Facebook vs. TikTok. Czy FB umiera na naszych oczach?
Co roku pojawiają się artykuły mówiące, że coś umiera a to coś ma się dobrze i funkcjonuje wiele kolejnych lat. Tak mówiono o sprzedaży za pośrednictwem Amazon FBA czy o upadku Facebooka. Nas interesuje szczególnie ten drugi temat, który pokazuje jakie są trendy w społeczeństwie. Ten rok był pierwszym od dawna, kiedy to na Facebooku ubyło aktywnych użytkowników. Miało to przełożenie na panikę na giełdzie i wyprzedaż akcji, które staniały nawet o ¼. Naturalnie szybko wróciły do podobnych poziomów, ale efekt psychologiczny został osiągnięty. Czy Facebook faktycznie zaczyna powolne dogorywanie i czeka go taki sam los jak MySpace?
Czy Facebook umiera?
MySpace to nie do końca dobry przykład, gdyż w szczytowym momencie miał 250 milionów kont, co jest liczbą zdecydowanie niższą od 2,6 miliarda. Należy jednak pamiętać, że strona nie istnieje od dłuższego czasu a procent ludzi korzystających z internetu rośnie z każdym rokiem. Serwis społecznościowy MySpace uważany był za bardziej ambitnego konkurenta Facebooka, ale jak się okazało żadnej konkurencji nie było, FB zdominowało rynek na lata.
Dochody Meta spółki zarządzającej Facebookiem pochodzą w lwiej części z reklam. Meta jest również właścicielem Instagrama, czyli teoretycznie największej konkurencji dla Facebooka.
Facebook już stracił efekt nowości i użytkowany jest głównie przez osoby starsze, często powyżej 30 roku życia. Co prawda liczba osób, które chociaż raz weszły na FB w roku 2021 stale rosła to nasycenie zwłaszcza w Europie jest już ja na poziomie bliskim granicy. Problemem jest liczba użytkowników, którzy regularnie (co dziennie) zaglądają na stronę. Tych jest mniej co jest pierwszą taką sytuacją od 2012 roku.
Gdyby FB istniało w próżni, należałoby uznać, że powoli zaczyna brakować ludzi korzystających z internetu, dlatego jest problem ze wzrostami, zwłaszcza gdy pod uwagę weźmie się Chiny czy Rosję, które mają własne portale społecznościowe.
Jednak to nie brak internautów jest problemem a nowy konkurent, z którym nie wiadomo co zrobić.
TikTok – pogromca Facebooka?
Jak można wywnioskować z liczby artykułów o TikToku na stronie https://mediatorspoleczny.pl/, to medium społecznościowe cieszy się ogromną popularnością.
Użytkownicy coraz chętniej korzystają z funkcjonalności wideo odchodzą od treści pisanych, a jakby nie było Facebook w głównej mierze opiera się na tekstowej warstwie.
TikTok jest najbardziej dynamicznie rozwijającą się platformą na świecie. W roku 2021 przekroczył miliard użytkowników, to wciąż wynik daleki do Facebooka, jednak użytkownicy obu platform nie pokrywają się tak często jak to jest z FB i Instagramem.
TikTok jest miejscem dla ludzi młodych, którzy potrzebują szybko zmieniających się treści. Jest to platforma typowo rozrywkowa skierowana do osób 16-24 lat. Ma to swoje zalety, są to osoby aktywnie korzystające z internetu, ale ich wartość dla reklamodawców jest mniejsza niż na FB. Wynika to z zamożności przeciętnego użytkownika obu portali.
Facebook stale ewoluuje chcąc dopasować się do zmieniających standardów, czego przykładem jest np. dodanie relacji znanych z Instagrama. Jednak walka z TikTokiem nie będzie taka prosta, obie platformy są zupełnie inaczej skonstruowane i może okazać się, że będą funkcjonować obok siebie. Ciężko powiedzieć, czy starsze osoby będą przechodzić z TikToka na Facebooka, czy ten zostanie uznany za platformę ludzi starych, tak jak to kiedyś miało miejsce z Naszą Klasą. Zobaczymy co przyniesie życie, oby to były zmiany z korzyścią dla użytkowników internetu.