czw. Maj 28th, 2020

Problem z zakupami przez internet? Sprawdź swoje prawa!

Zakupy przez internet cieszą się coraz większą popularnością wśród Polaków. Dzięki sklepom online otrzymujemy całodobowy dostęp do asortymentu bez wychodzenia z domu. Jednak zdarza się, że sprzedawca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków w należyty sposób. Co zrobić, kiedy pojawią się problemy? Jakie mamy prawa?

Prawo do jasnych informacji!

Konsument, który zdecyduje się na zakupy przez internet, ma prawo do jasnych informacji. Przed realizacją zamówienia – zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i online – powinniśmy otrzymać dane dotyczące przedmiotu, a także przysługujących nam praw. Zazwyczaj znajdują się one w umowie. Dlatego też należy zwrócić uwagę, czy zawiera ona zapisy na temat głównych cech towaru lub usługi, ceny obejmującej wszelkie dodatkowe opłaty oraz podatek, formę płatności, sposób dostawy, dane kontaktowe i umożliwiające identyfikację sprzedawcy, a także okres obowiązywania umowy. W zależności od sytuacji niektóre informacje nie muszą być zakomunikowane bezpośrednio, jeżeli wynikają one z treści ogłoszenia czy też prezentacji produktu. 

Obowiązkowe informacje przy zakupach online! 

Jeśli zdecydujemy się na zakupy przez internet za pośrednictwem jakiegokolwiek urządzenia, sprzedawca ma obowiązek dostarczyć nam kilka informacji, które dotyczą praw konsumenta oraz pomogą zidentyfikować sprzedawcę. Wśród nich znajdziemy przede wszystkim adres e-mail sprzedającego, numer przedsiębiorcy w rejestrze handlowym, tytuł zawodowy sprzedawcy oraz informacje o VAT, informacje na temat stowarzyszenia zawodowego, jeżeli podmiot sprzedający do takiego należy. Ponadto sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta o prawie do anulowania zamówienia w terminie dwóch tygodni, dostępnych mechanizmach rozstrzygania sporów czy też ograniczeniach związanych z dostawą do niektórych krajów.

Warto pamiętać, że w przypadku braku informacji o kosztach dostawy lub innych opłatach, sprzedawca nie może nas zobowiązać do ich pokrycia. Jest to możliwe jedynie w sytuacji, kiedy w sposób jasny i zrozumiały zostaliśmy o nich wcześniej poinformowani. 

Dostawa towaru zakupionego przez internet a prawa konsumenta

Jeżeli umowa nie zawiera innych informacji, towar zakupiony przez internet powinien zostać dostarczony kupującemu w ciągu 30 dni. Kiedy sprzedawca spóźnia się z doręczeniem zamówienia, ale poinformuje konsumenta o problemach i przedłużonym czasie oczekiwania, wówczas warto rozważyć takie rozwiązanie. Jednak w przypadku braku jakichkolwiek wiadomości ze strony sprzedawcy oraz podjęcia bezskutecznych prób porozumienia klient ma prawo do natychmiastowego rozwiązania umowy i zwrotu pieniędzy po upływie 30 dni lub przedłużonego terminu dostawy.

Nieuczciwe praktyki sprzedażowe a prawa konsumenta

Brak jasnych informacji na temat produktu, które umożliwią nam świadome podjęcie decyzji o zakupie, traktowane jest jako stosowanie nieuczciwych praktyk przez sprzedawcę.  Mowa tu o działaniach wprowadzających w błąd lub agresywnych mających zmusić do skorzystania z oferty. Przykładem mogą być zapewnienia o bezpłatnej usłudze, która w rzeczywistości jest płatna. Zdarza się,  że sprzedawcy zapewniają o możliwości skorzystania z darmowej usługi dołączonej do zakupionego towaru, a w rzeczywistości jej koszty są wliczone w cenę interesującego nas produktu. Wśród nieuczciwych praktyk można wymienić również manipulowanie dziećmi, pozorne przywileje, fałszywe zapewnienia o właściwościach leczniczych i wiele innych. 

Jeśli padliśmy ofiarą takich działań sprzedawcy, wówczas przysługuje nam prawo do dochodzenia odszkodowania. Jak to zrobić?

Dochodzenie odszkodowania za zakupy w internecie

Jako konsumenci mamy prawo dochodzić odszkodowania za zakupy w internecie, korzystając z jednego z dalej podanych sposobów. Pierwszy z nich to nieformalne rozstrzyganie sporów. W tym celu można poprosić o pomoc jedną z organizacji konsumenckich lub organów regulacyjnych. Jeżeli problemy dotyczą transakcji zawartej ze sprzedawcą, którego siedziba znajduje się za granicą, ale na terenie Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, można skorzystać z porad Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich. 

Innym rozwiązaniem może być postępowanie pozasądowe. Można skorzystać z alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w których pośredniczą między innymi takie organy jak: mediator, arbiter czy też rzecznik praw obywatelskich. Jeżeli nie powiodą się polubowne próby rozwiązania sprawy, wówczas można również wnieść sprawę do sądu. W takiej sytuacji sądowy nakaz zapłaty może pomóc odzyskać pieniądze.

Gwarancja i zwroty produktów zakupionych przez internet

Podczas zakupów przez internet należy pamiętać, że przez co najmniej dwa lata przysługuje nam prawo do bezpłatnej gwarancji. Kiedy produkt jest niezgodny z opisem przedstawionym na stronie sprzedawcy lub okazał się wadliwy, możemy złożyć wniosek o nieodpłatną naprawę, wymianę, udzielenie zniżki albo zwrot pieniędzy. W uzasadnionych przypadkach sprzedawca ma obowiązek rozpatrzyć naszą prośbę i rozwiązać problem. Warto pamiętać, że zwrot pieniędzy jest możliwy wyłącznie w przypadku poważnych wad. 

Ponadto każdy konsument, który nabył dany towar lub usługę przez internet, ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. W takiej sytuacji należy zwrócić zakupiony przedmiot, a następnie sprzedawca powinien zwrócić nam pełną kwotę należności. Jednak zwróćmy uwagę, że prawo to nie dotyczy wszystkich towarów i usług. Nie są nim objęte, na przykład bilety lotnicze, bilety na koncert, towary na specjalne zamówienie czy też produkty nabyte od osoby prywatnej. Więcej informacji na temat praw, jakie nam przysługują, znajdziemy między innymi na stronie ODR, czyli Internetowego Rozstrzygania Sporów. Bądźmy świadomi swoich praw i nie bójmy się z nich korzystać. 

Artykuł został opracowany przez specjalistów z pozyczkowy-portal.pl.