wt. Lis 12th, 2019

Na czym polega surowa dieta

Dieta 1000 kalorii, dieta hollywoodzka, dieta kapuściana czy ta najprostsza dieta MŻ. Jest wiele zaskakujących diet, które mają pomóc nam w zrzuceniu zbędnych kilogramów i odzyskać pełnię zdrowia i sił witalnych. W ostatnim czasie dużo słyszy się również o diecie, która chociaż znana już naszym przodkom nie jest zbyt popularna. Dieta na surowo, bo o niej mowa, zyskuje coraz więcej zwolenników, czy jest aż tak skuteczna? Zobacz, na czym polega surowa dieta.

Na czym polega witarianizm

Surowa dieta, tzw. „dieta raw” opiera się głównie na witarianizmie. To dieta polegająca na jedzeniu produktów żywnościowych niepoddanych obróbce termicznej. Jest to powrót do sposobu odżywiania naszych przodków, którzy jedli warzywa i owoce jedynie na surowo. 

Najważniejszą zasadą witarianizmu jest nie podgrzewanie jedzenia do temperatury powyżej 42 stopni Celsjusza. Zdaniem zwolenników tej diety tak przygotowane posiłki  podczas obróbki termicznej tracą cenne dla organizmu enzymy, witaminy i składniki mineralne zawarte w warzywach, owocach i innych produktach żywnościowych. Są też przekonani, że temperatura powyżej 42 stopni Celsjusza powoduje ścięcie się białka i tak zwaną wtórną “śmierć żywności”. Ich zdaniem w wysokiej temperaturze dochodzi do zmieszania się aminokwasów 
z wiązaniami odpornymi na enzymy trawienne, co sprawia, że aminokwasy stają się nieprzydatne dla ludzkiego organizmu. 

Witarianizm stawia na zdrowe produkty wysokiej jakości, najlepiej te pochodzące z własnych upraw lub kupione na bazarach ekologicznych. Ważne, by pochodziły ze sprawdzonego źródła i były naprawdę najwyższej jakości. Ponieważ witarianizm wyklucza wszystko co niezdrowe, nienaturalne 
i chemicznie konserwowane, nie dopuszcza także dań i produktów wysokoprzetworzonych.

Wyróżniamy dwie odmiany witarianizmu:

  • witarianizm wegański – wyklucza on jedzenie wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego.
  • witarianizm wegetariański – wyklucza jedzenie produktów pochodzenia zwierzęcego, ale jedynie tych powstałych przez uśmiercenie zwierząt. Dopuszcza więc jedzenie na przykład mleka, przetworów mlecznych a także surowych jajek. Jest to jednak nieco ryzykowne, ponieważ jedzenie jajek na surowo może skończyć się zatruciem Salmonellą.

Zwolennicy witarianizmu wiedzą, że tego typu odżywianie ma również swoje ciemne strony. Nie każda żywność jest najzdrowsza, gdy zjadamy ją 
w postaci surowej. Na przykład gotowanie szparagów rozkłada ścianki włóknistych komórek, dzięki czemu foliany i witaminy A, C i E są bardziej dostępne. Gotowanie grzybów pomaga rozłożyć agaritynę, potencjalny czynnik rakotwórczy występujący w ich surowej wersji. Jednocześnie pomaga uwolnić ergotioneinę, potężny przeciwutleniacz znajdujący się w pieczarkach czy boczniakach. Żelazo, magnez, wapń i cynk zawarte w szpinaku są bardziej dostępne dla organizmu, gdy jest on ugotowany. Skrobia w ziemniakach jest praktycznie nie do strawienia, dopóki nie zostaną one ugotowane. Trzeba więc pamiętać, że nie wszystkie warzywa i owoce sprawdzą się w diecie na surowo.

