Podnośniki samochodowe – profesjonalne i garażowe

Podnośniki są ważnym i niezbędnym elementem wyposażenia każdego warsztatu, garażu, a także samochodu. Amatorskie lewarki, przydatne na drodze przy zmianie koła w aucie, zdecydowanie różnią się od tych profesjonalnych wykorzystywanych do poważniejszych napraw warsztatowych.

Technika dźwigowa była znana i powszechnie stosowana już na początku czasów nowożytnych. W okresie tym często pojawiały się konstrukcje domorosłych inżynierów oraz liczne rozwiązania na skalę przemysłową. Pierwszy dźwig napędzany ręcznie za pomocą liny przy użyciu wielokrążka zbudował w Niemczech jeden z mieszkańców miasta Jena. Wynalazek ten został uznany przez współczesnych ludzi za jeden z „siedmiu cudów Jeny” i został przeniesiony do tzw. Japońskiego Pałacu w Dreźnie, gdzie znajduje się do dziś. Jednak najbardziej znanym wynalazcą narzędzi hydraulicznych jest William George Armstrong – angielski inżynier, przemysłowiec i wynalazca. Zbadał on zjawisko elektryzacji pary wodnej i zbudował na tej zasadzie prądnicę hydrauliczną, którą zainteresował się Michael Faraday. Dodatkowo skonstruował w 1839 roku akumulator, a w 1846 roku – podnośnik hydrauliczny. W drugiej połowie XIX wieku dźwigi i podnośniki stosowano już w szerszym zakresie, mogli z nich korzystać wszyscy, a nie tylko osoby zamożne.

Rodzaje podnośników samochodowych

Większość samochodów jest wyposażona w podnośniki fabryczne. To najprostsze lewarki ręczne. Jednak na rynku znajdziemy także mechaniczne podnośniki trapezowe, hydrauliczne podnośnik słupkowe oraz podnośniki typu „żaba”. Dodatkowo lewarki możemy podzielić na elektryczne, hydrauliczne i ręczne.

Obecnie w nowych autach kupowanych w salonie nie znajdziemy na wyposażeniu, lewarka i koła zapasowego, zamiast tego otrzymujemy zestaw naprawczy składający się z kompresora i pojemnika z klejem, aby naprawić uszkodzoną oponę. Jednak w pojazdach starszych zawsze był dostępny prosty podnośnik niezbędny do wymiany koła. Lewarek taki jest podobny do podnośnika trapezowego, różni się od niego ilością ramion, ponieważ posiada dwa, a trapezowy – cztery. Urządzenie takie ma niewielką podstawę, dlatego jest dostosowane tylko do podnoszenia określonych modeli pojazdów osobowych.

Stabilniejszy i częściej używany nie tylko do wymiany kół, ale również do napraw samochodu, jest podnośnik trapezowy. Właśnie cztery ramiona zwiększają jego stabilność. Jednak taki podnośnik można obsługiwać tylko poprzez obrót korbką, co może spowodować zmianę ustawienia lewarka, a w konsekwencji nawet przewrócenie podnośnika.

Bardziej praktyczny i stabilniejszy od fabrycznych lewarków samochodowych jest lewarek typu słupkowego (butelkowego). Posiada niewielkie gabaryty, z powodzeniem zmieści się w samochodzie, a jego udźwig, w zależności od modelu, wynosi od 2 do 20 ton. Bardziej rozbudowaną wersją podnośnika słupkowego jest lewarek typu „żaba”. Ważnym jego atutem jest mniejsza wysokość niż butelkowego, dzięki czemu zmieści się pod każdym pojazdem, nawet z niższym zawieszeniem.

Jeszcze bardziej zaawansowanym urządzeniem jest podnośnik pneumatyczny typu „bałwanek”. Taki lewarek częściej wykorzystywany jest w warsztatach ze względu na konieczność użycia rozbudowanego osprzętu wspomagającego. Podnośniki typu „bałwanek” wyróżniają się dużą stabilnością, dużym udźwigiem (do 4 ton), dużą wysokością podnoszenia (do 40 cm), a dodatkowo unoszenie pojazdu za jego pomocą nie wymaga użycia siły fizycznej.

Podnośniki ręczne wymagają użycia sporej siły fizycznej, elektryczne – podłączenia do prądu, a hydrauliczne są obsługiwane za pomocą długiej dźwigni. W profesjonalnym warsztacie spotkamy również podnośniki płytowe, kolumnowe oraz nożycowe.

Jaki podnośnik samochodowy wybrać?

Szukając podnośnika samochodowego, warto zwrócić uwagę na jego maksymalne obciążenie. Uniwersalny lewarek do użytku amatorskiego powinien mieć możliwość uniesienia od 2 do 4 ton. Jednak w tym przypadku warto pamiętać, że unosząc samochód, z reguły podnosimy tylko jego część, więc trudno precyzyjnie obliczyć, ile ten element waży.

Kolejną ważną kwestią jest maksymalna wysokość. Każdy podnośnik samochodowy (hydrauliczny, nożycowy czy też elektryczny) ma określoną wysokość maksymalną. Na rynku znajdziemy również modele podnośników do aut o obniżonym zawieszeniu, które są płaskie oraz takie, które są dostosowane do dużych SUV-ów. Standardowe lewarki dają od 15 do 40 cm przestrzeni.

Bardzo ważnym parametrem jest również szybkość podnoszenia. Wartość tę określoną mają tylko podnośniki elektryczne i hydrauliczne. Ręczne pod tym względem nie są oceniane. Szybkość podnoszenia jest ważna przede wszystkim w warsztatach, gdzie często liczy się krótki czas wymiany kół. Podczas podnoszenia cenna jest również stabilność lewarka. Skuteczne unoszenie pojazdu, bez ryzyka spadnięcia czy zsunięcia, gwarantuje duża podstawa i duża robocza końcówka podnośnika.

Właściciel samochodu, niezajmujący się profesjonalnie naprawą aut, powinien zaopatrzyć się w podnośnik słupkowy lub hydrauliczny typu „żaba”. Parametry tego typu lewarków wystarczą do bezpiecznej wymiany kół lub obejrzenia podwozia auta. Natomiast w warsztacie samochodowym lepiej sprawdzi się podnośnik typu „bałwanek” lub lewarki nożycowe i płytowe, które mają więcej zastosowań.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx