Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

27 lipca 2024

Czterosuwowy silnik spalinowy – historia

Wynalazek czterosuwowego silnika spalinowego podłożył podwaliny pod najintensywniejszy okres w historii motoryzacji. Pozwolił on na skonstruowanie współczesnych samochodów w kształcie takim, jaki znamy obecnie. Historia więc wszystkich marek produkujących samochody jest ściśle związana z wynalazkiem silnika czterosuwowego. Do dzisiaj powstało wiele jego rodzajów, ale zasadnicza konstrukcja i zasada działania pozostaje niezmienna.

Jak działa silnik spalinowy czterosuwowy – krótkie wprowadzenie

Silnik czterosuwowy jest rodzajem silnika spalinowego, w którym praca – jak sama nazwa wskazuje – odbywa się w czterech fazach – suwach. Są to po kolei: ssanie, sprężanie, praca i wydech. W czasie suwu ssania tłok silnika obniża się i wytwarzane jest podciśnienie, dzięki czemu do cylindra zasysana jest mieszanka paliwowa – o różnym składzie, w zależności od rodzaju silnika. Kolejną fazą jest sprężanie. W czasie jej trwania następuje ściśnięcie mieszanki paliwowej do ułamka jej objętości. W końcowym etapie suwu sprężania następuje zapłon (wyzwalany, albo samoczynny). Powstałe ze spalania mieszanki paliwowej gazy spalinowe rozprężając się powodują przesunięcie tłoka cylindra w dół. Kolejnym etapem jest powtórne przesunięcie tłoka w górę i wypchnięcie gazów spalinowych na zewnątrz. W tym momencie cykl zaczyna się od nowa. Energia do poruszania tłokiem cylindra silnika dostarczana jest tylko w suwie pracy. Silniki zaopatrzone są zazwyczaj w więcej niż jeden cylinder.

Jak do tego doszło – historia silnika spalinowego czterosuwowego

Historia silników spalinowych czterosuwowych zaczyna się wcześniej niż zaczęto stosować jako paliwo benzynę. Zaczyna się również zanim silnik stał się prawdziwym silnikiem – w momencie kiedy służył do czegoś zupełnie innego. Historia ta zaczyna się, kiedy holenderski uczony Christian Huygens stworzył pierwszą maszynę do pompowania wody napędzaną wybuchem prochu strzelniczego. Nie był to jeszcze oczywiście silnik w pełnym znaczeniu tego słowa, ale jego zasada działania posłużyła jako idea dla późniejszych konstruktorów. Wiele lat później powstał wynalazek, który stał się pierwszym prawdziwym silnikiem. Był nim napędzany parą wodną silnik Watta. Kolejnym paliwem, które znalazło zastosowanie w tego typu konstrukcjach był gaz, który napędzał wynalazek francuskiego konstruktora Etienne Lenoira. 

W tym właśnie momencie wkracza na arenę dziejów silnik spalinowy o konstrukcji czterosuwowej. Za jego wynalazcę uważa się inżyniera-samouka Nicolausa Otto. Był to już prawdziwy silnik spalinowy, który w niedługim czasie znalazł zastosowanie w nowym wynalazku – samochodzie. Niedługo po wynalazku Otto pojawił się również czterosuwowy silnik Diesla, różniący się od zasilanego benzyną pierwowzoru rodzajem paliwa i jego wtrysku, a także sposobem zapłonu mieszanki paliwowej. W silniku Diesla zapłon następuje samoczynnie, po osiągnięciu pewnego ciśnienia. Od czasu wynalezienia nowoczesnego, niezależnego wtrysku paliwa, oba rodzaje silników spalinowych czterosuwowych: oparty na konstrukcji Nicolausa Otto silnik benzynowy oraz silnik Diesla rozwijały się równolegle.

W dzisiejszych czasach pojawiło się wiele nowych, ciągle ulepszanych konstrukcji, ale bazują one ciągle na dwóch oryginalnych, stworzonych jeszcze w dwudziestym wieku ideach. Dzisiejsze silniki tworzone są z myślą nie tylko o osiągach, ale – jak na przykład silniki Deutz – z zachowaniem troski o stan środowiska naturalnego.

www.bthfast.pl – oficjalny dystrybutor silników Deutz AG