Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

27 lipca 2024

Jak działa układ zapłonowy samochodu?

Zacznijmy od tego, jak w ogóle działa silnik spalinowy. W najbardziej ogólnym rozumieniu zamienia on energię potencjalną zgromadzoną w wiązaniach chemicznych w benzynie na energię mechaniczną. Robi to poprzez mieszanie rozpylonego paliwa z powietrzem, a następnie podpalanie go w układzie spalania. Wybuchająca mieszanka szybko zwiększa swoją objętość, ponieważ płynne paliwo gwałtownie zmienia się w gaz, który zawsze ma większą objętość.

Opisywana wcześniej eksplozja jest zamknięta w cylindrze, dlatego, aby rozszerzający gaz mógł się wydostać, musi popchnąć poruszający się w tłoku cylinder. Następnie ten ruch poprzez szereg przekładni i wałów jest przenoszony na koła i dzięki temu samochód może się poruszać. W kolejnym ruchu tłoka wyrzucane są spaliny i cykl się powtarza.

Zapłon

Aby silnik spalinowy mógł działać, wspomniana wcześniej mieszanka złożona z rozpylonego w powietrzu paliwa mogła wybuchnąć, musi dojść do jej zapłonu. W silnikach benzynowych, w odróżnieniu od silników diesla, zwiększone ciśnienie nie jest wystarczające, aby do tego doprowadzić. Musi pojawić się iskra, która zainicjuje ten proces. Co więcej, iskra musi pojawić się w idealnym momencie, to znaczy takim, w którym mieszanka jest maksymalnie sprężona, przez co efektywność pracy silnika jest najwyższa. Za to zadanie odpowiada właśnie układ zapłonowy.

W nowoczesnych samochodach komputer pokładowy mierzy precyzyjnie położenie wału i w idealnym momencie przepuszcza przez świecę zapłonową prąd. Który przeskakując pomiędzy końcówkami świecy zapłonowej, tworzy iskrę.

Awarie

Jak już rozumiesz, najdrobniejsza niedokładność w pracy tego układu prowadzi do nieprawidłowej pracy silnika, która czasem jest trudna do zdiagnozowania. Są jednak pewne objawy, które mogą wskazywać na uszkodzenie w układzie zapłonowym. Są nimi najczęściej:

  • Mniejsza moc silnika
  • Hałaśliwa i nierówna praca silnika
  • Drganie silnika, szczególnie odczuwalne podczas postoju na biegu jałowym
  • Problemy z odpaleniem silnika
  • Szarpanie w trakcie jazdy
  • Falowanie obrotów na biegu jałowym. Obroty raz rosną a ram maleją bez dotykania pedału gazu
  • Gorsze przyśpieszenie
  • Zwiększone zużycie paliwa
0 0 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx