Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

18 kwietnia 2024

Jak działa na nas kawa?

Kawa stanowi istotny element codziennej diety dużej części naszego społeczeństwa. Przez lata narosło wokół niej wiele mitów, a ustalenie rzetelnych faktów dotyczących jej działania i  wpływu na zdrowie stanowi niemałe wyzwanie. Jakie korzyści zdrowotne wynikają z picia kawy i jakie są najczęściej powielane mity dotyczące tego tematu?

Kawa – korzyści zdrowotne

Picie kawy wiąże się z wieloma pozytywnymi skutkami. Lubiany i doceniany przez wszystkich miłośników tego napoju jest efekt pobudzający. Krótkotrwały wzrost ciśnienia, poprawa koncentracji i minimalizowanie uczucia zmęczenia to główne przyczyny popularności kawy. Za szczególnie efektywny sposób pozyskania dodatkowych zapasów energii jest uznawana kilkunastominutowa drzemka w łóżku, na wygodnym materacu, bezpośrednio po wypiciu filiżanki kawy. Idealny materac na “kawowe drzemki” znajdziesz na SleepingHouse.pl.

W ziarnach znajdują się też polifenole. Dzięki nim wychwytywane są wolne rodniki przebywające w organizmie,  a tym samym minimalizuje się ryzyko wystąpienia schorzeń w obrębie układu krążenia. Kawa często jest elementem diet redukcyjnych. Wynika to z przyspieszania przez nią przemiany materii i usprawniania gubienia zbędnych kilogramów. Co ciekawe, ziarna kawy posiadają składniki wpływające na ograniczenie rozwoju próchnicy i poprawę perystaltyki jelit.

Negatywne skutki picia kawy

Jednak picie kawy wiąże się też z negatywnym wpływem na niektóre aspekty funkcjonowania organizmu. Efekt pobudzający wpływa na niektóre osoby w szkodliwy sposób. Wywołuje niepokój i lęk, a także może stać się przyczyną bezsenności. Osoby ze skłonnością do nadmiernego stresu lub zmagające się z zaburzeniami lękowymi powinny raczej ograniczyć jej ilość w swojej diecie. U niektórych osób kawa może też podnosić poziom tzw. złego cholesterolu. Osoby, które powinny unikać picia kawy w nadmiernych ilościach to m.in kobiety w ciąży, dzieci, palacze nikotyny, osoby zmagające się z refluksem, z chorobami w obrębie układu krwionośnego i cierpiące na wrzody w układzie trawiennym.

Mity dotyczące picia kawy

Wokół picia kawy narosło wiele mitów, które są nieustannie powielane. Pierwszym z nich jest twierdzenie, że kawa może zwiększyć ryzyko zachorowania na nowotwór. Badania pokazują, że fakty są wręcz przeciwne. U osób regularnie pijących kawę rzadziej występuje rak wątroby, jelita czy szyjki macicy. Wbrew powszechnej opinii, napój ten nie powoduje też osteoporozy. Nie istnieje żaden udowodniony związek między kawą, a chorobami układu kostnego. I w końcu najpopularniejszy ze wszystkich mitów – kawa uzależnia. Zdecydowanie nie jest to prawda! Zawarte w kawie substancje nie pobudzają obszarów mózgu, które są odpowiedzialne za powstawanie uzależnień. Do jej regularnego picia zachęca intensywny, lubiany przez wiele osób aromat, oraz właściwości pobudzające. Jednak żadna z tych właściwości nie ma charakteru uzależniającego.

Dzięki kawie możliwe jest zyskanie dodatkowej energii i bardziej efektywna praca – dzięki zwiększeniu zdolności koncentracji. Jej regularne picie może pozytywnie wpłynąć na zdrowie, jednak istnieje grupa osób, która powinna zrezygnować z kawy lub ograniczyć jej ilość w swojej diecie.

Artykuł powstał przy współpracy z SleepingHouse.pl

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx