Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

24 kwietnia 2024

Jakie obciążenie wybrać i dlaczego?

Sztanga olimpijska to najlepszy wybór dla osób, które chcą trenować jak zawodowi sztangiści. Kluczowym elementem zestawu jest gryf olimpijski, jednak to dzięki odpowiednim talerzom można rozwijać i modelować wybrane grupy mięśni. Jakie są rodzaje krążków olimpijskich i który wybrać?

Co to jest obciążenie olimpijskie?

W sztandze olimpijskiej gryfy i talerze mają ustandaryzowane wymiary, dzięki czemu zawsze do siebie pasują. Średnica rękawów gryfu olimpijskiego wynosi 50 mm, dlatego średnica otworu w obciążeniu powinna mieścić się w zakresie 50-51 mm. Dzięki temu nie ma ryzyka, że gryf okaże się za gruby lub na sztandze będą zbyt duże luzy. Jednak średnica otworu to nie jedyny parametr, na jaki warto zwrócić uwagę.

Zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Federacji Podnoszenia Ciężarów obciążenie olimpijskie o wadze 10 kg lub wyższej powinno mieć średnicę 450 mm, zaś krążki o mniejszej wadze mogą mierzyć 450 mm lub mniej. W przypadku krążków stosowanych w zawodach maksymalne odchylenie wagi może wynosić od -0,05% do +0,1% (dla krążków o wadze powyżej 5 kg), zaś tolerancja wagi dla dysków treningowych wynosi od -0,8% do +0,8%.

Jeżeli zatem ćwiczący będzie korzystać ze sztangi olimpijskiej, przy wyborze obciążeń należy zwracać uwagę na średnicę i odchylenie od wagi.

Rodzaje talerzy olimpijskich

Talerze do sztangi różnią się materiałem wykonania. Obciążenie olimpijskie o wadze 10 kg lub większej powinno być pokryte gumą lub tworzywem sztucznym i powlekane obustronnie trwałym kolorem. Lżejsze krążki mogą być wykonane z metalu lub innego materiału zatwierdzonego przez Międzynarodową Federację Podnoszenia Ciężarów. Jednak osoby trenujące z wolnymi ciężarami stosują dyski wykonane z różnych materiałów.

Podstawowe rodzaje talerzy do sztangi:

  • obciążenie żeliwne – wykonane w całości z odlewu żeliwnego;
  • obciążenie bitumiczne – wykonane z masy bitumicznej (kruszywo + wypełniacz + lepiszcze) pokrytej tworzywem sztucznym;
  • obciążenie gumowane (bumper) – wykonane ze stali nierdzewnej pokrytej gumą.

Jakie obciążenie olimpijskie wybrać?

Zarówno osoby początkujące, jak i te, które ćwiczą z wolnymi ciężarami od dłuższego czasu, będą zadowolone z obciążeń typu bumper. Gumowa warstwa amortyzuje uderzenia, dzięki czemu zachodzi mniejsze ryzyko zarysowania czy wgniecenia podłoża niż przy zastosowaniu krążków żeliwnych. To duża zaleta dla osób, które ćwiczą w domu i nie chcą uszkodzić podłogi podczas odkładania sztangi.

Sztanga olimpijska wyposażona w bumpery ma również inne zalety. Oto najważniejsze:

  • guma zapewnia lepszy chwyt, co zapobiega wyślizgnięciu się krążka z dłoni;
  • stalowe talerze są cienkie, dzięki czemu doskonale nadają się do hantli i ćwiczeń z dużymi ciężarami;
  • zastosowane materiały sprawiają, że talerze są wysoce odporne na zużycie czy uszkodzenia;
  • bumpery dostępne są w różnych kolorach w zależności od wagi, dzięki czemu nie sposób się pomylić podczas sięgania po krążek.

Zaciski na sztangę – jak wybrać najlepsze?

Sztanga nie jest jeszcze kompletna, ponieważ trzeba zaopatrzyć się w specjalne zaciski, które będą zapobiegać przesuwaniu się krążków po gryfie. Bez takiego zabezpieczenia ćwiczenia ze sztangą byłyby mało komfortowe i stanowiłyby poważne zagrożenie dla trenującego. Zaciski na sztangę powinny być łatwe w zakładaniu i zdejmowaniu, ale przede wszystkim muszą odpowiadać średnicy gryfu. Zaciski metalowe zapewniają mocne zabezpieczenie, z kolei gumowe czy plastikowe są lżejsze i łatwiejsze w użyciu.

Sztanga olimpijska – gdzie skompletować cały zestaw?

Gryf olimpijski, obciążenie olimpijskie i zaciski można kupić na stronie www.gymrage.pl. Jest to sklep polskiego producenta sprzętu do ćwiczeń marki Gym Rage. Można tutaj zamówić kompletną sztangę, a także pozostałe wyposażenie do siłowni, m.in. ławki do ćwiczeń, stojaki na obciążenie i klatki treningowe. Osoby poszukujące fachowej wiedzy na temat treningu siłowego mogą znaleźć tutaj również e-booki oraz artykuły poradnikowe. W celu uzyskania pomocy przy doborze sprzętu wystarczy wypełnić formularz na stronie: www.gymrage.pl/kontakt lub zadzwonić pod numer +48 798 316 738

0 0 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx