Skuteczny marketing medyczny a prawo – jak legalnie prowadzić działania marketingowe dla placówek medycznych
Prowadzenie biznesu bez dobrze przemyślanego planu marketingowego, nie ma w dzisiejszych czasach szans powodzenia. Działania marketingowe są niezwykle istotnym elementem strategii działania każdej placówki medycznej. Sprawdź, jak wygląda kwestia prowadzenie marketingu medycznego od strony prawnej!
Warto na samym początku zdefiniować, czym właściwie jest marketing medyczny. Ogólnie ujmując, za pojęciem marketingu medycznego kryje się zbiór działań, których celem jest promocja usług medycznych świadczonych przez konkretną placówkę. Warto jednak podkreślić, że marketing a reklama to dwie różne kwestie – polskie prawo zabrania reklamowania praktyk lekarskich. Mówi o tym art. 14, pkt. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Osoby i instytucje, które zajmują się prowadzeniem działań marketingowych dla placówek medycznych, muszą więc bardzo uważać, aby ich promocja nie nosiła znamion reklamy. Sprawdź, jakie informacje o lekarzach i placówkach medycznych mogą zostać podane do publicznej wiadomości, a jakich sformułowań należy stanowczo unikać!
Marketing medyczny – jakie informacje można podać do publicznej wiadomości
Zanim dowiesz się, jak promować gabinet lekarski, musisz w pierwszej kolejności wiedzieć, które informacji wolno podawać do informacji publicznej. Jest to kluczowa kwestia, którą regulują przepisy prawa. Zgodnie z ustawą o działalność leczniczej i uchwałą Naczelnej Izby Lekarskiej, informacje dotyczące usług zdrowotnych mogą zawierać:
- imię, nazwisko i tytuł zawodowy lekarza,
- miejsce placówki oraz dni i godziny jej otwarcia,
- rodzaj wykonywanej praktyki zawodowej,
- tytuły i stopnie naukowe oraz specjalizacje,
- dodatkowe uprawnienia,
- umiejętności z zakresu udzielania konkretnych świadczeń zdrowotnych,
- zakres cen i sposób płatności,
- numer telefonu.
W uproszczeniu, lekarze i placówki medyczne mają prawo do publicznego udzielania informacji prawdziwych, wiarygodnych i weryfikowalnych, które nie noszą znamion reklamy i nie promują określonych usług jako oczywiste rozwiązanie problemów pacjenta.
Marketing medyczny a informacje niedozwolone
Zarówno ustawa o działalności leczniczej, jak i uchwała NIL określa zasady, których nieprzestrzeganie może skutkować nałożeniem kary finansowej lub cofnięciem uprawnień do wykonywania zawodu lekarza. Oznacza to, że w ramach prowadzonej działalności marketingowej lekarzom i placówkom medycznym nie wolno:
- zachęcać i nakłaniać pacjentów do skorzystania z usług zdrowotnych,
- udzielać informacji na temat stosowanych metod i ich skuteczności,
- składać obietnic,
- używać potocznych określeń i udzielać informacji niezrozumiałych dla pacjenta.
Prowadząc marketing medyczny, należy unikać sformowań, które mogą wprowadzić pacjenta w błąd. Osoby i instytucje, które profesjonalnie zajmują się działaniami marketingowymi dla placówek medycznych, doskonale wiedza, jaki powinien być wydźwięk informacji zamieszczanych na oficjalnej stronie internetowej lub na jednym z portali społecznościowych.