Zalety jedzenia „na surowo”

Pomimo, iż nie wszystkie warzywa możemy jeść na surowo, to dieta „raw” cały czas zyskuje nowych zwolenników. Jedzenie surowych warzyw 
i owoców, a także przetworów z nich przygotowanych, suszonych oraz liofilizowanych kryje w sobie także wiele zalet:

  • pozwala stracić zbędne kilogramy
  • warzywa i owoce mają niską gęstość energetyczną, co oznacza, że szybko odczuwamy uczucie sytości bez przejadania zbyt dużych ilości kalorii
  • dostarcza organizmowi dużych ilości błonnika, witamin, minerałów 
    i przeciwutleniaczy, czyli najważniejszych składników prozdrowotnych
  • dostarcza organizmowi więcej witaminy C oraz witamin z grupy B, które łatwo ulegają degradacji w wysokiej temperaturze i podczas gotowania przechodzą do wody
  • to dieta uboga w sód, dodany cukier i sól, a także w produkty przetworzone
  • jedzenie żywności niepoddanej obróbce termicznej zmniejsza ilość końcowych produktów glikacji AGE dostarczanych do organizmu, które powstają w trakcie brązowienia, typowego dla produktów smażonych, grillowanych 
    i pieczonych.AGE są powiązane z wywoływaniem stanu zapalnego, ryzykiem insulinooporności, chorób układu krążenia i nowotworów
  • nie zawiera szkodliwych tłuszczów trans, nasyconych kwasów tłuszczowych, sacharozy i chemicznych barwników i konserwantów
  • z surowymi produktami fermentowanymi dostarcza się do organizmu wiele korzystnych dla zdrowia bakterii probiotycznych, które są niszczone podczas gotowania
  • oczyszcza organizmz toksyn
  • wzmacnia odporność
  • opóźnia starzenie
  • przywraca równowagę kwasowo – zasadową
  • wspiera prawa zwierząt i dba o środowisko naturalne.

Surowa dieta nie dla każdego

Tego rodzaju dieta, pomimo wielu zalet nie jest dostępna dla wszystkim. Surowa dieta na pewno nie jest dedykowana dzieciom, zarówno młodszym, jak 
i tym starszym. To dieta, którą stosować mogą jedynie osoby dorosłe, zdrowe 
i prowadzące umiarkowanie aktywny tryb życia.

Dietę „raw” nie powinny stosować osoby, które borykają się z takimi schorzeniami jak:

  • niedoczynność tarczycy
  • kamienie nerkowe
  • anemia
  • osteoporoza
  • choroby jelit.

Dla osób z wrażliwym układem pokarmowym duża ilość jedzenia surowych warzyw i owoców również stwarza ryzyko problemów z przewodem pokarmowym, który nie jest dostosowany do  tak dużych ilości surowego pokarmu. Efektem mogą być wzdęcia, zgagi i problemy z wypróżnianiem.

Nie wszyscy sportowcy mogą stosować surową dietę, ze względu na zbilansowanie odpowiedniej podaży energii w racjonalnej objętości.  Sportowcy i osoby, które prowadzą aktywny tryb życia mogą, jedząc jedynie warzywa 
i owoce nie dostarczyć swojemu organizmowi potrzebnej ilości energii.

Dla osób zdrowych nie ma kategorycznych przeciwskazań do stosowania tej diety, jednak trzeba podejść do niej bardzo racjonalnie i zdroworozsądkowo. Surowe produkty wprowadzamy stopniowo i również stopniowo rezygnujemy 
z mięsa. Chociaż jedzenie surowych warzyw i owoców jest zdrowe, to jednak taka drastyczna zmiana w diecie, wprowadzona bez wcześniejszego przygotowania może wprowadzić zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu.

Zdaniem lekarzy i dietetyków surowa dieta jest bardzo dobrym sposobem na detoks organizmu, który warto wykonać od czasu do czasu, by organizm oczyścić od toksyn i nie tylko, nie można jej jednak stosować długotrwale.  Surowe warzywa i owoce powinniśmy spożywać codziennie, jednak warto takie surowe posiłki przeplatać i łączyć z warzywami krótko gotowanymi.