Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

5 grudnia 2022

Rodzaje i zalety okresowej oceny pracownika

Efektywni i zmotywowani pracownicy to podstawowa wartość w każdej firmie. Zaangażowanie zatrudnionych buduje się poprzez jasne wyznaczanie celów i uczciwe rozliczanie z nich. Okresowa ocena pracownika to narzędzie, które idealnie nadaje się do takich zadań.

Korzyści dla wszystkich

Dobrze przeprowadzona ocena pracownicza pozwala zatrudnionym się rozwijać. Dzięki ocenie okresowej wiedzą, jakie obszary wymagają poprawy, a w których osiągają dobre wyniki. Po przeprowadzonym procesie firma ma podstawę do przyznania podwyżki wynagrodzenia, awansu bądź zmiany stanowiska, co działa motywująco na pracownika. Dobrze znając cele dla swojego stanowiska, podwładni z większą łatwością wyznaczają priorytety i wiedzą, co muszą osiągnąć.

Formalnie przeprowadzone, rzetelne oceny pracownicze to element budujący zaufanie i wspierający relacje między pracownikami a podwładnymi. To okazja do spokojnej i rzeczowej rozmowy na temat efektów pracy i możliwości rozwoju. Jeśli nie są to jedynie puste słowa, a realne działania, proces jest oceniany pozytywnie przez wszystkich zainteresowanych.

Okresowe oceny pracownicze pomagają zidentyfikować luki kompetencyjne w organizacji. Dzięki uzyskanym danym łatwiej zaprojektować odpowiednie programy szkoleniowe i działania rozwojowe. Mając świadomość, jakie kompetencje posiadamy w organizacji, a jakie należy pozyskać lub rozwinąć, łatwiej zaplanować inne procesy kadrowe.

Ocena odpowiednia do potrzeb

Tworząc system ocen pracowniczych w firmie, trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim trzeba go dopasować do kultury organizacyjnej firmy. System powinien wspierać cele biznesowe firmy oraz pasować do jej wartości i codziennych zasad. Dobierając odpowiednie narzędzia, trzeba też zastanowić się nad celem wdrożenia oceny pracowniczej – większą wartością jest udzielenie informacji zwrotnej pracownikowi czy ocena? Warto rozważyć także jak często powinna być przeprowadzana ocena, jakie kryteria będą brane pod uwagę oraz jaka będzie skala oceny. Więcej o tym temacie piszemy tutaj: https://dolineo.com/ocena-okresowa-pracownika/.

Ocena niejedno ma imię

Istnieje kilka rodzajów ocen pracowniczych. Ocena okresowa pracownika 90 stopni to tradycyjne rozwiązanie, gdzie pracownik jest oceniany jedynie przez przełożonego. Kolejny typ to ocena okresowa pracownika 180 stopni. Poza oceną przełożonego pod uwagę brana jest samoocena pracownika, przez co jest ona szybka do przeprowadzenia. W tym przypadku dość szybko dokonuje się analizy zgromadzonych danych.

Następna możliwość to ocena okresowa pracownika 270 stopni. W tym przypadku o ocenę proszeni są również współpracownicy. Ta forma sprawdza się do oceny kompetencji osób, które choć nie mają podwładnych, to jednak pracują z zatrudnionymi w innych działach.

Ocena okresowa pracownika 360 stopni to narzędzie najczęściej wybierane do oceny kompetencji osób na stanowiskach menedżerskich. Uwzględnia ona nie tylko samoocenę, ale także opinię przełożonego, współpracowników i podwładnych. Wzięcie pod uwagę czterech różnych perspektyw pozwala na stworzenie kompleksowego obrazu danego pracownika. Takie rozwiązanie daje wiele możliwości porównania, jak dane kompetencje odbierane są przez poszczególne grupy. Interesujące analizy mogą dotyczyć także różnic w ocenach osób z różnych działów. Może się zdarzyć, że mając styczność z kilkoma obszarami w firmie, z częścią z nich współpraca układa się bardzo dobrze, a z innymi mamy liczne trudności. Takie sytuacje także ujawnią się w trakcie oceny kompetencji i warto dokonać analizy ich przyczyn.

Badanie 360 stopni może przyjąć także rozszerzoną formułę. Przy ocenie okresowej 360+ o opinię proszone są także osoby spoza organizacji. Są to najczęściej klienci lub kontrahenci.

Wsparcie w procesie

Dolineo to system wspierający organizacje w przeprowadzeniu oceny okresowej pracownika metodą 180/270/360 stopni. Oceny pracownicze można planować w dowolnych cyklach (kwartalny, półroczny, roczny) oraz trzech językach (polski, angielski, czeski). W Dolineo można wybrać różne konfiguracje. W pierwszej możliwości manager podejmuje decyzje, kto będzie oceniał danego pracownika. W drugiej opcji można zostawić podwładnemu wolną rękę w zakresie doboru osób, które będą go oceniały.

System Dolineo jest intuicyjny i pozwala na tworzenie nieograniczonej liczby kart oceny pracownika. W każdej chwili można także skorzystać ze wsparcia technicznego.

Dolineo pozwala również na tworzenie ankiet wspierających działy HR w projektowaniu procesów kadrowych oraz managerów podczas przeprowadzania rozmów oceniających i udzielania informacji zwrotnej. Atutem Dolineo jest automatyzacja. Po przygotowaniu systemu oceny Dolineo samodzielnie i automatycznie uruchomia pełną komunikację z pracownikami. Pracownik otrzymuje zaproszenie do systemu z danymi do logowania. Dostaje także powiadomienia o zaproszeniu do udzielenia oceny, upływającym terminie czy też dostępnym raporcie.

Dostęp do systemu ocen pracowniczych możliwy jest o dowolnej porze zarówno z urządzeń mobilnych, jak i stacjonarnych. Nasi eksperci dbają także o bezpieczeństwo danych.

0 0 votes
Article Rating
Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Treści zawarte na OFIO powinny być konsultowane z lekarzem, specjalistą lub fachowcem.
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx