Jak działa układ zapłonowy samochodu?
Zacznijmy od tego, jak w ogóle działa silnik spalinowy. W najbardziej ogólnym rozumieniu zamienia on energię potencjalną zgromadzoną w wiązaniach chemicznych w benzynie na energię mechaniczną. Robi to poprzez mieszanie rozpylonego paliwa z powietrzem, a następnie podpalanie go w układzie spalania. Wybuchająca mieszanka szybko zwiększa swoją objętość, ponieważ płynne paliwo gwałtownie zmienia się w gaz, który zawsze ma większą objętość.
Opisywana wcześniej eksplozja jest zamknięta w cylindrze, dlatego, aby rozszerzający gaz mógł się wydostać, musi popchnąć poruszający się w tłoku cylinder. Następnie ten ruch poprzez szereg przekładni i wałów jest przenoszony na koła i dzięki temu samochód może się poruszać. W kolejnym ruchu tłoka wyrzucane są spaliny i cykl się powtarza.
Zapłon
Aby silnik spalinowy mógł działać, wspomniana wcześniej mieszanka złożona z rozpylonego w powietrzu paliwa mogła wybuchnąć, musi dojść do jej zapłonu. W silnikach benzynowych, w odróżnieniu od silników diesla, zwiększone ciśnienie nie jest wystarczające, aby do tego doprowadzić. Musi pojawić się iskra, która zainicjuje ten proces. Co więcej, iskra musi pojawić się w idealnym momencie, to znaczy takim, w którym mieszanka jest maksymalnie sprężona, przez co efektywność pracy silnika jest najwyższa. Za to zadanie odpowiada właśnie układ zapłonowy.
W nowoczesnych samochodach komputer pokładowy mierzy precyzyjnie położenie wału i w idealnym momencie przepuszcza przez świecę zapłonową prąd. Który przeskakując pomiędzy końcówkami świecy zapłonowej, tworzy iskrę.
Awarie
Jak już rozumiesz, najdrobniejsza niedokładność w pracy tego układu prowadzi do nieprawidłowej pracy silnika, która czasem jest trudna do zdiagnozowania. Są jednak pewne objawy, które mogą wskazywać na uszkodzenie w układzie zapłonowym. Są nimi najczęściej:
- Mniejsza moc silnika
- Hałaśliwa i nierówna praca silnika
- Drganie silnika, szczególnie odczuwalne podczas postoju na biegu jałowym
- Problemy z odpaleniem silnika
- Szarpanie w trakcie jazdy
- Falowanie obrotów na biegu jałowym. Obroty raz rosną a ram maleją bez dotykania pedału gazu
- Gorsze przyśpieszenie
- Zwiększone zużycie paliwa