyciu lekkich materiałów kompozytowych w panelach nadwozia, w tym w drzwiach, udało nam się pogodzić wymogi technologiczne ze stylizacją i stworzyć cieszący się uznaniem samochód sportowy o zdumiewającym wzornictwie”.

Wewnętrzne panele tylnej klapy są wykonane z konstrukcyjnego gatunku laminatu SMC o niskiej gęstości, w którym zawartość włókna szklanego została zoptymalizowana pod kątem wytrzymałości. Wszystkie panele zewnętrzne do lotusa posiadają powłokę przewodzącą, a wewnętrzny panel tylnej klapy pokryty jest czarną teksturyzowaną powłoką. Wszystkie podzespoły są wytwarzane w należącym do Teijin Automotive Technologies zakładzie w Leça do Balio w Portugalii.

„Możliwość wniesienia wkładu na rzecz tej kultowej marki pojazdów i wzięcia udziału we wprowadzeniu na rynek nowego, dynamicznego samochodu sportowego napawa nas ogromną dumą – mówi Chris Twining, dyrektor generalny Teijin Automotive Technologies. – Nasze ultralekkie materiały kompozytowe klasy A poprawiają zarówno wygląd, jak i osiągi tego wysokiej klasy pojazdu o egzotycznym wyglądzie”.

Stworzona przez Teijin Automotive Technologies technologia Ultra Lite wykorzystuje opatentowane, poddane obróbce pęcherzyki szkła, które częściowo zastępują węglan wapnia (CaCO3) i umożliwiają przywieranie żywicy do matrycy oraz zwiększenie wytrzymałości międzyfazowej między pęcherzykiem a żywicą. Dzięki tej technologii obróbki powstaje bardziej wytrzymała mieszanka żywicy, która zwiększa odporność formowanych detali na uszkodzenia podczas transportu, zapobiegając mikropęknięciom powodującym spękania, wżery i pęcherze w lakierze oraz poprawiając przyczepność lakieru i parametry wiązania.

Technologia TCA Ultra Lite to dla producentów samochodów szansa na osiągnięcie wykończenia klasy A dzięki zastosowaniu materiału odpornego na korozję i wgniecenia. Dzięki temu pojazd trafiający do klienta nie rdzewieje i nie są mu straszne zadrapania ani wgniecenia, szpecące każdą powierzchnię panelu nadwozia wykonanego z metalu.

Więcej: https://www.businesswire.com/news/home/20230426005013/pl/.

Źródło: Teijin Automotive Technologies

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx