Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.

27 lipca 2024

Jak rozpoznać uszkodzoną pompę paliwa?

Pompa paliwa to jeden z najważniejszych elementów układu paliwowego w każdym samochodzie. Jak nietrudno się domyślić, głównym zadaniem pompy paliwowej jest dostarczanie paliwa do komory silnika, w której jest ono spalane. W jaki sposób psują się pompy paliwowe? Jakie usterki zdarzają się najczęściej? Jak unikać awarii pomp paliwowych? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania w dalszej części artykułu.

Pompa paliwowa – zasada działania

Pompy paliwa można podzielić na dwa typy:

  • liniowe
  • zanurzeniowe, które umieszczane są w baku.

Pompy paliwa liniowe montowane są w ciągu przewodów paliwowych, pomiędzy silnikiem a bakiem paliwa. Obecnie częściej stosuje się jednak pompy montowane w zbiorniku paliwa. Są one zdecydowanie cichsze oraz bardziej niezawodne. Dzięki cichej pracy, pasażerowie oraz kierowca w ogóle jej nie słyszą. W nowoczesnych autach montuje się często dwie pompy paliwowe – niskociśnieniową oraz wysokociśnieniową.

Niskociśnieniowe pompy paliwowe to najczęściej pompy wirnikowe zasilane silnikiem elektrycznym. Ich zasada działania jest bardzo prosta – paliwo przepływa przez wirnik, który napędzany jest silnikiem elektrycznym. Obracające się łopatki „pchają” przepływające paliwo w kierunku pompy wysokiego ciśnienia oraz cylindrów.

Pompy paliwowe wysokiego ciśnienia to najczęściej pompy tłokowe. W porównaniu do pomp wirnikowych, pompy tłokowe pozwalają na uzyskanie jeszcze wyższego ciśnienia.

Jak często pompa paliwowa ulega awarii?

Pompy paliwowe na szczęście nie psują się zbyt często. Obserwując fora poświęcone motoryzacji oraz analizując informacje o przyczynach awarii samochodów, pompy paliwowe występują tam dość rzadko. Jest to jeden z najrzadziej psujących się podzespołów samochodu.

Jakie są objawy awarii pompy paliwa?

Psująca się pompa paliwa daje objawy, których nie sposób nie zauważyć. Najczęstsze symptomy to:

  • brak możliwości uruchomienia silnika (pompa całkowicie nie pracuje)
  • głośna (słyszalna) praca pompy – może to świadczyć o dostaniu się do pompy paliwa zanieczyszczeń lub o zatarciu się łożyska na wirniku)
  • gaśnięcie silnika (silnik wyłącza się tuż po uruchomieniu lub po wciśnięciu gazu z powodu braku paliwa)
  • opóźniona reakcja na gaz (pompa paliwa pracuje mniej wydajnie, nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości paliwa do cylindrów)
  • przygasanie silnika (przyczyna podobna, jak powyżej)
  • nierówna praca silnika (silnik pracuje raz szybciej, raz wolniej. Brak możliwości utrzymania stałej prędkości obrotowej)

Gdy tylko zauważymy w samochodzie któryś z wymienionych wyżej objawów, należy niezwłocznie udać się do mechanika, by ten zdiagnozował przyczynę niewłaściwej pracy pompy paliwa.

Dlaczego wewnątrzzbiornikowa pompa paliwa ulega awarii?

Przyczyn awarii wewnątrzzbiornikowej pompy paliwa może być naprawdę wiele. Jednak najczęstszymi przyczynami są:

  • zatarcie pompy paliwa
  • ukruszenie się bądź awaria przewodów paliwowych
  • zapchany filtr paliwa

Przyczyną zatarcia się pompy paliwowej może być przede wszystkim dostanie się do pompy dużej ilości zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia w baku paliwa mogą pojawić się z dwóch powodów – zatankowanie „brudnego” paliwa lub długotrwała jazda na rezerwie i „pociągnięcie” przez pompę osadu z dna zbiornika. Takie same są przyczyny braku pracy pompy w wyniku zapchania filtra paliwa.

Jeśli pompa odmówiła posłuszeństwa z powodu ukruszenia się przewodów paliwowych, przyczyną takiego stanu rzeczy mogło być dostanie się soli do układu zasilającego pompę. Sól powoduje degradację przewodów, czego skutkiem może być ich ukruszenie i przerwanie.

Jak unikać awarii pompy paliwa?

Najważniejszą praktyką, o której należy pamiętać podczas eksploatacji samochodu jest unikanie jazdy na rezerwie. Ciągła jazda na rezerwie powoduje zwiększone ryzyko zassania przez pompę zanieczyszczeń znajdujących się na dnie zbiornika paliwa. W efekcie można zapchać filtr paliwa lub nawet zatrzeć pompę.

Unikać jazdy na rezerwie powinni przede wszystkim właściciele aut z instalacją LPG. Pompa paliwa w takim samochodzie pracuje zdecydowanie rzadziej, niż w aucie zasilanym benzyną, dlatego  w baku powinno znajdować się co najmniej 1/4, a najlepiej 1/3 objętości paliwa.

Chcąc uniknąć awarii pompy paliwowej, należy tankować auto tylko na sprawdzonych stacjach benzynowych, wybierając benzynę o wymaganej przez silnik liczbie oktanowej. Należy unikać zalewania silnika paliwem niewiadomego pochodzenia.

Pompa paliwowa to jeden z najbardziej niezawodnych podzespołów samochodu. Jeśli odpowiednio się o nią dba, może się przez cały czas eksploatacji samochodu w ogóle nie popsuć.

Przygotowanie artykułu:
Autorem artykułu jest redakcja sklepu internetowego Motochemia z akcesoriami, kosmetykami i częściami samochodowymi.
0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx